گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی بازار برنج در کشور

آزادسازی واردات قبل از دوره ممنوعیت با بازار برنج چه می‌کند؟

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد ماجرای کمبود و گرانی برنج از ابتدای سال نقل هر محفلی شد که خشکسالی و کم بارشی هم بهانه ای شد

آزادسازی واردات قبل از دوره ممنوعیت با بازار برنج چه می‌کند؟

با توجه به اصرار انجمن واردکنندگان برنج قبل از دوره ممنوعیت، باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در بازار برنج رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد ماجرای کمبود و گرانی برنج از ابتدای سال نقل هر محفلی شد که خشکسالی و کم بارشی هم بهانه ای شد تا سودجویان بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و به اهداف شوم‌ خود دست یابند.

آمارها نشان می دهد که در ۱۰ سال اخیر کشاورزان ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار هکتار برنج کاشتند، درحالیکه بارها هشدار داده شده بود که سطح زیر کشت از ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار هکتار نباید فراتر رود که متاسفانه بهره برداران به این هشدارها توجهی نداشتند و در نهایت کم بارشی و خشکسالی در سال جاری موجب شد تا تولید نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد، این درحالی است که قبل از فصل برداشت شائبه به صفر رسیدن تولید ناشی از شرایط خشکسالی، نگرانی هایی ایجاد کرده بود.

بنابر آمار سالیانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج با احتساب سرانه مصرف ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با کسر تولید داخل، مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود که طبق آمار سامانه جامع تجارت در ۶ ماهه نخست سال ۴۰۰ هزار تن برنج توسط بخش خصوصی وارد شد که نسبت به سال قبل ۴۰ هزار تن و سال ۹۸، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

انجمن واردکنندگان برنج طی نامه های متعدد به مقامات کشوری و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، خواستار رفع ممنوعیت واردات قبل از موعد مقرر شد چرا که شائبه کمبود برنج را علت اصلی التهابات قیمت می دانند و به رغم اصرار مکرر مسئولان بر آزادسازی واردات از ابتدای آذر، اما رئیس سازمان حمایت با هدف ضرورت تامین‌ نیاز کشور و تنظیم بازار، واردات برنج از ابتدای آبان را آزاد اعلام کرد که بنابر هماهنگی‌های بعمل آمده مقرر شد ثبت سفارش برنج طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود، که حال باید منتظر ماند و دید که با آغاز ثبت سفارش ها و رفع دوره ممنوعیت قبل از موعد مقرر، وعده واردکنندگان برنج مبنی بر آرامش بازار محقق می شود؟

چندی پیش مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تاکید بر آزادسازی واردات برنج قبل از پایان دوره ممنوعیت گفت: آزادسازی واردات برنج از ابتدای آذر، تحت هر شرایطی دیر است که این امر منجر به گرانی برنج خواهد شد؛ بنابراین اگر دولت تغییری در سیاست خود اعمال نکند، قیمت برنج مجدد افزایش می یابد.

وی افزود: از ۲ ماه قبل بارها اعلام کردیم که مسئولان باید سیاست خود در ارتباط با ممنوعیت واردات را تغییر دهند تا در آینده شرایط بدتر از وضعیت فعلی نشود.

کشاورز با اشاره به اینکه توزیع برنج از محل ذخایر بازرگانی دولتی سیاست مناسبی برای تنظیم بازار برنج نیست، بیان کرد: با توجه به میزان واردات برنج و شرایط بازار که قیمت ها صعودی است، توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج دولتی که شرکت بازرگانی به عنوان ذخایر راهبردی وارد کرده است، تاثیری در تنظیم بازار ندارد چرا که این میزان تنها جوابگوی یک ماه نیاز کشور است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان، برنج پاکستانی ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، طارم ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، فجر ۴۰ تا ۴۳هزار تومان و شیرودی ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان است که نسبت به ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که امید می رود با آزادسازی واردات برنج قبل از دوره ممنوعیت، بازار به آرامش قبل بازگردد چرا که بسیاری از خانوارها توان خرید نه تنها برنج ایرانی، بلکه برنج خارجی هم با این قیمت ها ندارند.

گزارش : محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان