رئیسی: بودجه ۱۴۰۱ در تعامل با مجلس بسته می شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز مسئله‌ی امید مردم است که امید افزون شده و دولت و مجلس باید آن را ارتقا داده و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داده و مسائل را در حد فرد ببینیم. دشمن هر روز می‌خواهد مردم را مأیوس کند ولی ما در عمل باید مردم را امیدوار کنیم، نه در شعار و بلکه در عمل اتفاق می‌افتد.

رئیسی: بودجه 1401 در تعامل با مجلس بسته می شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز مسئله‌ی امید مردم است که امید افزون شده و دولت و مجلس باید آن را ارتقا داده و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داده و مسائل را در حد فرد ببینیم. دشمن هر روز می‌خواهد مردم را مأیوس کند ولی ما در عمل باید مردم را امیدوار کنیم، نه در شعار و بلکه در عمل اتفاق می‌افتد.

به گزارش صفحه اقتصاد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه علنی دفاع از مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در این 83 روز یک‌ سومِ استان‌های کشور را رفته، سخنان مردم را شنیدم و و درد آن‌ها را شنیده‌ام ولی این را کافی نمی‌دانم. لازم است با نمایندگان نشست‌های مکرر داشته باشیم و ان‌شاءالله دو هفته ی آینده نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت داشته باشیم و وزرا و نمایندگان حضور داشته باشند تا مسائلی که در نشست‌های استانی مطرح می‌شود، دنبال شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشور نیازمند همدلی و همکاری بین دولت و مجلس است و مسائل این‌گونه پیش خواهد رفت، افزود: مردم بدانند اگر کاری در کشور پیش می‌رود با کمک همگان است و اگر امیدواری در جامعه ایجاد شده است، این امید باید روزبه‌روز افزون شود؛ نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال شود.

رئیس‌جمهور گفت: سفر به استان‌ها را، علی‌رغم همه حرف‌هایی که در گوشه و کنار زده می‌شود، مغتنم می‌دانم و شش‌ روز در سطح ملی و یک‌ روز حداقل باید برای استان‌ها وقت گذاشته شود تا از نزدیک بیشتر با مسائل و مشکلات مردم آشنا شویم.

رئیسی بیان کرد: درباره مسئولانی که به مجلس معرفی و یا انتخاب می‌کنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست، افراد زیادی را معرفی می‌کنند اما مهم است که تشخیص داده شود که فردِ معرفی‌شده با شاخص‌های لازم همخوانی دارد یا نه. برای بنده به‌عنوان طلبه و مسئول مهم و حجت است و اگر حجت نداشته باشم، فردی را معرفی و انتخاب نمی‌کنم و شایستگی‌ها باید احراز شود؛ من کار خودم را می‌کنم و مجلس هم جایگاه قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس محترم است.

وی درباره معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی و طولانی بودن تعطیلی مدارس، باید برنامه‌ریزی جامعی درباره آموزش مجازی و حضوری انجام می‌شد که پس از اول مهر این کار صورت گرفت. از همین تریبون قول دادم که نسبت به شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت قائل هستم و در آن شرکت می‌کنم. بعد از 10 سال اولین جلسه شورا را تشکیل دادیم و در میان مدیران آموزش و پرورش مسائل اصلی را مرور کردیم. با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش فقط مدیریت این وزارتخانه را بر عهده دارد و تمام دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا برخی از موارد این سند تحول تحقق پیدا کند، بنابراین نیازمند همکاری دولت برای کمک به آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان با همکاری مجلس دنبال می‌شود تا با توجه به لزوم ارتقاء منزلت، شأن، جایگاه و کیفیت کار و از طرفی مسئله معیشت معلمان عزیز با همکاری دولت و مجلس به نتیجه برسد. هم‌چنین از همکاری خانواده‌ها و آموزش و پرورش برای همکاری در بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، واکسیناسیون و کسب و کار تشکر می‌کنیم؛ بعد از 83 روز از شروع به کار دولت، فضای کشور به سمت عادی شدن پیش می‌رود در عین حال اگر این رعایت‌ها بیشتر شود، فعالیت‌ها و تلاش بیشتری در کشور انجام خواهد شد.

رئیسی درباره فیاضی گفت: معرفی وزیر آموزش و پرورش در مهلت قانون انجام شد و من 83 روز پیش فرآیند معرفی وزیر را از همین تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم بیان کردم که محور این انتخاب شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت، فشار آوردن احیاناً رسانه‌ای هیچ‌کدام موجب نمی‌شود که یک فرد برای پست وزارت معرفی شود. اگر مقایسه‌ای بین دولت ما و دولت‌های سه دهه پیش انجام بگیرد متوجه خواهید شد که روابط، رفاقت و رقابت چه میزان در انتخاب‌ها نقش داشته است.

وی ادامه داد: من دوست دارم بدانم، شما از خود نهاد ریاست جمهوری تا حوزه‌های دیگری که وجود دارد، شروع کنید، حساسیت هست، در خود دولت هم بارها اعلام شده که محور شایستگی است، باز هم عرض می‌کنم محور شایستگی است و ما این محور را به عدالت نزدیک می‌دانیم و این بهترین روش است. در ارتباط با تعیین وزیر آموزش و پرورش هم به همین ترتیب عمل شده است، افرادی که مطرح شدند، کارگروه‌هایی که با بیش از 20 از افراد که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند، افراد مختلفی در کشور داریم، افرادی که شایستگی‌هایی دارند اما شان و جایگاه این وزارتخانه ایجاب می‌کند که نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: فسادستیز بودن، روحیه انقلابی، داشتن کارآمدی و روحیه تحولی از جمله شرایط تمامی وزیران دولت سیزدهم است؛ بارها گفته‌ایم که شرایط باید همواره به صورت مستمر در افراد وجود داشته باشد و با توجه به رأی اعتماد مقطعی نباشد و در همه مقاطع باید ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه آقای فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد، خاطر نشان کرد: من خودم چندبار با ایشان صحبت کردم، دوستان مورد اعتماد در حوزه فرهنگ و آموزش با او صحبت کردند. وزرای اسبق آموزش و پرورش اعلام کردند ما آموزش و پرورش را می‌شناسیم، وزیر پیشنهادی را هم می‌شناسیم و او هم آموزش و پرورش را می‌شناسد و ما این فرد را دارای صلاحیت و فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهایشان مورد توجه قرار بگیرد، بی‌عدالتی نیست. بلکه اگر دستاوردهای علمی در نظر گرفته نشود، بی‌عدالتی است.

رئیسی اظهار کرد: آقای فیاضی کلاس و مدرسه را می‌شناسد و سال‌ها معلم آموزشی و پرورشی بوده و با محتوای آموزشی آشناست. او از جمله طراحان سامانه شاد و قائل بر آموزش مجازی است. وی از مسئله آموزش و پرورش شناخت داشته و برای آن برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان در دولت نظرات او را شنیده‌اند و انطباق با سیاست‌های کلان، سند تحول و اسناد بالادستی را بررسی کرده‌اند. آقای فیاضی تحول‌ گراست؛ کسانی هستند که مدارک، مدارج و سوابق خوبی داشته باشند اما باید روحیه تحولی وجود داشته باشند و این مهم است. وضع موجود این است که والدین و معلمان گله‌مندند و هرچه امید به دولت بیشتر می‌شود، انتظارات هم بیشتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: مردم در حوزه‌های انتخابیه به نمایندگان و مسئولان می‌گویند که دولت و مجلس با هم هستند و مشکلات را حل کنند؛ این انتظارِ به‌ جایی است و از دولت و مجلس بر می‌آید تا بسیاری از مسائل را حل کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آقای فیاضی تحول‌ گراست، اظهار داشت: علاوه بر تدین، تقوا و شرایط کلی که هرکسی که در نظام اسلامی کار می‌کند باید داشته باشد، ما شاخصه‌ای لازم را می‌بینیم و با امر و وزارت آموزش و پرورش آشناست. او برای اجرای سند تحول برنامه دارد؛ همه گفته‌اند که می‌خواهیم این سند را اجرا کنیم ولی این نگاه که کسی سند را هم قبول داشته و هم بنا داشته باشد که آن را اجرا کند، مهم است.

رئیسی گفت: در مصاحبه‌ها گفته‌ام که من با تعدادی از اعضای دولت و هم‌چنین با آقای فیاضی هم‌حزبی و هم‌گروهی نبوده‌ام و ولی این برای من مهم است که مشخص شده روحیه انقلابی دارند. کارشناسان و افراد امین نظرات و عملکرد آقای فیاضی را دیده‌اند و او بیش از 25 پژوهشِ قابل قبول دارد و در دانشگاه و حوزه فعال بوده و در صف و ستاد اموزش و پرورش هم فعالیت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ما دغدغه‌های مردم، معلمان و نمایندگان را پیگیری کرده و به این رسیده‌ایم که آقای فیضی با نیروی جوانی، ابتکار، خلاقیت و کمک مجلس و فرهنگیان عزیز در سراسر کشور می‌تواند پیش برود؛ تحول باید به مدرسه بیاید تا سند تحول اجرا شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت‌های لازمه را انجام داده‌ایم و نظر مجلس مهم است و برای نظر نمایندگان احترام قائل هستیم.

رئیسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: من در این تربیون قول داده‌ام که برنامه‌ای را به‌ صورت کوتاه‌ مدت نسبت به مسائل پیش رو خواهیم داشت و این برنامه تدوین شده و نمایندگان در جریان آن قرار خواهند گرفت. این برنامه به‌ عنوان سند تحول دولت سیزدهم بوده و با استفاده از سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی تدوین شده است و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان و فرهیختگان قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این سند قابل توجه دولت است، است، نمایندگان نقد، نظرات و نگاه‌های اصلاحی خود را منعکس کنند.

وی گفت: بنده در دولت همواره تاکید دارم که باید ارتباط با مجلس برقرار باشد و نکات به وزرای محترم منتقل شود و اگر نیاز بود که نکته‌ای به من برسد، از معاونت پارلمان و طرق مختلف منتقل شود تا در جریان دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان باشم تا فوت وقت نشود. وقت من برای همین کارهاست و یکی از کارهای مهم ما همین است تا به دغدغه‌های مردم رسیدگی بشود که می‌تواند از مشکلات گره‌گشایی کند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: امروز مسئله‌ی یک بخش و ارتباط بین یک نماینده و وزیر نیست بلکه مسئله امید مردم است که امید افزون شده و دولت و مجلس باید آن را ارتقا داده و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داده و مسائل را در حد فرد ببینیم. دشمن هر روز می‌خواهد مردم را مأیوس کند ولی ما در عمل باید مردم را امیدوار کنیم، نه در شعار و بلکه در عمل اتفاق می‌افتد.

رئیسی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای که وارد شویم اگر با اخلاص و تدبیر باشیم، نتیجه‌بخش خواهد بود. ما بزرگانی مانند شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی داریم که روحیه «ما می‌توانیم» داشتند و ما کار را این نگاه می‌توانیم کار را پیش ببریم؛ مسائل با همکاری دولت و مجلس حل می‌شود و زندگی مردم باید روزبه‌روز رونق یابد و کاسته شود.

وی درباره بودجه سال 1401، با بیان اینکه ان‌شاالله برای تقدیم بودجه به مجلس خواهم آمد، اظهار داشت: با آن‌که شما نمایندگان بارها در نطق‌ها گفته‌اید که اصلاح ساختار باید انجام بگیرد ولی تاکنون انجام نگرفته است. بودجه سال 1401 را در تعامل با مجلس می‌بندیم، کمیسیون‌های مجلس و دولت در این‌زمینه کار مشترک می‌کنند تا مجلس بداند که چه چیزی در دولت بسته شده و ما می‌خواهیم مجلس بداند در بودجه 1401 چه کاری انجام می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه ان‌شاالله اقدامات ما مورد رضایت خدا، افزایش سرمایه اجتماعی نظام و آرامش مردم، بازار و بازار سرمایه باشد، تصریح کرد: ان‌شاالله بتوانیم تا قبل از پایان سال در همه‌ی استان‌های کشور حضور یابیم و مسائل را دنبال کنیم.

رئیسی در ابتدای سخنان خود خاطر نشان کرد: 83 روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد کابینه مسایلی را بگویم، با امیدواری به این که مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل گردد. امروز بعد از 83 روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسایل و مشکلات کشور امیدوارترم، دلایل این امیدواری خود را تفضل و لطف و کرم الهی، امدادهای حضرت حق و دعای خانواده معزز و مکرم شهیدان و تلاش همه دلسوزان برای عمل به رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات و بازشدن گره‌ها هست و احساس من‌ آن است که جلوه‌هایی از گشایش وجود دارد.

وی افزود: امروز شاهدیم با تامین 100 میلیون دُز واکسن برای صیانت از جان مردم گام مثبتی برداشته شد، اگرچه خطر مرتفع نشد اما گام بسیار خوبی بود در جهت اینکه هم دارویی که در صف‌ها به مردم می‌رسید و هم نگرانی از دسترسی مردم به واکسن، امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است. قبل از تشکیل دولت و در روزهای پایانی مرداد در جلسه دولت قبل، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت بود و می‌گفتند از کدام منبع؟ هنوز دولت ما رای اعتماد نگرفته بود اما امروز به لطف خدا با گذشت 83 روز از عمر این دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، آنچه که دولت در زمینه پرداخت‌ها و حقوق و دستمزد باید انجام دهد، در زمان خود انجام شد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدها و منابع مالی ارزی و ریالی به موفقیت در حال اجرا است و گام‌های خوبی در ارتباط با مسائل اقتصادی برداشته می‌شود. با گام‌هایی که این روزها برداشته می‌شود نگرانی‌ها نسبت به منابع کاهش یافته و در ارتباط با کالای اساسی و ذخایر هم نگرانی وجود ندارد. در این مدت موضوع مسکن و اشتغال کلید خورد؛ شورای عالی مسکن پس از تصویب این قانون توسط مجلس کلید زده شد و در بسیاری از شهرستان‌ها بحث زمین و پیگیری‌ها برای ساخت در حال انجام است. شورای عالی اشتغال تشکیل و در آن تقسیم کار شد و برنامه مشخصی هم تدوین شد و در مسیر اجرا است.

رئیسی با بیان اینکه تعاملات بین المللی بویژه اولویت دیپلماسی و با همسایگان در این مدت فعال شده است، گفت: وضعیت و شرایط کاملا نشان می‌دهد امروز مسئله تعامل بین الملل شرق و غرب فرقی ندارد. کشورهایی که امروز می‌خواهند روابط و تعامل توام با حفظ احترام و عزت با جمهوری اسلامی همراه داشته باشند، در رابطه با این کشورها روابط از حالت انفعال خارج شده و حالت فعال گرفته است.

وی درباره خوزستان و هفت‌تپه اظهار کرد: در دولت گذشته خودم در جایگاه قوه قضاییه با دولتمردان حرف زدم که مشکلات حل شود و گفتند با کدام بودجه و امکانات؟ خوشبختانه در این دولت، مسائل پرداخت حقوق کارمندان و معوقات حل شد بسیاری از موارد امروز در دست اقدام است و گزارش آن باید به نمایندگان داده شود و مردم از آن مطلع شوند، قرار ما این است که با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم نه با فعل مضارع، درباره کارهایی که شده است سخن بگوییم نه کارهایی که می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ارتباط با نمایندگان به این میزان را کافی نمی‌دانیم؛ به دوستان و همکارانم در دولت گفته‌ام بهتر است نمایندگان بیشتر در جریان مسائل قرار بگیرند البته هر پنج‌شنبه نشست‌ها و جلساتی را با نمایندگان استان‌ها برگزار می‌کنیم در این جلسات به‌ هیچ عنوان نمایندگان کلمه‌ای نسبت به خود و مسایل شخصی مطرح نمی‌کنند. آنچه در این جلسات مطرح شده دغدغه‌ها و مشکلات و درخواست‌های مردم بوده است که در آن جا سازوکارهایی مطرح شده است.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان