محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی:

بیش از ۹۰ درصد سطح کشور در خط زلزله قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در مناطق شهری ۲۲۰ هزار واحد نوسازی شده و هنوز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار وجود دارد که باید بازسازی شود

بیش از ۹۰ درصد سطح کشور در خط زلزله قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در مناطق شهری ۲۲۰ هزار واحد نوسازی شده و هنوز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار وجود دارد که باید بازسازی شود بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی ناپایدار شهری در برنامه‌ای منظم تاکید کرد.

به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱ در باغ موزه دفاع مقدس گفت: بر اساس آمار بیش از ۹۰ درصد سطح کشور در خط زلزله قرار دارد و نزدیک به ۴۳ درصد واحدهای مسکونی کشور فاقد اسکلت و غیرمقاوم است که این میزان در محلات هدف بازآفرینی بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد و در این واحدها حدود ۱۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که در معرض خطر قرار دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه با تلاش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اکنون بیش از ۵۰ درصد روستاهای کشور با ارایه تسهیلات ارزان قیمت طبق برنامه منظم مقاوم سازی شدند بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری تاکید کرد.

آئینی گفت: هم اکنون در حوزه شهرها ۱۵ درصد بناها مقاوم شده اند که ضرورت دارد تا در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی احداث شده در شهرها دولت حمایت لازم را داشته باشد.

وی توضیح داد: طبق تعریف‌هایی که از بافت های فرسوده وجود دارد چنانچه حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده و ناکارآمد مقاوم سازی شود آن محلات رهیافت نوسازی را پیدا خواهند کرد و در تلاش هستیم تا در مناطق و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان های کشور به این سطح از پایداری واحدهای مسکونی غیرمقاوم شهری دست یابیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کشور با ارایه نمونه‌هایی از تاب‌آور نبودن واحدهای مسکونی در بافت های هدف بازآفرینی شهری گفت: در یزد اگرچه خطر زلزله کم است اما طبق آمارها ۸۴ درصد بناها در محدوده های تاریخی یزد ناپایدار هستند که ضرورت دارد تا در همکاری موثرتر با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این بافت ها و واحدها مقاوم سازی و ساماندهی شوند.

آسیب بیش از ۱۵ هزار بناهای ناپایدار در خوی

آئینی با اشاره به زلزله خوی و میزان مقاومت ساختمان‌ها در آن منطقه اعلام کرد: در خوی ۱۵ هزار و ۵۹۷ بنای ناپایدار در زلزله آسیب دید که اگر نوسازی شده بود علاوه بر مقاومت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی ۳۰ هزار واحد جدید نیز احداث می‌شد و علاوه بر کاهش خسارت‌ها شاهد تامین مسکن برای متقاضیان مسکن و آحاد جامعه بودیم.

نوسازی ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار شهری

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تمامی تلاش‌هایی که دولت‌های مختلف برای بازآفرینی شهری و نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام دادند تاکنون موفق شدیم تا ۲۲۰ هزار واحدهای از بناهای ناپایدار شهری را نوسازی و مقاوم‌سازی کنیم و هنوز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در شهرهای کشور وجود دارد که باید فرایند نوسازی این واحدها با توجه به بحران خیز بودن کشور از منظر حوادث طبیعی تسریع شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با برشمردن چالش های نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری ایران دلایل کندی را عدم توانایی فنی و مالی ساکنان بافت ها و همچنین سازندگان که عموما صرفه اقتصادی برای آنها ندارد عنوان کرد و افزود: بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت های فرسوده بخش عمده‌ای از موانع را برطرف کرده و برای سازندگان و مالکان تشویق‌هایی را در نظر گرفته تا نوسازی در بافت های فرسوده تسریع شود.

اعمال تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده

آئینی گفت: در حال حاضر شهرداری‌های در صدور پروانه ساختمانی ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند و در برخی از شهرها نیز میزان تخفیف‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده است که دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم تا شبکه بانکی علاوه بر وظیفه قانونگذاری، به مسئولیت اجتماعی خود در خصوص نوسازی بافت های فرسوده پایبندی بیشتری نشان بدهد. در سال جاری بیش از ۴۵ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی کشور معرفی شد که انتظار داریم تا همکاری در این خصوص بیشتر شود.

صدور پروانه ساختمانی با ابلاغ بسته ۱۹ بندی در برخی کلانشهرها جهش یافت

معاون وزیر راه و شهرسازی ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده را اولویت اصلی دولت عنوان کرد و گفت: با ابلاغ بسته شاهد جهش در صدور پروانه ساختمانی در برخی از مناطق شهری تهران و همچنین تبریز بودیم. با ابلاغ این بسته در برخی مناطق شهری تهران صدور پروانه تا ۲۰۰ درصد و در تبریز تا ۱۸۰ درصد رشد ایجاد شد.

آئینی بر تقویت همکاری ستاد بازآفرینی شهری پایدار ایران و همچنین ستاد مدیریت بحران کشور برای کاهش مخاطرات و افزایش تاب‌آوری شهرها تاکید کرد و گفت: ارایه گزارش‌های میان سازمانی برای همگرایی مدیریت بحران در محلات هدف، کاهش خطرپذیری با اطلاع‌رسانی تقویت شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان