جذابیت جدید برای کالابرگ الکترونیک | جزئیات اقلام کالابرگی

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره جذابیت جدید برای کالابرگ الکترونیک و جزئیات اقلام کالابرگی پرداخته شده است.

جذابیت جدید برای کالابرگ الکترونیک | جزئیات اقلام کالابرگی

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره جذابیت جدید برای کالابرگ الکترونیک و جزئیات اقلام کالابرگی پرداخته شده است.
طرح کالابرگ الکترونیک برای همه یارانه‌بگیران فعال شده و آنها می‌توانند ۱۰ قلم کالای مشمول این طرح را با پشتوانه اعتبار یارانه، به قیمت شهریور۱۴۰۰ خریداری کنند.
طرح کالابرگ الکترونیک برای همه یارانه‌بگیران فعال شده و آنها می‌توانند ۱۰قلم کالای مشمول این طرح را با پشتوانه اعتبار یارانه، به قیمت شهریور۱۴۰۰ خریداری کنند. البته همچنان استقبال از این طرح به دلایلی پایین است و بر همین اساس دولت پیشنهاد جذابی برای دهک‌های کم‌درآمد روی میز گذاشته و می‌خواهد در صورت استفاده این خانوارها از کالابرگ الکترونیک، ۲۰درصد یارانه آنها را بالا ببرد.‌

طرح کالابرگ الکترونیک پیرو شرط مجلس در ماجرای حذف ارز ترجیحی به راه افتاده و هدف آن تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار به قیمت شهریور۱۴۰۰ است؛ چراکه این کالاها به‌واسطه حذف ارز ترجیحی مشمول افزایش قیمت شده‌اند و دولت بنا به تکلیف مجلس، متعهد شده است مابه‌التفاوت آنها را به‌صورت سرانه مصرف پرداخت کند.

البته در ابتدای راه، به‌واسطه مهیا نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح، پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزارتومانی به‌ازای هر فرد یارانه‌بگیر اجرا شد؛ اما از چندماه پیش اجرای آزمایشی و سراسری طرح کالابرگ کلید خورد و اکنون همه یارانه‌بگیران امکان استفاده از اعتبار یارانه ‌ماه آینده خود برای خرید ۱۰قلم کالای اساسی را دارند.

در این میان، شرایط برای افرادی که به هر دلیل خواستار استفاده از کالابرگ نباشند، هیچ تغییری نمی‌کند و آنها همچنان در بیستم هر ماه یارانه نقدی خود را دریافت خواهند کرد و افرادی که از طرح کالابرگ نیز استفاده کنند، هر میزان از اعتبارشان که بلااستفاده بماند را طبق روال قبل به‌صورت نقدی دریافت خواهند کرد.‌

حمایت معیشتی ضدتورمی

طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد اجرا می‌شود و می‌تواند در مهار تورم ناشی از تزریق یارانه نقدی به جامعه مؤثر باشد. در این میان، دولت بنا دارد به ۳دهک کم‌درآمد که فعلا به‌ازای هر نفر ۴۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرند، ۲۰درصد دیگر نیز مشوق استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک پرداخت کند؛ تا هم استفاده از کالابرگ رواج پیدا کند و هم از سلامت غذایی این خانوارهای کم‌درآمد، حمایت بیشتری شود.

این خبر را دیروز، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از طریق فضای مجازی اعلام کرد؛ اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تأیید اینکه چنین تصمیمی در دولت مطرح است، اعلام کرده که هنوز افزایش ۲۰درصدی به متولیان حوزه یارانه ابلاغ نشده است. فارغ از این تأخیر در ابلاغ، آنچه مسلم است دولت تصمیم خود را برای افزایش کمک به معیشت ۳دهک فقیر جامعه گرفته و با توجه به ثابت ماندن تعهد خریدار در طرح کالابرگ، پیشنهاد جذابی به‌نظر می‌رسد؛ هرچند همچنان عواملی وجود دارد که این خانوارها از کالابرگ استقبال نکنند.‌

دلایل بی‌اعتنایی به کوپن

یارانه‌بگیران در طرح کالابرگ می‌توانند از یک‌ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی، از طریق اعتبار یارانه نسبت به خرید ۱۰قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارونی، قندوشکر اقدام کنند و حتی به‌ازای کل اعتبار خود، فقط یکی از این کالاها را در حجم بالاتر از سهمیه بخرند؛ اما نکته اینجاست که در جریان فشارهای تورمی، بسیاری از این اقلام به شکل و شیوه‌ای که در سبد کالابرگ وجود دارد، از سبد مصرفی خانوارهای فقیر حذف شده و مثلا افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خرید پنیر استاندارد ۴۰۰گرمی مدنظر دولت، پنیر فله‌ای با کیفیت پایین‌تر و البته ارزان‌تر را خریداری کنند. نکته دیگر اینکه استفاده از کالابرگ، خانوارها را از نسیه‌خری محروم می‌کند و آنها دیگر نمی‌توانند با اعتبار یارانه، چاله‌های روزمره زندگی خود نظیر پرداخت قبوض، بازپرداخت قرض، اجاره و… را پرکنند.

نکته دیگر اینکه در شرایط فعلی بسیاری از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ را فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل می‌دهند که کالاهای بسته‌بندی شده و گران‌تری را می‌فروشند و بسیاری از خانوارها از منظر قدرت خرید، در هیچ شرایطی حاضر به خرید این کالاها که قیمت بالاتری دارند، نخواهند بود. مسئله دیگر نیز، نبود تبلیغات محیطی در فروشگاه‌های طرف قرارداد و ناآگاهی ‌ از واقعیت خرید با کالابرگ است که آنها را به سمت استفاده از یارانه نقدی راغب‌تر می‌کند.‌

برگ برنده مشتریان کالابرگ

در طرح کالابرگ الکترونیک، دولت متعهد است که ۱۰قلم کالای اساسی تنظیم بازاری را براساس قیمت‌های شهریور۱۴۰۰ برای خانوارهای یارانه‌بگیر تأمین کند و مابقی قیمت کالا را حتی اگر افزایش پیدا کند، متقبل شود.

مثلا یک‌کیلو تخم‌مرغ در شهریور۱۴۰۰ فقط ۱۵هزار تومان قیمت داشته و در زمان اجرای طرح کالابرگ(بهمن ۱۴۰۱) قیمت مصوب آن به ۴۷هزار و ۲۰۰تومان رسیده بود و الان به ۵۶هزار تومان افزایش یافته است. براساس طرح کالابرگ، خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند یک‌کیلو تخم‌مرغ را با پرداخت ۱۵هزار تومان از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح خریداری کنند و دولت باید مابقی قیمت تا سقف ۴۷هزار و ۲۰۰تومان را از محل اعتبار یارانه کسر کند و مازاد بر آن، که ناشی از افزایش قیمت بوده است را خود بپردازد. درصورتی‌که دولت بر تعهد خود استوار باشد، به‌نظر می‌رسد استفاده از کالابرگ الکترونیک یک‌معامله ۲سر برد برای یارانه‌بگیران خواهد بود.

۴۸ هزار فروشگاه‌ به طرح کالابرگ الکترونیک پیوستند

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توافق با ۴۸ هزار فروشگاه‌ برای خرید اعتباری از طریق کالابرگ تا دو روز گذشته خبر داد و گفت: اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک منوط به تامین اعتبار و تصمیم‌گیری و اعلام فرمان از سوی دولت است.

علیرضا عسگریان در این باره اظهار کرد: دوسال است که اجرای طرح کالابرگ آغاز شده است.این طرح سه مرحله اجرای آزمایشی داشته و پایلوت سوم آن تقریبا کشوری بود. اگر قرار است به صورت سراسری و قطعی اجرا شود نیازمند زیرساخت‌های بسیار قدرتمند است.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالای ۹۰ درصد آمادگی دارد که طرح کالابرگ را به طور سراسری اجرا کند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر توانسته‌ایم حداقل در ۴۸ هزار نقطه از کشور با فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به توافق برسیم گفت: بنابراین آمادگی سخت‌افزاری به وجود آمده است اما به لحاظ نرم‌افزاری باید آمادگی‌هایی برای اتصال فروشگاه‌ها ایجاد شود. این سازوکار و سامانه به زودی به طور کامل آماده می‌شود تا یک اتفاق بزرگ در کشور بیافتد که زمان آن در دولت تصمیم گرفته می‌شود زیرا نیازمند منابع است.

عسگریان افزود: عزم بسیار جدی در دولت وجود دارد که از طریق کالابرگ به اقشار مختلف مخصوصا اقشار محروم و دهک‌های پایین کمک کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقطه‌یابی کرده و اقدامات لازم را انجام داده است. امیدوارم طی این چند روز میزان آمادگی‌مان به ۹۵ تا ۹۹ درصد برسد. به این ترتیب اگر دولت اعلام کند، آماده هستیم زیربار اجرای طرح برویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هفته گذشته در این باره گفت: «در بحث یارانه‌ها باید یک تصمیم قطعی اتخاذ و بعد اعلام شود. ما به دنبال این هستیم تا بحث کالابرگ الکترونیکی را توسعه دهیم و بتوانیم قدری به مهار تورم کمک کرده و اگر مشوق‌هایی پیش‌بینی شد، بتوانیم آنها را اعمال کنیم.»

در این طرح فراگیر، یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ الکترونیکی تبدیل می‌شود تا مردم با مراجعه به هر فروشگاهی بتوانند کالاها را خریداری کنند. در این طرح قیمت کالاهای مشمول به نرخ مصوب تصریح شده در قانون محاسبه شده و مردم می‌توانند از اعتبار یارانه‌ای خود استفاده کنند. به این ترتیب مردم می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری برای ۱۰ قلم کالای پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع پنیر، انواع شیر و انواع ماست داشته باشند و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد.

چنانچه سرپرستان خانوار در ماه گذشته از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان