زمان دقیق واریز و برداشت یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲ | مبلغ یارانه خرداد ماه چقدر است؟

صفحه اقتصاد- توضیحاتی درباره زمان دقیق واریز و برداشت یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲. یارانه خرداد کی واریز میشه؟ مبلغ جدید یارانه خرداد چقدره؟

زمان دقیق واریز و برداشت یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲ | مبلغ یارانه خرداد ماه چقدر است؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه زمان دقیق واریز و برداشت یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲ پرداخته است.
چند روزی هست بحث افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شده است. یارانه موضوعی است که همیشه از زمان شروع آن و تاکنون در خصوص مبلغ آن براساس تورم سالانه انتقادهای فراوانی وجود داشته و دارد. اگر نگاهی به نرخ تورم کالاها بیاندازیم با این وضعیت اقتصاد کنونی مردم مبلغ یارانه را بر زخمی از زندگیشان می زنند برای همین است که تمایلی به کالابرگ نشان نمی دهند، طی روزهای اخیر که این افزایش ۲۰ درصدی یارانه ها در فضای مجازی غوفا به پا کرده است، شاید برخی فکر کنند مبلغ یارانه نقدی افزایش یافته است، اما براساس گفته ی مسئولین این افزایش یارانه برای خانوارهایی است که از کالابرگ استفاده کنند. و هدف از این کار برای تمایل بیشتر مردم به سمت کالابرگ است. هر چند که خیلی از کارشناسان با اجرای کالابرگ موافق هستند، اما مردم تاکنون علاقه زیادی ای به خرید کالابرگی نشان نداده اند.

زمان دقیق واریز یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲

یارانه خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت است.

یارانه خرداد چقدر است؟ یارانه خرداد ۱۴۰۲ کی واریز می شود؟

براساس بررسی ها یارانه نقدی خرداد ماه برای یارانه بگیران همانند ماههای گذشته برای دهک های مختلف جامعه مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومان می باشد.

آخرین خبر از یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲

در این گزارش به سخنان اخیر وزیر کار و رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه پرداخته ایم.

امروز وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در صورتی که خانوارهای سه دهک اول جامعه از کالابرگ الکترونیکی برای استفاده کنند، مبلغ یارانه آنها ۸۰ هزار تومان افزایش می یابد.

روز سه شنبه سید صولت مرتضوی گفته است: قانون بودجه ١۴٠١ مکلف کرده بود که مابه التفاوت ارز ترجیحی به شکل کالابرگ و روش های دیگر اجرا بشود.

این مسئول افزود: لازمه اجرایی شدن این قانون بسترسازی و مهیا شدن زیرساخت ها بود که در چند استان به صورت آزمایشی اجرا گردید و پس از اجرای این طرح در چند استان، در سراسر کشور این بستر فراهم شد، اما با استقبال عمومی روبرو نشد و درصد کمی از کالابرگ استفاده کردند.

همچنین مرتضوی ادامه داد: با ایجاد مشوق‌های جدید و پیش بینی منابع، میزان یارانه خانوارها در سه دهک اول افزایش ٢٠ درصدی داشته باشد.

به گفته ی وی، این ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان است که لازمه این افزایش استفاده از کالابرگ می باشد. اگر افراد سه دهک اول ۷۰ درصد مبلغ یارانه را از طریق کالابرگ الکترونیکی کالا خریداری کنند این افزایش ٢٠ درصد شامل آنها می شود.

همانگونه که پیش تر نیز گفته شده است یک ماه زودتر یارانه در سامانه ملی اعتبار واریز می شود و افراد می توانند در زمان مشخص از کالابرگ استفاده کنند.

کالاهای اساسی از خرداد سال گذشته و تاکنون تورم سنگینی را تجربه کرده اند، این افزایش ۲۰ درصدی یارانه ها که اخیرا سرو صدای زیادی به پا کرده و در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است هیچ تناسبی با این تورم ندارد.

داوود منظور رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه گفت که اجرای فراگیر کالابرگ الکترونیک طی روزهای آینده برای سه دهک نخست جامعه شروع می شود. با توجه به این افزایش 20درصدی مبلغ یارانه در صورتی که یارانه بگیران از آن برای خرید 9 قلم کالای اساسی استفاده کنند، مشمول این افزایش می شوند.

طبق بررسی ها، منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال 1402 معادل 660 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به قانون بودجه سال1401، 24 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. و تغییر نرخ تسعیر که در بودجه ی سال گذشته حدود 23 هزار تومان بود و در بودجه سال 1402 به حدود 28500 تومان رسیده است، این خود موجب افزایش منابع دولت در تبصره 14 می شود.

گفتنی است است براساس تغییر نرخ تسعیر از 24 هزار تومان به 28 هزار تومان ، قبلا نیز موضوع افزایش میزان یارانه نقدی عنوان شده بود که رئیس سابق سازمان برنامه با این بحث مخالفت کرد. اینگونه به نظر می آید که علت مخالف میرکاظمی با افزایش یارانه ها این بود، که احتمال می داد بخشی از منابع تبصره 14 محقق نگردد و بر همین اساس نخواست تا مصارف تبصره را افزایش دهد.

زمان دقیق واریز و برداشت یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲

افزایش 20 درصدی یارانه ها هیچ تناسبی با تورم ندارد

بر اساس آنچه که آمارهای رسمی مرکز آمار ایران اعلام شد، از اردیبهشت ماه سال قبل که سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار دولت قرار گرفت، تورم مواد خوراکی اعداد عجیب غریبی را به ثبت رساند. این در حالی است که طبق حکم قانون بودجه 1401، دولت مکلف شده بود تا بعد از حذف ارز 4200 تومانی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی، از روش کالابرگ الکترونیک به بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی اقدام کند و اینگونه تا حدودی جهش قیمتی کالاهای اساسی را جبران کند. این ساز و کار علاوه بر اینکه اجرای آن به تاخیر افتاد هرگز به صورت کامل پیاده سازی نشد و نتوانست تبعات ناشی از افزایش شدید قیمت ها را جبران کند. در پی این اتفاق از خرداد سال ۱۴۰۱ تورم نقطه ای مواد غذایی و خوراکی ها روند صعودی را طی کرد و ارقامی فراتر از 50 درصد را ثبت کرد و در برخی ماه ها این اعداد حتی به نزدیک 70 درصد نیز رسید.

با توجه به این موضوع، در چنین شرایطی، افزایش 20 درصدی یارانه ها که در دستور کار جدید سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، اصلا مبلغ افزایش قابل توجهی نیست. حتی اگر از مطالبه ی دهک های پایین جامعه که درباره افزایش یارانه ها متناسب با این تورم سنگین کالاهای اساسی وجود دارد عبور کنیم، همچنین سازمان برنامه و بودجه باید تعیین کند که افزایش 20 درصدی یارانه ها به منظور تخصیص کالابرگ برای سه دهک پایین جامعه چه اندازه بر روی مصارف تبصره 14 اثر خواهد گذاشت و منابع مورد نیاز آن قرار است از کجا تامین و تخصیص داده شود.

شاید سوال بسیاری از یارانه بگیران این باشد که آیا یارانه نقدی نیز افزایش پیدا می کند یا خیر؟ در جواب باید گفت که تاکنون هیچ مسئولی در این خصوص خبری را اعلام نکرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان