گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی مسکن

آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی بازار مسکن را نجات می دهد؟

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن این روزها آمارهایی از وضعیت بازار مسکن و نابسامانی قیمت در کلان شهرها به ویژه شهر تهران مطرح شده .

آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی بازار مسکن را نجات می دهد؟

افزایش چشم گیر قیمت مسکن در نیمه اول امسال طبق آمارهای اعلام شده حاکی از آن است که تنها راه نجات این بازار افزایش تولید و ساخت مسکن است.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن این روزها آمارهایی از وضعیت بازار مسکن و نابسامانی قیمت در کلان شهرها به ویژه شهر تهران دوباره مطرح شده که باعث نگرانی بسیاری از خریداران مسکن شده است.

این درحالی است که پیش از این وعده و وعیدهای بسیاری درباره بهبود و همچنین کاهش قیمت مسکن داده شده بود یکی از مهم ترین وعده های داده شده شناسایی خانه های خالی بود که در حال حاضر حاشیه های بسیاری در پی آن وجود دارد. از ارسال نشدن اسامی خانه های خالی تا ثبت نام نکردن مردم به دلیل نگرانی از مالیات های نجومی و از چند خانه داشتن که البته هشدارهایی داده شده و همچنین تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان باعث شده که تعداد خانه‌های معامله شده در شهریور ماه امسال در مقایسه با همین ماه در امسال هشت درصد کمتر شده است؛ هر چند این تعداد نسبت به مرداد 1400 رشد داشته است.

براساس این گزارش بانک مرکزی در جدیدترین آماری که از قیمت خانه ها ارائه کرده مشخص شد که متوسط هر متر مربع مسکن در تهران به بیش از ۳۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه 1400 حدود ۲.۴ درصد رشد داشته است این در حالی است که نسبت به شهریور ماه سال قبل بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش بررسی های میدانی حاکی از آن است که در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ منطقه یک تهران باز هم رکوددار گرانی مسکن شناخته شده به طوری که متوسط قیمت هر متر مربع ملک های معامله شده در آن به حدود ۶۷ میلیون تومان رسیده است.

همچنین طبق بررسی های انجام شده باز هم منطقه ۱۸ تهران ارزان ترین منطقه شناخته شده و قیمت آن هم به حدود ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

البته طبق بررسی های انجام شده هم وضعیت بازار اجاره با توجه به رشد قیمت در بحث خرید و فروش دست کمی از نابه سامانی ندارد و این بازار هم با رشد قیمت روبرو شده است.

در حال حاضر نرخ اجاره بهای مسکن در کلان شهر کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴۳ درصدی داشته است؛ که البته این رشد قیمت برای کل مناطق شهری کشور بیش از ۴۵ درصد اعلام شده است.

براساس اعلام رسمی مسئولان هم اکنون بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور گرفتار اجاره نشینی هستند.

براساس این گزارش بازار اجاره در نیمه دوم سال با رکود مواجه خواهد شد که البته به نظر می رسد همین رکود باعث کاهش قیمت ها در این بازار شود به طوری که به گفته بسیاری از مشاوران املاک در نیمه دوم سال بازار اجاره کمی آرام خواهد گرفت و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن خود باعث می شود تا حدودی از بار گرانی های اجاره نشینان کاسته شود.

براساس این گزارش امیدوار هستیم دولت سیزدهم با اجرایی کردن وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی بتواند بازار مسکن و اجاره را نجات دهد.

گفتنی است فردا چهارشنبه 14 مهر 1400 اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد و در این جلسه تمامی ابعاد مختلف ساخت یک میلیون واحد مسکونی به متقاضیان اعلام خواهد شد.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان