پیش بینی بورس فردا سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

آیا نوسانات هیجانی در بورس ادامه‌ دارد؟ 

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات نوسانات هیجانی در بورس پرداخته شده است.

آیا نوسانات هیجانی در بورس ادامه‌ دارد؟ 

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات نوسانات هیجانی در بورس و پیش بینی بورس فردا سه شنبه 16 خرداد 1402 پرداخته شده است.
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سهامداران نباید در بورس گرفتار هیجانات شوند، بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشند، گفت: احساسات در بازار سرمایه به صورت مقطعی دنبال خواهد شد که این امر باعث ایجاد نوسانات شدید می‌شود اما روند نوسانی پرهیجان نمی‌تواند در بلندمدت در بازار سهام ادامه داشته باشد.
«حامد ستاک» به نوسانات اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره و اظهار کرد: بازارهای سرمایه‌گذاری به صورت کلی و بازارهای مالی به صورت خاص همیشه متاثر از رفتارهای هیجانی فعالان بازار هستند.

وی افزود: بازار سرمایه از ابتدای سال جاری و تا چند وقت گذشته رشد به نسبت پر شتاب را تجربه کرد و در ادامه معاملات این بازار، شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در حجم معاملات و شاخص بورس بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این مواقع بازارها با کوچک‌ترین بهانه‌ای به سمت نوسانات پرشتاب پیش می‌روند و در ادامه سهامداران به سرعت اقدام به شناسایی سود در بازار می‌کنند که این امر در ایجاد نوسانات و افت و خیزهای بازار تاثیرگذار خواهد بود.

ستاک اظهار داشت: در کنار این عامل، ترس سهامداران از روند معاملات بورس در سال ۹۹ باعث شد تا سهامداران با ایجاد کوچک‌ترین اصلاحی در بازار به سمت فروش سهام و خروج از این بازار پیش بروند، از طرفی تحت تاثیر ریزش شدید بازار در ۲ سال گذشته زمینه افزایش عرضه در بازار فراهم شد.

وی با اشاره به نوسانات بازار سهام و روند نزولی و صعودی، ادامه داد: وجود چنین روزهایی در بازار سرمایه عادی است و فعالان بازار سرمایه انتظار دارند بازار هر چه سریع‌تر روند منطقی به خود بگیرد تا بتوان بازار را با پیش‌بینی‌ پذیری بهتر دنبال کرد.

پیش بینی بورس فردا سه شنبه 16 خرداد 1402

پیش بینی بورس فردا سه شنبه 16 خرداد 1402

احساسات در بازار سرمایه به صورت مقطعی است

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: احساسات در بازار سرمایه به صورت مقطعی دنبال خواهد شد که این امر باعث ایجاد نوسانات شدید می‌شود اما روند نوسانات پرهیجان نمی‌تواند در بلندمدت در بازار ادامه داشته باشد.

ستاک با تاکید بر اینکه فعالان بازار توانایی قبول روند پرهیجان بازار را ندارند، گفت: بازار سهام از بستر لازم برای هیجان همیشگی برخوردار نیست، بازار باید روند منطقی داشته باشد تا فعالان بازار بتوانند با نگاه بلندمدت خود در آن بازار به فعالیت بپردازند.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد نوسان شاخص بورس بتواند به صورت بلندمدت در بازار ادامه داشته باشد، بلکه شاخص باید هر چه سریع‌تر به روند اصلی خود بازگردد.

بازار سهام دارای سه حرکت صعودی، نزولی و خنثی است

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام دارای سه حرکت صعودی، نزولی و خنثی است، گفت: شاخص بورس همیشه با یک وقفه زمانی با سایر بازارها همسو می‌شود، حرفه‌ای‌های بازار تمایل چندانی به رشد پرشتاب بازار ندارند و مایل هستند تا روند صعودی شاخص بورس به صورت منطقی و تدریجی باشد.

ستاک روند معاملات بورس در آینده را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: بازار سرمایه، بازاری جدا و تفکیک شده از بازارهای موازی و رقیب نیست، بلکه شاهد هستیم که همه بازارها از جمله بازار ارز، کالاهای اساسی و خودرو به واسطه حجم نقدینگی و تورمی که در کشور وجود داشته رشد کرده و قیمت بالاتری را تجربه کردند که بورس هم باید همگام با سایر بازارها رشد کند.

چگونه ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش دهیم؟

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام همیشه با تاخیر خود را همگام با دیگر بازارها می‌کند و رشدی را تجربه خواهد کرد، گفت: اثرات بازارها در صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس متبلور می‌شود که در این زمینه ضمن تاثیرپذیری بازار از این اتفاق، شاهد رشد شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

این فعال بورس توصیه کرد: سرمایه‌گذارانی که در بازار فعال هستند باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که باید برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار از وقت و دانش کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت بهتر است به صورت غیرمستقیم در بازار فعال باشند زیرا سهامداران به دلیل مدیریت این صندوق‌ها از طریق افراد خبره از رشد بازار منتفع می‌شوند و تا حدودی ریسک معاملات خود را در این بازار پوشش خواهند داد.

شرایط سال ۹۹ در بورس حاکم نیست

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، سهامداران نباید در بورس گرفتار هیجانات شوند، بلکه باید به این بازار مانند سایر بازارها نگاه بلندمدت داشته باشند.

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: در هفته پیش رو تنها سه روز بورسی داریم که در این سه روز به نظر می‌رسد معاملات متعادل و با چاشنی منفی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بورس از روز شنبه ۲۰ خرداد ماه راه اصلی خود را پیدا خواهد کرد، ادامه داد: بعد از تعطیلات پیش رو مبالغ حساب‌های وکالتی خودرو آزاد می‌شود و قطعا بخشی از این مبالغ با توجه به عدم جذابیت بازار‌های موازی، راهی بورس خواهد شد.

پشت پرده ریزش‌های ناگهانی بورس

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد حمایت بسیار مستحکمی دارد که بعید است این حمایت از دست برود و قطعا بازار سرمایه برخواهد گشت.

روزبهانی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چرا بورس بعد از ریزش اخیر هنوز به مسیر صعود برنگشته است، گفت: با مشاهده جریان معاملات در بورس به این موضوع پی خواهیم برد که سهامداران حقوقی ماموریت یافته اند تا مانع رشد ناگهانی بورس شوند.

پول جدید در راه بازار سرمایه؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام بورسی نهایتا بین ۵ تا ۸ درصد دیگر اصلاح خواهد کرد، گفت: از آنجا که سهامداران حقیقی تجربه خوبی از تعطیلات میان هفته ندارند و معمولا در روز‌های تعطیل شاهد اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند، ترجیح دادند در هفته گذشته سهام خود را نقد و آن را در صندوق‌های درآمد ثابت با سود مشخص نگهداری کنند و در انتظار برگشت بازار سرمایه بنشینند.

رونق به بورس برمی گردد؟

بورس در هفته آینده برمی گردد؟ روزبهانی در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به پایان زمان ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه و عدم جذابیت بازار‌های موازی و رکود آنها، به طور قطع بخشی از پول خودرو وارد بورس خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر ارزش معاملات بورس از ۲۵ هزار میلیارد تومان به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از دلایل افت ارزش بازار ثبت نام خودرو بود که به زودی این پول‌ها آزاد و راهی بازار‌ها خواهد شد.

منتظر رشد سهام ریالی باشید

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، خبر دسترسی سریع ایران به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین المللی پول نیز منجر به رشد سهام ریالی مثل نماد‌های خودرویی و بانکی خواهد شد؛ ولی این موضوع به معنای این نیست که سهام دلاری ریزش می‌کنند، زیرا طبق P/E بازار سرمایه در حال حاضر سهام با دلار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومانی در حال معامله هستند.

روزبهانی ادامه داد: پس باز هم در صورت ریزشی شدن دلار، سهام دلاری افت آنچنانی نخواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر سهام بازار در بهترین نقاط خرید است و اگر بازار به روال خود برگردد قطعا رشد خوبی در انتظار سهام خواهد بود.

انجمن سهامداران بورسی تشکیل شود

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از رویه نادرست و تصمیم گیری‌های غیرکارشناسی سازمان بورس و دولت در مورد بازار سرمایه گفت: هر زمان بورس در حال رشد است سازمان بورس و دولت به جای عرضه اولیه و پذیره نویسی و عمق دادن به بازار سرمایه با تصمیمات غیرکارشناسی ترمز بازار را می‌کشند و همین کار موجب شد اعتماد سهامداران دوباره از دست برود.

روزبهانی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اهالی بازار سرمایه این است که انجمن سهامداران بورس با رهبری چندین سهامدار قدیمی تشکیل شود و مورد مشورت سازمان بورس باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان