گزارش اختصاصی اقتصاد از نهضت خانه دار شدن مردم

بازار مسکن جان تازه ای می گیرد

بازار مسکن با نهضت خانه دار شدنی که راه انداخته است سعی دارد رکودی که چندین سال است درگیر این بخش شده است را نحات دهد که امیدوار هستیم 

بازار مسکن جان تازه ای می گیرد

بازار مسکن با نهضت خانه دار شدنی که راه انداخته است سعی دارد رکودی که چندین سال است درگیر این بخش شده است را نجات دهد که امیدوار هستیم تا پایان دولت به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

به‌ گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بعد از گذشت چندین سال رکود که گریبانگیر بازار مسکن بوده است بالاخره اقدامات لازم برای ایجاد رونق در این بازار انجام شد و با ورود دولت سیزدهم به بازار مسکن یک گام جدید در این بخش برداشته شد تا شاید افزایش قیمت‌ها کنترل و بسیاری از خانواده‌هایی که برای خانه دار شدن نا امید بودند امیدوار شوند.

دولت سیزدهم در گام اول طرح جهش تولید مسکن را در دستور کار خود قرار داد این طرح با کمک مجلس طراحی و برنامه‌ریزی شد و دولت سیزدهم هم با اقداماتی که در این حوزه انجام داد برنامه‌ریزی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داد.

وزارت راه و شهرسازی با راه‌اندازی سامانه‌ای به نام ثمن اقدامات لازم برای ثبت‌نام متقاضیان را انجام داده و تاکنون استقبال متقاضیان از این طرح بسیار خوب بوده است به طوری که طبق آمارها تاکنون صد هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

این طرح هم همانند سایر طرح ها شاید بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند که البته هنوز هم بسیاری از متقاضیان با توجه به شرایطی برای ثبت نام تعیین شده نتوانند ثبت نام کنند.

متقاضیان در این طرح باید دارای فرم ج سبز ، نداشتن مالکیت خصوصی، سرپرست خانوار باشند و از همه مهم تر هم باید سابقه ۵ سال سکونت را داشته باشند.

دولت برای ساخت این واحدها حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که البته باید بانک ها طبق قانون این تسهیلات را برای ساخت به سازندگان پرداخت کنند که به نظر می رسد طبق تجربیاتی که در گذشته وجود داشته بانک ها راه های دور زدن از این پرداخت نکردن تسهیلات را به خوبی بلد هستند چرا که بسیاری از پروژه های مسکونی گذشته هم به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات نیمه کاره مانده اند.

در حال حاضر دولت ها تاکنون چندین طرح مسکونی را برنامه ریزی و اجرا کردند که یکی از طرح ها مسکن ملی و مسکن مهر بوده که هنوز بخش عمده ای مسکن مهر باقی مانده و پروژه مسکن ملی هم همچنان در مرحله ابتدایی از جمله فونداسیون است.

به گفته برخی از مسئولان هنوز قیمت مشخص و دقیقی برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن اعلام نشده است اما سعی خواهیم کرد واحدهای مسکونی این طرح بسیار پایین تر و ارزان تر از واحدهای مسکونی بخش خصوصی ساخته شود.

البته تعدادی از سازندگان و همچنین نمایندگان مجلس هم اعلام کرده اند این واحدها به طور تقریبی متری دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باشد.

همچنین دولت برای متقاضیان این واحدها تسهیلاتی بین ۴۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است که امیدوار هستیم همکاری بانک ها در پرداخت این تسهیلات مناسب باشد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه دولت و مجلس عزم خود را برای خانه دار کردن مردم جزم کرده اند، امیدوار هستیم در طول مدت ۴ سال عمر دولت سیزدهم که طبق گفته مسئولان هر سال ۲ میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی و ساخته خواهد شد شاهد بهبود و رونق بازار مسکن و جان گرفتن دوباره این بازار باشیم.

به گفته مسئولان ذیربط تمامی مستاجران و کسانی که فاقد مسکن هستند می توانند در این طرح ثبت نام کنند تا شاید از رنج مستاجری رها پیدا کنند.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان