گزارش  اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن :

آیا نهضت ملی مسکن بازار مسکن را به سمت رونق هدایت می کند؟

آیا نهضت ملی مسکن بازار مسکن را به سمت رونق هدایت می کند؟ گزارش  اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن

آیا نهضت ملی مسکن بازار مسکن را به سمت رونق هدایت می کند؟

در حالی که دولت در طی مدت گذشته تبلیغات بسیار گسترده ای از جدیدترین طرح مسکنی دولت می کنند اما هنوز بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که این طرح نمی تواند بازار را به سمت آرامش هدایت کند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد این روزها اخباری از آخرین وضعیت طرح جدید دولتی به گوش می رسد طرحی که دولت در این ایام به شدت برای اجرایی کردن آن دست به کار شده است.

اما به نظر می رسد که در این مدت بازار مسکن به شدت تحت تاثیر این طرح قرار گرفته و بذر ناامیدی که در دل بسیاری از مردم درباره خرید خانه کاشته شده بود تبدیل به چراغ امیدی شده است.

طرح جهش تولید مسکن که دولت نام نهضت ملی مسکن برای آن قرار داده است این روزها به عنوان یکی از مهم ترین اخبار روزهای اخیر مطرح شده است به طوری که روز گذشته وزیر راه و شهرسازی اخبار مهمی از این طرح اعلام کرد و از میزان آورده متقاضیان این طرح تا نحوه پرداخت اقساط تسهیلات این طرح اعلام شد.

براساس این گزارش تاکنون بیش از 1 میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند طرحی که به گفته محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متقاضیانش باید بیش از 40 میلیون تومان آورده در 5 مرحله پرداخت کنند. تسهیلاتی هم که دولت برای آنها در نظر گرفته در تهران 450 میلیون تومان و در سایر کلان شهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان وام مسکن نهضت ملی پرداخت می شود.

بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن در روستاها ساخته می شود به طوری که در روستاها حدود 400 هزار واحد مسکونی با تسهیلات 250 میلیون تومانی ساخته خواهد شد.

براساس این گزارش این میزان تسهیلات در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و میزان اقساط آن مشخص شده است که به گفته وزیر راه و شهرسازی این تسهیلات به صورت پلکانی و در بازه زمانی 20 ساله پرداخت خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای آبان ماه در بیشتر استان‌ها آغاز شده است بیش به یک میلیون نفر در طرح نهضت ملی از طریق سامانه «ثمن» ثبت‌نام کرده‌اند.

متقاضیان برای ثبت نام در این طرح باید دارای چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن را داشته باشند که البته روز گذشته هم وزیر راه و شهرسازی یک خبر خوش هم به مجردها داد و اعلام کرد که تمامی مجردها هم می توانند در این طرح از همین امروز ثبت نام کنند.

مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که باید تمامی افرادی که در این طرح ثبت نام می کنند از جمله مجردها باید فرم ج آنها سبز باشد و از همه مهم تر در هنگام تحویل واحدها باید حتما متاهل شده باشند.

البته طبق قانون مسکن های دولتی که پیش از این هم در طرح های مسکن ملی مطرح شده بود زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن و معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است؛ چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است.

از سوی دیگر تمامی زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجرد زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کند.

براساس این گزارش درحال حاضر که بیش از 20 روز از ثبت نام نهضت ملی مسکن می گذرد پایش اطلاعات ثبت نام کنندگان در این طرح هم آغاز شده و بعد از پایش اولیه و احراز شرایط، پذیرفته‌شدگان برای مراحل دیگر پایش به ادارات کل راه و شهرسازی برای بررسی سابقه ۵ سال سکونت اعلام می شود که در صورت واجد شرایط بودن برای دریافت تسهیلات و همچنین باز کردن حساب مسدودی به نام خود نزد بانک تسهیلات دهنده معرفی خواهند شد.

از سوی دیگر در حال حاضر بیش از 160 هزار واحد مسکن ملی از 400 هزار واحد به مرحله اجرایی رسیده که البته هنوز در این طرح هم بسیاری از متقاضیان با مشکل کمبود زمین و یا مکان یابی مواجه هستند که البته در این خصوص هم محمود زاده اعلام کرده بود که متقاضیانی که در طرح مسکن ملی بیش از این ثبت نام کرده بودند نگران نباشند چرا که تمامی تسهیلات و مزایایی که در نهضت ملی مسکن به متقاضیان پرداخت می شود به این افراد هم پرداخت خواهد شد به طوری که اگر فردی در شهرهای تهران از جمله رودهن، بومهن و یا … ثبت نام کرده اند حدود 450 میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

براساس این گزارش بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دولت نباید تنها به اجرای این طرح ها امیدوار باشد بلکه باید برنامه ریزی دقیق تری برای بهبود وضعیت بازار مسکن از طریق تسهیلات ارزان قیمت انجام دهند تا شاید بازار آشفته بازار مسکن کمی رنگ آرامش به خود بگیرد.

به نظر می رسد که طرح نهضت ملی مسکن به دلیل آنکه هنوز برای بسیاری از متقاضیان گنگ و نامفهوم است استقبال چندانی نشده است و اما امیدوار هستیم با اعلام جزئیات بیشتر این طرح بتوانیم بازار مسکن را به سمت آرامش هدایت کنیم.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان