اعتماد سرمایه گذاران بورسی باز می گردد؟

تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان میدهد که بورس بازان با دورنمایی که می بینند، بیشتر تمایل دارند فروشنده باشند

اعتماد سرمایه گذاران بورسی باز می گردد؟

در این گزارش از پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان میدهد که بورس بازان با دورنمایی که می بینند، بیشتر تمایل دارند فروشنده باشند.در ادامه با ما همراه باشید …

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، معاملات سهام در هفته گذشته تا روز پایانی با شیب بسیار اندکی در شرایط متعادلی بود اما تغییرات شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن در این هفته (چهارشنبه منتهی به 10 آذر) نسبت به هفته گذشته (چهارشنبه منتهی به 3 آذر) به ترتیب با افت 3.8 درصد و 4.1 درصد مواجه شد.

دامنه نوسان محدود شد

دامنه نوسان در هفته ای که سپری شد اگرچه محدود بود اما متاثر از رفت و برگشت دلار و نگرانی های خاص سرمایه گذاران از دورنمای بنگاه ها و چشم انداز اقتصاد ایران در وضعیتی قرار گرفته که به نظر می رسد سمت تقاضا همچنان در شرایط شک و تردید به سر می برد.

با افزایش تردیدها در واقع دورنمای بازار همچنان ناروشن و مبهم است. با بی اعتمادی شکل گرفته در بازار، سرمایه گذاران تمایلی به ورود دوباره پول به بازار سهام ندارند.

بورس بازان مردد شدند

تحلیل وضعیت کنونی بازار براساس نیروهای درونی بازار گواه این مسئله است که سمت تقاضا تمایلی فعلا به حضور پررنگ ندارد و درست در نقطه مقابل این گزاره، بیشتر سرمایه گذاران سعی دارند یا در نوسان گیری حضور داشته باشند یا اینکه سهم بازیگری خود در بازار سهام را از دست بدهند.

در حوزه کلان، بازار در انتظار نتایج اولیه از دور نخست مذاکرات برجامی وین است، چرا که به نظر می رسد مسیر توافق دشوار و البته زمانبر است و این به همان نسبت شرایط بلاتکلیف بودن و انتظار را بیشتر می کند.

اعتماد سرمایه گذاران بورسی باز می گردد؟

در حوزه صنایع، مسئله قیمت گذاری در صنایع مختلف و سیاست انحرافی در تخصیص دلار 4200 تومانی در مختصات فعلی اعطای یارانه های ناعادلانه، ابهام ونگرانی بنگاهها را بیشتر کرده است. با توجه به ارسال لایحه بودجه 1401 به مجلس در روز های آینده و کسری بالای بودجه در سال 1400 اکنون بیشتر سرمایه گذاران منتظرند ببینند که دولت چه تمهیداتی را برای جبران کسری بودجه (به عنوان عامل اصلی تورم‌زا بودن بودجه) انجام میدهد. همین مسئله هم دوره انتظار بازار را بیشتر کرده است.

در این مختصات و وضعیت، انتظار شرایط رشدی دور از انتظار است و باید منتظر بود که آیا سیگنال های مثبت همسو با اعمال برخی تمهیدات در معاملات بازار سهام (همچون برداشتن محدودیت ها یا دامنه نوسان) می تواند اعتماد دوباره سرمایه گذاران را برگرداند.

منبع : اقتصاد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان