صفحه اقتصاد بررسی می کند:

زندگینامه کامل حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا

توضیحاتی درباره برادران محمدی یعنی حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا بزرگ‌ ترین کسب‌ و کار اینترنتی ایران در صفحه اقتصاد منتشر شد!

زندگینامه کامل حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره برادران محمدی یعنی حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا ، بزرگ‌ ترین و یکی از با ارزش‌ ترین کسب‌ و کارهای اینترنتی ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. حمید محمدی و سعید محمدی متولد سال 1358 شمسی در محله ابوذر شهر تهران می باشند. جالب است بدانید این دو برادر در یک خانواده بزرگ متشکل از ۱۱ کودک متولد شدند!

[toc]

کودکی حمید محمدی و سعید محمدی

حمید محمدی و سعید محمدی بنیان گذاران دیجی کالا ، بزرگ‌ ترین استارتاپ تجارت الکترونیکی در ایران و جزو کارآفرینان موفق ایرانی محسوب می‌ شوند.

حمید محمدی و سعید محمدی دوره ابتدایی خود را با هم در همان محله ابوذر در یک مدرسه گذراندند؛ ولی حمید محمدی دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی شهرری طی نمود و سعید محمدی نیز در مدرسه نمونه ‌دولتی ابن ‌سینا در میدان قزوین دوران مدرسه را سپری کرد و در نهایت هر دو در پایان دوره متوسطه دیپلم ریاضی گرفتند.

روزهای کودکی حمید محمدی و سعید محمدی همواره با آموزش و یادگیری مهارت‌ های گوناگون سپری شده است. سعید محمدی در رابطه با کار در نانوایی پدر می‌ گوید: " کمتر از برادرهای بزرگ‌ تر در مغازه مشغول بودیم؛ کمی که بزرگ‌ تر شدیم پشت دخل نانوایی می‌ ایستادیم. در دوره نوجوانی معمولا کارهای ساده انجام می‌ دادیم و بیشتر تابستان ها سرگرم کارهای خودمان بودیم، درخانه پدری زیر زمین داشتیم و معمولا صبح تا شب آن جا بودیم؛ نجاری می‌ کردیم، با خمیر و کاغذ ماکت درست می‌ کردیم. "

حمید محمدی نیز در ادامه می گوید: " ما قبل از ورود به دانشگاه، پس از کنکور کار را شروع کردیم؛ هر دو در بخش طراحی یک شرکت قطعه ‌سازی موتورسیکلت مشغول شده بودیم و یک سال آن جا بودیم؛ در دوره دبیرستان به موضوعاتی مثل اتوکد و 3D studio خیلی مسلط شده بودیم. به همین خاطر به محض این که وارد قطعه سازی شدیم، کار جدی انجام دادیم، بعدها به طراحی کفش رو آوردیم، برادر بزرگترمان کارخانه کوچک تولید کفش راه‌ اندازی کرده‌ بود و ما هم آن جا کفش طراحی می‌ کردیم. تقریبا از همان سال‌ اولی که دانشگاه رفتیم دیگه هزینه‌ های زندگی و تحصیل را خودمان می دادیم؛ یادم هست درآوردن پول شهریه خیلی سخت بود! "

حمید محمدی لیسانس مهندسی صنایع خود را از دانشگاه خواجه نصیر و فوق‌ لیسانس ام.بی.ای (MBA) خود را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده است. برادر دوقلوی او یعنی سعید محمد نیز، هم مدرک لیسانس مکانیک و فوق‌ لیسانس ام.بی.ای (MBA) خود را نیز از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی گرفته است.

ماجرای آغاز پروژه دیجی کالا

آن‌ ها پروژه دیجی کالا را پس از یک تجربه ناخوشایند به هنگام تلاش برای خرید یک دوربین دیجیتال آغاز کردند. حمید محمدی و سعید محمدی در سال‌ ۱۳۸۴ شمسی به عکاسی می پرداختند! هنگامی‌ که عکاسی آنالوگ داشت جای خود را به نوع دیجیتالی‌ خود می‌ داد، این دو برادر به فکر خرید یک دوربین دیجیتال افتادند. آن ها پس از جستجو در اینترنت درباره دوربین‌ ها، دوربین مد نظر خود را از بازار تهران خریداری کردند. اما پس از طی چند روز متوجه شدند دوربین خریداری شده توسط آن ها دارای کیفیت مطلوب نیست و لنز بر روی دوربین دست دوم و تعمیری می‌ باشد! این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد هم نبود، نخستین جرقه شکل گیری شرکت دیجی کالا بود!

برادران محمدی در این باره می گویند: " مدل Nikon D7 انتخاب کردیم؛ در نهایت یک مغازه پیدا کردیم در جمهوری که دوربین را موجود داشت، کلی ذوق داشتیم و خیالمان راحت بود که بالاخره دوربینی را که می‌ خواستیم پیدا کرده‌ ایم. دوربین را خریدیم و آمدیم خانه؛ ولی تا جعبه را باز کردیم متوجه شدیم که لنز دوربین را عوض کرده‌ اند و لنز ضعیف تری روی آن گذاشته‌ اند که نه لرزشگر دست داشت و نه فوکوس خودکار. به جزئی ترین موضوعات توجه کرده بودیم ولی در نهایت سر لنزی که اهمیتش خیلی زیاد بود سرمان کلاه رفته بود! واقعا برایمان خیلی ناراحت کننده بود چون آن پول، تمام پس اندازمان بود و پول زیادی برایمان بود… "

حمید محمدی ، مدیرعامل دیجی‌ کالا در مصاحبه ای می گوید که به‌ جز خود و برادر وی با کمک چند نیروی دیگر، پروژه دیجی کالا را شروع کردند (که تعداد آن‌ ها به ۷ نفر می‌ رسید). وی می گوید: با افرادی کار را آغاز کردیم که تخصص زیادی نداشتند! به دنبال بهترین‌ ها در هر حوزه نرفتیم، هر کسی که در اطراف خودمان می‌ شناختیم را دعوت کردیم تا با همدیگر کار را یاد بگیریم. "

آنها با راه‌ اندازی وبسایت دیجی‌ کالا به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطبان کمک کردند تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کنند و به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند! به گزارش الکسا، دیجی‌ کالا رتبه سوم در میان پربازدیدیترین وبسایت های ایران را از آن خود کرده است!

دیجی کالا روز به روز بیشتر رشد می کند!

در سال ۱۳۸۵ شمسی، برادران محمدی با هدف تمرکز بر محصولات در حوزه دیجیتال مثل موبایل، لپ‌ تاپ و دوربین به مسیر خود سرعت دادند. آن ها در سال ۱۳۸۶ شمسی فرآیند ارسال رایگان کالا در تهران را رقم زدند! دیجی‌ کالا تا سال ۱۳۸۸ شمسی رشد سالیانه‌ ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد

نگاه دیجی‌ کالا به محتوا در سال ۱۳۹۰ شمسی تغییر یافت و این شرکت تصمیم گرفت تا به ارائه ویدیوهای گوناگون مرتبط با آموزش و همچنین بررسی محصولات دیجیتال بپردازد! به همین شکل دیجی‌کالا تی‌وی راه اندازی شد.

در سال ۱۳۹۱ شمسی، از دیجی‌ بن و نسخه جدید وبسایت دیجی کالا رونمایی شد! برای نخستین بار، در همین سال فروش محصولات با تخفیفات شگفت‌ انگیز نیز در دیجی‌ کالا شروع شد. در سال ۱۳۹۲ شمسی، دیجی کالا سرویس‌ های گوناگونی را به پلتفرم خود اضافه کرد که یکی از مهم‌ ترین آنها، ۷ روز تضمین برای بازگشت کالا از سوی خریدار بود.

دیجی کالا آماده یک تغییر بزرگ!

یکی از تحولات اساسی دیجی کالا در سال ۱۳۹۳ شمسی و زمانی بود که این شرکت تصمیم گرفت از ماموریت اصلی خود که فروش محصولات دیجیتالی بود فاصله بگیرد و محصولات غیر دیجیتال را نیز در وبسایت خود به فروش بگذارد. تصمیم مبنی بر ارائه محصولات غیر دیجیتال باعث شد تا دیجی کالا ساختاری بزرگ‌ تر پیدا کند؛ هم از نظر نوع فعالیت و هم از نظر افزایش تعداد نیروی انسانی!

دیجی کالا همزمان با شروع فروش محصولات غیر دیجیتال در سال ۱۳۹۳ شمسی، مراکز توزیع خود در شهرستان‌ ها را نیز احداث یا تقویت کرد تا با سرعت، دقت و کنترل زیادتری سفارش‌ها را انجام دهد!

در سال ۱۳۹۴ شمسی، دیجی‌کالا کمپین ساخت ایران را شروع کرد که در آن این شرکت به ارائه محصولات ایرانی پرداخت. تعداد کارکنان دیجی‌ کالا در سال ۱۳۹۵ شمسی به ۲۰۰۰ نفر رسید!

دیجی کالا امروزه با ۱۰۰ هزار فروشنده همکاری می‌ کند. جالب است بدانید رضایت‌ مندی مشتریان از خدمات شرکت دیجی‌ کالا، ۹۶ درصد اعلام شده است!

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • اسفندی

    متولد اسفند 58 هستند که میشه سال 1980.از فروردین تا اسفند کلی راهه.ماه تولد حتما نوشته بشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان