گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت دام های مولد در کشور:

دام های مولد همچنان روانه کشتارگاه / کشتاردام های مولد ۵۰ درصد افزایش یافت

با توجه به کمبود و گرانی نهاده های دامی و تحقق نیافتن وعده مسئولان، کشتار دام های مولد نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دام های مولد همچنان روانه کشتارگاه / کشتاردام های مولد 50 درصد افزایش یافت

با توجه به کمبود و گرانی نهاده های دامی و تحقق نیافتن وعده مسئولان، کشتار دام های مولد نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد از ابتدای سال با دست به دست شدن کلیپ کشتار دام های مولد و آبستن در فضای مجازی احساسات مردم جریحه دار شد که متاسفانه با اجرایی نشدن وعده های مسئولان، روند کشتار همچنان ادامه دارد.

آمارها نشان می دهد که جمعیت دام های مولد در ۶ ماهه نخست سال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است که به علت خشکسالی، کمبود علوفه و گرانی نهاده های دامی دامداران چاره ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارند.

علی رغم هشدارهای مکرر سازمان هواشناسی به بارش های کمتر از نرمال از بهمن سال گذشته و پیشنهاد متعدد تشکل ها و اتحادیه دامداران، اما وعده های مسئولان وزارت جهاد تنها در حد شعار باقی ماند و کار را به جایی رساند که از ابتدای امسال، کشتار دام های مولد گریبان صنعت دامپروری را می فشارد که با استمرار این روند، دامداران یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می شوند.

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک ریشه کشتار دام های مولد را کمبود و گرانی نهاده های دامی اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی دامدار به سبب مشکلات متعدد تامین نهاده چاره ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارد و روز به روز شرایط کشتار دام‌های مولد بدتر می شود، درحالیکه کسی به داد دامدار نمی رسد.

وی نرخ کنونی خرید هر کیلو دام از دامدار در بازار را ۴۵ هزار تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که با قیمت تمام شده واقعی بیش از ۵۰ درصد اختلاف دارد به طوریکه در شرایط فعلی تامین نهاده، قیمت منطقی هر کیلو دام زنده بالای ۱۰۰ هزار تومان است.

به رغم آنکه توزیع نهاده دامی در ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشته است، اما به دلیل شرایط خشکسالی تولید یونجه و جو داخل کمتر از پیش بینی ها بود که براین اساس واردات ۳۲ میلیون تن نهاده دامی یک ضرورت محسوب می شود، درحالیکه مسئولان برای واردات ۱۸ میلیون تن نهاده دامی برنامه ریزی کرده بودند.

بسیاری از کارشناسان صنعت دامپروری بر این باورند که با توجه به انباشت دام روی دست دامدار، کاهش یک میلیون و ۶۲۰ هزار تنی تولید علوفه در مرتع، افت تولید نهاده ناشی از شرایط خشکسالی و عدم سنخیت هزینه های تولید با قیمت فروش از علل اصلی کشتار دام‌های مولد به شمار می رود که با توجه به افزایش حجم کشتار دام های مولد، آینده روشنی پیش روی تولید نیست.

این پایان ماجرا نیست چرا که با حذف هر رأس دام مولد رقمی حدود ۱۵ تا ۲٠ میلیون تومان نصیب دامدار شود، درحالیکه برای واردات یک رأس دام بیش از ۱٠٠ میلیون تومان هزینه ارزی به کشور تحمیل خواهد شد که با این وجود اگر وعده های مسئولان مبنی بر خرید حمایتی و صادرات عملیاتی نشود، سرمایه های ملی حاصل سال ها تلاش علمی و تجربی محققان و دامپروران در ورطه نابودی قرار می گیرد.

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی کمبود تولید علوفه را علت اصلی مشکلات دامداران و کشتار دام‌ها اعلام کرد و گفت: امسال از مجموع پیش بینی ۱۱ میلیون تن گندم، نیمی از آن محقق شد که به همین نسبت میزان کاه و کلش مصرفی دام کاهش یافت.

وی از گرانی بیش از ۵۷ درصدی قیمت نهاده های دامی خبر داد و افزود: تعرفه‌های مالیاتی جدید کشور‌های صادرکننده از جمله روسیه برای صادرات منجر به افزایش قیمت نهاده های دامی شده است.

با توجه به افزایش آمار کشتار دام های مولد طی ماه های اخیر ناشی از کمبود و گرانی نهاده های دامی و شعار وعده های حمایتی از دامدار، انتظار می رود که هر چه سریع تر صادرات دام های مازاد آغاز شود تا در شرایط فعلی تحریم با از بین رفتن تولید داخل ناچار به تامین نیاز کشور از مبادی خارج نباشیم.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان