گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از وضعیت خرید مسکن در کشور

گرانی و تورم بلای خانمان سوز بی مسکنی در کشور

مسکن یکی از دغدغه های مهم همه خانوارها است و قیمت های سر به فلک کشیده مسکن خانواده های بسیاری را با مشکل روبرو کرده است. علت گرانی مسکن چیست؟

گرانی و تورم بلای خانمان سوز بی مسکنی در کشور

آسیه کرمی - صفحه اقتصاد - مسکن یکی از دغدغه های مهم همه خانوارها است و قیمت های سر به فلک کشیده مسکن خانواده های بسیاری را با مشکل روبرو کرده است که گاهی باید از همه خواسته ها و آرزوهای خیلی کوچک خود برای پرداخت اجاره گذاشت و براساس اعلام مرکز آمار متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری در سال 1400 با افزایش ٥١ درصدی ۱۱۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان و درآمد خانوار روستایی ۶۳میلیون و ۷۱۳ هزار تومان بوده است.
براساس آمارها متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری 92 میلیون و 501 هزار ریال بود که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد رشد داشته است.
هر خانوار شهری 24 میلیون و 653 هزار تومان با سهم ٢٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و حدود 67 میلیون و 848 هزار تومان با سهم ٧٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.
بیشترین سهم مواد خوراکی مربوط به هزینه گوشت با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٩ درصد مربوط به هزینه مسکن ، سوخت و روشنایی بوده است.
اگر بخواهیم نگاهی به هزینه 49 درصدی سالانه غیر خوراکی خانوارها داشته باشیم. با توجه به قیمت های مسکن که سر به فلک کشیده است یک خانواده سطح متوسط چگونه می تواند صاحب خانه شود؟
اگر خانواری قصد خانه‌دار شدن داشته باشد آیا با وضعیت کنونی سالانه درآمد خانوارها پس اندازی برای خرید مسکن دارد؟
اگر خانواری سطح مرفه باشد قیمت و زمان ورود به بازار برایشان مهم نیست و در این صورت به فکر شرایط ملک و موقعیت ملک هستند و اگر خانواده ای در سطح متوسط باشد با فروش دارایی هایشان و با کمک وام قصد خرید مسکن می کنند.
اما خانوار قشر کم درآمد جامعه به دلیل اینکه پول خرید مسکن را ندارند به فکر راه حلی هستند که در چند سال آینده بتوانند خانه دار شوند.
روند قیمت مسکن در مرداد ماه 1401 طبق آمار‌های منتشر شده بانک مرکزی، رشد ماهانه نسبت به تیر ماه ۲.۵۰ درصد بود، و منطقه ۱۹ با ۵.۹۹ درصد کاهش رکورددار ریزش قیمت بوده است. و قیمت مسکن در این مناطق متری ۲۴ میلیون تومان است. گران‌ترین معاملات مسکن در منطقه یک تهران، با میانگین قیمتی هر متر ٨۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان در مرداد ماه به ثبت رسیده و در منطقه ۱٨ ارزانترین معاملات با متوسط قیمت ۲۰ میلیون و ٨۰ هزار تومان صورت گرفته است. و پرفروش ترین منطقه تهران، منطقه ۵ به متوسط ۵۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسیده است.
و روند معاملات مسکن در مرداد ماه نیز کاهشی بوده و در این ماه، ۷٨۲۵ معامله به ثبت رسیده است که نسبت به تیر ماه ۲۴ درصد کاهش داشته است.

قیمت خانه 80 متری در محله های شرقی تهران چقدر است؟

در حال حاضر در شهریور ماه امسال متوسط محله های شرقی تهران مثل تهرانپارس، مجیدیه و نارمک به علت قیمت متعادل مسکن و امکانات رفاهی طرفداران خاصی دارد. اما اگر یک خانواری که سطح متوسط جامعه هستند برای خرید یک خانه‌ی ۸۰ متری در این مناطق طالب خرید خانه باشد باید چقدر بودجه داشته باشند؟
در مناطقی که قیمت های مناسبی دارد با سرمایه‌ای حدود ۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان، واحدی ۸۰ متری با 12 سال ساخت و 2 اتاق خواب در مجیدیه می توان خرید. و در محله تهرانپارس‌شرقی با متراژ ۷۸ متر و ۲ اتاق خواب با ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان به فروش می رسد. و آپارتمانی با متراژ ۷۵ متر و ۱ اتاق خواب با قدمت 20 ساله را با قیمت ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می توان خریداری کرد.


برای خرید واحد آپارتمانی ۴ ساله در محله نیروهوایی با متراژ ۷۸ متر و ۲ اتاق خواب، به بودجه‌ای معادل ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان احتیاج است. سرمایه لازم برای خرید واحدی ۷۹ متری در همین محله در حالی که ۲۰ سال از ساخت آن گذشته باشد و ۲ اتاق خواب داشته باشد، مبلغی بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
واحدهای نوساز در نارمک با متراژ ۸۰ متر و ۲ اتاق خواب معادل ۴ میلیارد تومان معامله می شود. و واحدهای ۱۸ ساله با متراژ ۷۸ متر و ۲ اتاق خواب نیز ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان ارزش دارد.
تمام ارقام ذکر شده طبق واحدهایی که در تهران برای فروش گذاشته شده است می باشد و قیمت مسکن در محله‌های یاد شده را تبیین نمی‌کند. و قیمت مسکن در هر منطقه براساس سن بنا، امکانات رفاهی، شرایط مالک و فروشنده متفاوت است.

یک خانوار شهری چند سال طول می کشد صاحب خانه شود؟

با وضعیت کنونی تورم، گرانی و وضعیت درآمد خانوارها آیا اگر یک خانوار شهری فقط اقلام خوراکی استفاده کند و هزینه های غیر خوراکی نداشته باشد با سالانه حدود 68 تا 70 میلیون پس انداز چند سال طول می کشد که بتواند صاحب خانه شود؟

گرانی مسکن و تورم میراث به جامانده دولت روحانی

با سیاست‌های غلط دولت روحانی، قیمت مسکن جهش یافت که همچنان آثار آن ادامه دارد. و اگر سیاست‌های دولت قبل ادامه پیدا می‌کرد تا سال ۱۴۰۴ قیمت مسکن در تهران از ۱۲۰ میلیون تومان عبور می‌کرد و صاحب خانه شدن برای مردم با این گرانی و تورم و درآمدهای کم یک آرزوی دست نیافتنی می شد.

همانگونه که رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: چرخ مسکن در دولت قبل زنگ‌زده بود، اما در این دولت حرکت جدیدی در حوزه مسکن صورت گرفته است و امیدواریم در دولت مردمی، قشر متوسط و کم درآمد جامعه بتوانند صاحب مسکن شوند.

روستاها پناه مستاجران!

عده ای از مستاجران در محله‌های مطرح تهران ساکن بودند اما اکنون در اطراف تهران و روستاهای آن زندگی می‌کنند. پرداخت اجاره مسکن از توان مردم خارج شده است و هر سال مهاجرت از شهر به روستا به دلیل تولید نشدن مسکن زیاد می شود و مردم نمی‌توانند اجاره خانه در شهرها را بپردازند. سال به سال این وضعیت افزایش قیمت مسکن به صورت وحشتناکی رشد می کند.
بر اساس داده های گزارش هزینه مرکز آمار ایران، کمترین درآمد خانوار‌ها در سال ۱۴۰۰ مربوط به استان کرمان با ۷۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. سمنان با ۷۲.۶ میلیون تومان دوم، اردبیل با ۷۳.۱ میلیون تومان سوم، کرمانشاه با ۷۴.۵ و خراسان شمالی با ۷۶.۵ میلیون تومان به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم با کمترین میزان درآمد در بین ۳۱ استان قرار دارند.
حال باید گفت قشر ضعیف جامعه در استان هایی با درآمد کم با این نوسانات مسکن، گرانی، تورم، مخارج خوراکی و غیر خوراکی آیا روزی صاحب خانه خواهند شد یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان