گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از علت گرانی اخیر زعفران

رشد ۱۳ میلیونی قیمت هر کیلو زعفران در بازار

طی هفته های اخیر، قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش داشته که این امر شوک بزرگی به بازار وارد کرده است.

رشد 13 میلیونی قیمت هر کیلو زعفران در بازار

طی هفته های اخیر، قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش داشته که این امر شوک بزرگی به بازار وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد طی هفته های اخیر قیمت طلای سرخ برای جا نماندن از قافله گرانی ها با التهاباتی در بازار روبرو شد که هر یک از مسئولان دلایلی برای این موضوع مطرح کردند، اما استمرار روند صعودی قیمت منجر به کاهش تقاضا در بازار های داخل و خارج خواهد شد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر مثقال زعفران از ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می شود که نسبت به قبل از فصل برداشت افزایش چشمگیری داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از استمرار برداشت زعفران تا پایان آذر 1400 خبر داد و گفت: بنابر گزارش اعلامی کشاورزان و بررسی های صورت گرفته امسال تولید زعفران بواسطه شرایط خشکسالی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی خواهد بود، اما تا پایان فصل برداشت نمی توان درصدی را اعلام کرد.

وی حداقل قیمت کنونی هر کیلو زعفران را ۱۹ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو زعفران دسته مربوط به سال گذشته از ۸ میلیون به ۱۹ میلیون تومان، زعفران پوشال از ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون تومان و زعفران نگین از ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به پیش بینی کاهش تولید ناشی از شرایط خشکسالی و کمبود محصول قیمت زعفران در این سطح باقی می ماند یا مجدد روند افزایشی به خود می گیرد که این موضوع در تقاضای بازار داخل و خارج اثر گذار است.

میری درباره تاثیر گرانی ها بر بازار زعفران بیان کرد: تا اعلام آمار گمرک نمی توان اظهار نظری راجع به روند مثبت یا منفی گرانی بر صادرات داشت، از این رو تا ۱۵ آذر باید منتظر آمار اعلامی ماند.

با توجه به جهش چشمگیر قیمت زعفران و تلاطم بازار به نظر می رسد که این گرانی ها به موضوع سیاست حمایتی دولت در ارتباط با قیمت خرید توافقی باز می‌گردد چرا که از زمان اعلام قیمت ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی خرید توافقی هر کیلو زعفران صادراتی بازار با نوساناتی روبرو شد، هر چند که دولت به دنبال شفافیت خرید های تضمینی در حوزه محصولات ارز آور همچون زعفران است.

حال باید منتظر اثرات این افزایش قیمت بر خرید و فروش زعفران بازار داخل و خارج ماند چرا که رشد یکباره ۱۰‌ تا ۱۳ میلیون تومانی قیمت، بازار را با شوک مواجه کرده است. این درحالی است که ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران بزرگترین تولیدکننده این‌ محصول استراتژیک در دنیا محسوب می شود که نوسانات شدید قیمت و استمرار مشکلات صادرات همچون بازگشت ارز به کشور می تواند مانع رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف شود.

این پایان‌ماجرا نیست چرا که در شرایط فعلی اقتصاد که ویروس منحوس کرونا بر کسب و کارها اثر گذاشته و گرانی اقلام‌ اساسی یکی پس از دیگری قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است، گرانی قیمت زعفران منجر به حذف آن از سبد مصرفی بسیاری از افراد می شود.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان