صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

آیا وعده دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن محقق شده است؟ 

بر اساس بررسی ها و آمارها طرح نهضت ملی مسکن بسیار کند پیش می رود. آیا وعده دولت رئیسی در طرح مسکن ملی محقق شده است؟

آیا وعده دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن محقق شده است؟ 

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: بر اساس بررسی ها و آمارها طرح نهضت ملی مسکن بسیار کند پیش می رود. آیا وعده دولت رئیسی در طرح مسکن ملی محقق شده است؟
این روزها علاوه بر دغدغه ی هزینه های زندگی، مسکن به دغدغه بزرگتری تبدیل شده است که زندگی را برای برخی خانواده ها سخت کرده است.

در دولت سیزدهم با اجرای طرح مسکن ملی اقدام خوبی صورت گرفت و بسیاری از خانواده ها می توانند صاحبخانه شوند. اما بر اساس بررسی ها و گزارشات، عده ای از مسئولین مربوطه اجرای طرح ملی مسکن به تعهدات پایبند نماندند و همین امر موجب افزایش هزینه براساس گفته ی مسئولین تا حدود 40 درصد شده است و همچنین موجب کاهش سرعت اجرای این طرح شده اند. آنهم در شرایطی که مردم به شدت نیازمند برطرف شدن مشکلات بی مسکنی یشان هستند.

بخش مسکن باوجود پرداخت ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات طی ۶ ماهه‌‌ اول سال جاری، از این تسهیلات محروم مانده است، یکی از وعده‌های اصلی رئیس جمهور ساخت یک میلیون مسکن در سال است که استقبال مردم را در پی داشت.

چند میلیون نفر تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند؟

همچنین براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند که بیش از یک میلیون ۵۴۰ هزار نفر از این تعداد شرایط لازم را داشته اند.

این یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر برای صاحبخانه شدن چشم انتظار اجرایی شدن وعده دولت هستند اما آنچه در عمل مشاهده می کنیم پیشرفت طرح مسکن دولت با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می کند.

بر اساس بررسی ها، با وجود اینکه بیش از یک سال از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن می گذرد و همچنین طبق تاکید ماده ۴ این قانون بر پرداخت حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به ساخت مسکن که نباید در سال اول کم‌تر از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان شود، و بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است که بیشتر آن توسط بانک مسکن پرداخت شده بود که نشان از عملکرد صفر سایر بانک‌ها در این خصوص است.

بانک‌ها به تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل کرده‌اند؟

در واقع تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن بخش کوچکی از کل تسهیلات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد و نشان دهنده این می باشد که بانک‌ها به تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل نکرده‌اند.

تغییر وضعیت کنونی این طرح، نیاز به اقدام جدی بانک مرکزی دارد، این بانک به عنوان نهاد حاکمیتی وظیفه‌ی نظارت و سیاست‌گذاری بر بخش پولی و بانکی را دارد و باید با جدیت به وظیفه‌‌ خود عمل کند.

با گذشت بیش از یک سال از شروع کار دولت سیزدهم، عدم تغییر رویه‌‌ بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به تولید و پیشرفت ضعیف طرح نهضت ملی مسکن، محقق شدن وعده‌های دولت را با تردیدهایی روبرو کرده‌ است.

طی 6 ماهه نخست 1401 چقدر تسهیلات مسکن پرداخت شده است؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که در ۶ ماهه‌‌ نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده‌ است، و براساس آمارها این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

کاملا روشن است که میزان پرداخت تسهیلات پرداختی توسط نظام بانکی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۵۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1400 می باشد، اگر این تسهیلات پرداختی نظام بانکی به متقاضیان مختلف با همین قیمت رشد کند، بر اساس آنچه که خبرگزاری فارس نوشته بود، پیش‌بینی می‌شود که رقم تسهیلات پرداختی در انتهای سال عدد ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر بگذراند.

همچنین علی نادر‌ی‌شاهی، کارشناس اقتصاد در گفتگو با فارس گفته بود: این حجم رشد قابل توجه تسهیلات پرداختی نظام بانکی، در حالی است که بانک مرکزی هنوز نتوانسته‌ است کنترل مناسبی بر روند تسهیلات پرداختی بانک‌ها داشته باشد.

این کارشناس همچنین افزوده است: با توجه به اینکه اصلاح نظام بانکی به نفع تولید و مردم یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، بود این امر همچنان در این دولت با وجود برنامه‌های اعلام شده، مغفول مانده‌ است.

نادر‌ی‌شاهی تاکید کرد: اگر هدایت ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به درستی انجام می‌شد و به تولید واقعی می‌رسید، اقتصاد کشور و اشتغال را به معنای واقعی کلمه می‌توانست متحول کند.

ایسنا نوشته است: به گفته ی رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران برخی مسئولان در اجرای مسکن ملی متعهد نماندند، به همین دلیل کارها کند پیش می‌رود و عدم تعهد هزینه‌ها موجب افزایش ۴۰ درصدی این طرح شده است.

ایرج رهبر همچنین افزود: ایده اجرای طرح نهضت ملی مسکن اگر درست اجرا می شد می‌توانست بخشی از مشکلات کشور در حوزه تامین خانه را برطرف کند، اما در اجرا با مشکلاتی روبرو شده است.

وی ادامه داده است که از ماه‌ها قبل مشکلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن را به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رسانده اند، اما تا امروز اقدام جدی برای رفع موانع انجام نشده است. به نظر می‌ رسد در اجرای این طرح، یک رویه خاص وجود ندارد و مدیریت مجموعه وزارت راه و شهرسازی، بدون توجه به توافقات و راه‌حل‌های کارشناسی، روش خود را انجام می دهد.

بر اساس بررسی ها و گفته مسئولین متقاضیان طرح مسکن ملی پس از واریز دو یا سه قسط ۴۰ میلیون تومانی، به دلیل ناتوانی در پرداخت‌ها در حال ریزش می باشند و این خود به کمبود منابع و کاهش سرعت کار منجر شده است.

همچنین بر اساس گفته ی ایرج رهبر، انبوه‌سازان نیز درباره تامین منابع اعلام آمادگی کردند که پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته نشد.

سازنده یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران در تشریح جزئیات این پروژه گفت: با توجه به قول‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ما داد، پروژه‌ی خود را دو ساله تعریف کردیم. الان یک سال و چهار ماه از شروع کار می‌گذرد اما به جهت مشکل واریزها و مشکلات مدیریتی مسئولان در حوزه مسکن، کارها سرعت اولیه را ندارد و مشکل است که بتوانیم ظرف دو سال واحدها را تحویل متقاضیان دهیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی به صورت شفاهی به ما می‌گویند اگر سرمایه خود را به منظور تکمیل پروژه بیاورید سهم شما را با تهاتر پرداخت می‌کنیم اما اینها در حد حرف باقی مانده و قراردادی نمی‌بندند. همین بلاتکلیفی‌ها خود موجب طولانی شدن اجرای پروژه‌ها شده است.

وی همچنین با بیان اینکه دنیا برای افزایش بازدهی، کاهش هزینه‌های زیرساختی و حمل و نقل به سمت مجتمع‌سازی و برج‌سازی رفته‌ است، گفت: شاید واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های یک واحدی در روستاها به صرفه باشد اما در شهرهای بزرگ، منطقی نیست که زمین گران قیمت را به احداث خانه‌های یک طبقه اختصاص دهیم.

بر اساس بررسی ها و به گفته برخی مسئولین مربوطه، پرداخت متمم تسهیلات نهضت ملی مسکن در برخی مناطق انجام نشده است.

سقف هر واحد وام نهضت ملی مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان می باشد اما هنوز وام ما ۳۰۰ میلیون است و پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان دیگر ممکن نشده است.

البته گفتنی است که در شهرهای تازه تاسیس که کیلومترها از تهران فاصله دارند ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود اما در شهرهایی مانند اسلامشهر و شهریار هنوز اجرایی نشده است.

همچنین بر اساس بررسی ها بخشی دیگر از تعهدات درباره مفاد قراردادها محقق نشده است.

بر اساس گفته ی رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران: برای ساختمان‌های بالای پنج طبقه،طبق قرارداد مقرر شد اگر تعداد طبقات بیشتر شود هزینه‌هایی که از این محل به سازندگان تحمیل می‌شود را پس از محاسبه پرداخت کنند. اما در این خصوص پاسخ درستی نمی‌دهند.

یکی از دلایل افزایش هزینه‌های ساخت، طولانی شدن پروژه نهضت ملی مسکن می باشد و بر اساس بررسی ها و گفته ی مسئولین اکنون هزینه ساخت این طرح به حدود ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است؛ و این در حالی می باشد که اگر کارها درست پیش می رفت می‌توانستیم با مبلغ کمتری پروژه را جمع کنیم.

از اینها عبور کنیم به هر صورت مساله تورم نیز موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. اما شاید در این میان دو مشکل اساسی ما عدم تامین منابع و رسیدگی نکردن به خواسته‌ها و پیشنهادات سازندگان است.

امیدواریم که دولت سیزدهم با تغییراتی در عملیاتی کردن طرح نهضت ملی مسکن، تامین منابع و با کمک ها بانک ها بتواند وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند، زیرا مردم همچنام چشم انتظار خانه دار شدن هستند و دیگر توان پرداخت هزینه های سنگین مسکن را ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان