صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ چه تغییری خواهد کرد؟

صفحه اقتصاد– بازار مسکن سال جاری با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است. مسکن در سال ۱۴۰۲ گران می شود یا ارزان؟ قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

صفحه اقتصاد - بازار مسکن سال جاری با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است. مسکن در سال ۱۴۰۲ گران می شود یا ارزان؟
بر اساس بررسی ها همیشه یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین پیش بینی‌ها، پیش بینی قیمت مسکن در بحث اقتصاد بوده است. افراد زیادی دوست دارند که از قبل قیمت مسکن را بتوانند پیش بینی کنند.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ چگونه گذشت؟

در اقدام اول وضعیت قیمت مسکن در سال جاری را بررسی می کنیم و بر اساس آن برای سال 1402 پیش بینی قیمتی خواهیم داشت. گفتنی است که می‌توان فقط قیمت هر آیتم را پیش بینی کرد و هیچ قطعیتی در خصوص آن وجود ندارد. به دلیل اینکه تغییر قیمت‌ها به دلایل بسیار زیادی بستگی دارد که خیلی از این دلایل قابل پیش بینی و رصد نمی باشد. اما در این گزارش ما سعی کرده ایم که بتوانیم یک پیش بینی حدودی از افزایش یا کاهش قیمت مسکن را داشته باشیم.

در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به علت ثبات نسبی دلار و تورم، در حوزه مسکن افزایش قیمتی که وجود داشته است از تورم سایر کالاها کمتر بوده است. اما در نیمه دوم سال جاری زمانی که نرخ دلار افزایش و ارزش ریال کاهش پیدا کرد و از سویی تورم افزایش یافت. قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد. گفتنی است که کارشناسان و متخصصین زیادی بر این باورند که هنوز آثار افزایش قیمت دلار و تورم ناشی از آن به مسکن نرسیده است.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد؟

یک پرسشی که در خصوص افزایش قیمت مسکن پیش می آید این است که آیا در سال ۱۴۰۲ خورشیدی قیمت مسکن افزایش پیدا می کند یا خیر؟ مسکن گران می شود؟ آیا مسکن ارزان می شود؟ آیا قیمت مسکن صعود می کند؟ آیا قیمت مسکن کاهش می یابد؟ آیا مسکن در 1402 گران می شود؟ آیا مسکن در 1402 ارزان می شود؟ سال 1402 قیمت مسکن گران می شود؟

بر اساس آنچه که به آن پرداخته ایم در خصوص پیش بینی قیمت کالا و همچنین دیگر عناصر اقتصادی هیچ قطعیتی وجود ندارد. متخصصین و کارشناسان سعی می‌کنند که بتوانند با بررسی آیتم‌ها و دلایل مهم و تاثیر گذار بر روی قیمت مسکن به پیش بینی حدودی از افزایش و کاهش قیمت آن بپردازند.

قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

بر اساس اینکه قیمت دلار افزایش یافت و برجام به هم خورد در همین راستا با افزایش تورم باید انتظار افزایش قیمت مسکن را نیز داشته باشیم. همانگونه که در گذشته شاهد آن بوده ایم با افزایش تورم، قیمت نهاده‌های ساختمانی مثل قیمت آهن، آجر ، سیمان و … نیز افزایش خواهد یافت که این بحث به این معنا است که قیمت نهایی ساختمان بیشتر از گذشته خواهد شد. این مباحث نشان از افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ دارد.

چه عواملی در قیمت مسکن تاثیر گذار است؟

در این گزارش عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن را بررسی خواهیم کرد. بر همین اساس باید بدانیم که چه عوامل و موضوعاتی می‌توانند قیمت مسکن را صعودی یا نزول کنند.

کاربری ملک

یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند بر قیمت مسکن به صورت مستقیم تاثیر داشته باشد، کاربری ملک است.

افزایش یا کاهش قیمت مصالح و متریال ساختمانی

قیمت مصالح و متریالی که در ساخت ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود یکی دیگر از موضوعات مهمی است که مستقیما با افزایش یا کاهش قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. با صعود قیمت دلار، طلا و تورم قیمت متریال ساختمانی نیز افزایش می یابد.

این موضوع در نتیجه منجر به افزایش قیمت نهایی مسکن ساخته شده می شود. همچنین استفاده از چه وسیله و متریالی نیز اهمیت دارد. و قیمت آجر معمولی با قیمت آجر نسوز متفاوت است. هر اندازه از متریال با کیفیت‌تر و بهتری استفاده شود قیمت نهایی بیشتر خواهد بود.

میزان عرضه و تقاضا

یکی از عواملی که تاثیر بسیار زیادی در افزایش و کاهش هر نوع کالایی دارد میزان عرضه و تقاضا می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد. هر اندازه تقاضا برای مسکن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس. گفتنی است که در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن ربطی به میزان عرضه و تقاضای آن ندارد و افزایش قیمت مسکن بیشتر به تورم و رشد اقتصادی کشور مربوط می باشد..

موقعیت مسکن

موقعیت مسکن مورد نظر نیز می‌تواند در قیمت مسکن تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. شهرهای مختلف با افزایش تقاضا برای خرید مسکن روبرو هستند که این بحث می‌تواند قیمت مسکن در آن منطقه را بالا ببرد. این موضوع یک موضوع بسیار منطقی است که در بخشی از شهر که دارای موقعیت خوبی به لحاظ آب و هوایی، دسترسی و … است قیمت مسکن بیشتر از سایر مناطق باشد.

قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟ قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

رشد اقتصادی

یکی دیگر از عوامل رشد اقتصادی است که می‌تواند بر قیمت کالاها و عناصر اقتصادی مختلفی تأثیر بگذارد. هر اندازه رشد اقتصادی در یک جامعه و کشور بیشتر باشد ارزش پولی آن کشور رو به افزایش پیش خواهد رفت. همچنین اگر رشد اقتصادی در یک جامعه و کشور نزولی شود ارزش پولی آن نیز کاهش خواهد یافت. بر همین اساس قیمت مسکن در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است به دلیل اینکه میزان و شاخص درآمد در این شهرها نیز بیشتر از شهرهای کوچک است. این موضوع در مناطق مختلف یک شهر نیز صادق است به همین علت بخشی از شهر معمولاً دارای مسکن‌هایی با قیمت بالاتر نسبت به سایر مناطق است.

افزایش جمعیت

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند در قیمت مسکن تاثیرگذار باشد افزایش جمعیت است. اگر قصد پیش بینی حدودی از افزایش یا کاهش قیمت مسکن در سال‌های آینده را دارید بهتر است به روند افزایش یا کاهش جمعیت دقت داشته باشید. اگر نمودار افزایش جمعیت در هر شهر یا کشوری رو به افزایش باشد قیمت مسکن نیز رو به افزایش خواهد بود، زیرا در سال‌های آینده تقاضا برای مسکن نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس.

در این گزارش تلاش شد تا مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن بررسی شود. اگر قصد پیش بینی قیمت مسکن در چند سال آینده را دارید در مرحله اول عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن را بشناسید و با بررسی آن‌ها به یک پیش بینی حدودی از قیمت مسکن در سال‌های آینده خواهید رسید.

گفتنی است که درباره پیش بینی قیمت مسکن برای سال ۱۴۰۲ عواملی مانند افزایش قیمت دلار، طلا، نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش ارزش پول، تصمیمات سیاستی اشتباه و برهم خوردن برجام بر افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار هستند.

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲
قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟ قیمت مسکن در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟

اقشار مختلف مردم برای رفع نیاز و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خرید و فروش انجام می دهند. بازار جذاب مسکن توانسته است طی سال‌های قبل بخش فراوانی از سرمایه اشخاص را به خود جذب کند.

طی چند سال اخیر با وجود اینکه سوددهی بالای مسکن به این موضوع دامن زده است، اما در گذر زمان، تمایل افراد نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار، فراز و نشیب هایی داشته است. مقدار درآمد، نرخ تورم و دلار، وضعیت اقتصادی و حجم ساخت و ساز به همراه دلایل دیگر، بر رکود و رونق بازار مسکن بی تاثیر نبوده است..

بر همین اساس مردم مشتاق هستند تا در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در سال 1402 بیشتر بدانند تا بتوانند برای پول و سرمایه خود بهتر برنامه‌ریزی کنند. برای این اقدام باید با جوانب مختلف این بخش آشنا شوید.

در سال ۱۴۰۰، مسکن از مسائل پر بحث کشور، هم برای مردم و هم برای دولت بود. با شروع سال و رشد کم قیمت‌ها، توقع یک بازار سبز برای مسکن ایجاد شد.

زمانی که دولت سیزدهم روی کارآمد، نوید کاهش قیمت مسکن، انتظار رونق گرفتن خرید و فروش‌ها به نیمه دوم سال موکول شد. در این برهه، نوسانات بازار ارز، قیمت آهن و مقاطع فولادی، به بلاتکلیفی معاملات مسکن بیشتر دامن زد.

در نیمه دوم همین سال پیش بینی قیمت مسکن، محقق نشد و زمزمه‌های رکود مسکن قوت پیدا کرد.

گفتنی است که کم شدن قدرت خریدار مهم‌ترین وجه اشتراک دوره‌های رکود مسکن است. رشد بی‌رویه قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته بدون تغییر در وضعیت درآمد مردم، باعث شد تا برای بسیاری از افراد خانه‌دار شدن به یک امر ناممکن تبدیل بشود.

بر همین اساس روشن است که تا تغییری در توان خریدار و قیمت‌ها ایجاد نشود، رکود به پایان نمی رسد. از سویی باید منتظر بود که دولت برای رفع این مشکل، چه برنامه ای دارد و چه تدابیری اندیشیده است.

در آذر ماه سال سال جاری بانک مرکزی، گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، قیمت متوسط یک متر مربع در بازار مسکن تهران، ۴۸ میلیون و ۷۳ هزارتومان بود. این عدد نسبت به آبان ماه ۲.۹ درصد و نسبت به آذر سال ۱۴۰۰، ۴۷.۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. تعداد معاملات ثبت شده از سویی دیگر عدد ۱۰۲۰۰ بود که نسبت به ماه قبل و زمان مشابه در سال گذشته ۲۷.۲ و ۴.۲ رشد داشته است.
و طبق گزارش‌های میدانی، سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران بخش عظیمی از معاملات را در دست گرفته اند و حضور خریداران خانه اولی در این بازار کم رنگ است.

در آخرین ماه پاییز با افزایش قیمت ارز، بازار مسکن باز هم دچار تورم شد. در آذر ماه ثبت خرید بیش از ۱۰ هزار آپارتمان دو برابر میانگین فروش ماهانه سه سال اخیر می باشد، و نشان از افزایش شدت تحرکات تقاضای سرمایه‌ای ملک است. در اولین ماه زمستان ۱۴۰۱، مهم‌ترین عامل تغییر قیمت و تورم ملکی نرخ ارز بوده است. همچنین یکی دیگر از عوامل مهم نرخ سود سپرده‌های بانکی است که در شرایط کنونی معادله قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

و بر اساس پیش بینی کارشناسان تا پایان سال ۱۴۰۱، تعداد معاملات افت پیدا می کند و تعداد معاملاتی که در این سال به بیش از ۱۰ هزار عدد رسید، دیگر تکرار نمی شود. بر اساس افزایشی بودن قیمت دلار پیش بینی کارشناسان درباره قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایشی است. و نظرات کارشناسان نیز متفاوت است. قیمت مسکن طبق نظر آن‌ها بیش از اندازه افزایش یافته است، به علت چسبندگی قیمت‌ها کاهش نمی یابد و در نتیجه قیمت‌ها درجا زده تا تورم و سایر بازارها به تدریج به آن برسند.

سازندگان ساختمان می گویند به صورت رسمی تورم ماهانه پیش بینی مسکن در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴ درصد خواهد بود. اما آن‌چه در قیمت مسکن در سال جاری با توجه به متغیرهای مختلف قیمت مسکن تجربه شده است، میزان تورم ملکی غیررسمی ۳۰ تا ۳۵ درصد است. و این میزان در حالی می باشد که هنوز به پایان سال جاری نرسیده‌ایم و نرخ تورمی قیمت مسکن ۱۴۰۲ را در همین سال تجربه خواهیم کرد. بر همین اساس احتمال این وجود دارد که این افزایش قیمت در سال 1402، بیش از تورم اعلامی ۳۰ تا ۳۵ درصد غیررسمی باشد.
در کل ظواهر امر نشان دهنده این است که اکنون تنها افزایش تراکم می‌تواند قیمت زمین را تا حد بسیاری کنترل نماید.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر چه عواملی است؟

قیمت مسکن ۱۴۰۲، تحت تاثیر ۸ عامل مهم قرار دارد:

نقدینگی، انتظارات تورمی، تورم عمومی، رکود عرضه خانه، بورس تهران، هزینه‌های ساخت، بازار ارز، ریسک غیراقتصادی

این عوامل، رشد نقدینگی، نقش موتور تورم مسکن را بازی می‌کند. طبق معادلات اقتصادی، افزایش رشد نقدینگی، تقاضای خرید را تحریک می کند و در نتیجه آن قیمت‌ها رشد خواهند کرد. با رشد حجم نقدینگی، قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها نیز رشد بیشتری پیدا خواهند کرد.

افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی در طول زمان به گسترش فعالیت ساختمانی منجر شد. تا جایی که بخش مهمی از اشتغال کشور به این صنعت معطوف شد و به عنوان یک بازار فعال، بخش اعظمی از سرمایه به این بخش راه پیدا کرد.

در طول سال‌های قبل اتفاقاتی بر هزینه خانه دار شدن در تهران و شهرهای دیگر تاثیر گذاشته، گاهی مطابق و گاهی برخلاف انتظارات پیش بینی قیمت مسکن بوده است. این مسئله ریسک‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری در این بخش را تایید می‌کند.

شاید رشد قیمتی مسکن در چند سال اخیر، این باور را برای شما ایجاد کرده است که هر معامله ای در این بازار، کاملا به نفع سرمایه شما می باشد. سرمایه گذاری این بازار عریض و طویل، چندان ساده هم نیست.

عوامل متغیری بر قیمت‌گذاری‌های بازار مسکن دخالت دارد. مواردی مانند:

اقتصاد کلان، نرخ تورم، قدرت خرید مشتریان، تعداد ساخت‌و سازها، وضعیت بازارهای موازی همچون طلا و ارز

در طول زمان خرید و فروش مسکن به پیچیدگی زمان حال نبوده است. همچنین با پیشرفت بازارهای موازی و تاثیرپذیری مسکن پیچیده‌تر شدن روابط سیاسی و گردش پول در معاملات، به مرور تعداد متغیرهای موثر بر پیش‌ بینی قیمت مسکن افزایش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان