سالروز رحلت امام خمینی (ره) در تقویم سال ۱۴۰۲ چند شنبه است؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره سالروز رحلت امام خمینی (ره) در سال 1402 و اطلاعیه مراسم سال 1402، خواهیم پرداخت

سالروز رحلت امام خمینی (ره) در تقویم سال 1402 چند شنبه است؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره سالروز رحلت امام خمینی (ره) در سال 1402 و اطلاعیه مراسم سال 1402، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تاریخ به شمسی یکشنبه, ۱۴ خرداد 1402
تاریخ به قمری 15 ذی القعده 1444
تاریخ به میلادی June 4, 2023
مناسبت
۱۴ خرداد 1402 رحلت حضرت امام خمینی (ره)

در سی و چهارمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از دو سال وقفه ناخواسته (بواسطه فراگیری بیماری کرونا) و در آستانه برگزاری آئین‌های بزرگداشت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) بیش از هر زمان دیگر نیازمند استفاده از این فرصت برای خوانش دوباره اندیشه دینی و سیاسی، و آرمان‌های اخلاقی و انسانی آن بزرگمرد الهی هستیم. آنچه که این نیاز را دو چندان می‌سازد شرایط دشوار بین المللی، منطقه‌ای و داخلی است.

رئیس ستاد ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران گفت: اگر چه در سراسر استان تهران مراسم و برنامه‌های ویژه جهت ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار می‌شود ولی مراسم اصلی و میلیونی روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) خواهد بود و مراسم ویژه ۱۵ خرداد نیز در مزار شهدای ۱۵ خرداد در مسکر آباد ابتدای جاده خاوران در عصر ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

جلسه ستاد برگزاری مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران در ساختمان مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور نمایندگان دستگاه‌های استان برگزار شد؛ در این نشست پیرامون برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ره و شصتمین سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ظهر سه‌شنبه دوم خرداد ماه با عرض تبریک ایام دهه کرامت و تقدیر از برگزاری برنامه‌های ویژه در این ایام، ۱۴ خرداد را فرصتی بسیار مهم جهت تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و معرفی وی به نسل حاضر و نسل‌های آینده دانست.

وی افزود: در شرایطی که دشمن در صدد تخریب انقلاب و تحریف راه و رسم امام راحل قدس سره است وظیفه ما در روشنگری سنگین‌تر می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران تجلیل از حماسه همیشه ماندگار ۱۵ خرداد و شهیدان مظلوم این قیام را رسالتی خطیر برشمرد و خواستار تلاش بیشتر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی جهت بزرگداشت این حماسه شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: اگر چه در سراسر استان تهران مراسم و برنامه‌های ویژه جهت ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار می‌شود ولی مراسم اصلی و میلیونی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) خواهد بود و مراسم ویژه ۱۵ خرداد نیز در مزار شهدای ۱۵ خرداد در مسکرآباد ابتدای جاده خاوران در عصر ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

عضو شورای معاونین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور ؛ برگزاری کنگره ویژه ۱۵ خرداد ، فضاسازی مناسب شهری و روستایی و تولید محتواهای مناسب را از دیگر اقدامات پیش بینی شده ذکر کرد.

محمودی سالروز آغاز زعامت مقام معظم رهبری را از جمله مناسبت‌های این ایام ذکر کرد که باید تبیین این موهبت بزرگ پس از رحلت امام مورد توجه جدی قرار گیرد.

زندگینامه امام خمینی(ره)

سید روح‌الله موسوی خمینی (زاده‌شده به نام سید روح‌الله مصطفوی؛ ۱ مهر ۱۲۸۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۶۸) نخستین رهبر و ولی فقیه ایران و از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب ۱۳۵۷ را رهبری و در پی آن، جمهوری اسلامی را از راه همه‌پرسی بنیان گذاشت و تا پایان عمر آن را رهبری کرد.

خمینی در حوزه علمیه به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداخت و در سال ۱۳۱۳ به اجتهاد رسید. به گزارش ساواک وی اجازه اجتهاد خود را از عبدالکریم حائری یزدی دریافت کرد. به روایت دیگر، او نه از کسی اجازهٔ اجتهاد گرفته و نه به کسی، چنین اجازه‌ای داده‌است.پس از مرگ سید حسین بروجردی (۱۳۴۰ ش)، جزو نامزدهای مرجعیت بود. سپس، به مبارزه با سیاست‌های محمدرضا پهلوی به خصوص انقلاب سفید پرداخت و به دلیل اعتراض به تبعیت شاه از سیاست اسرائیل و ایالات متحده در عاشورای ۱۳۴۲ خورشیدی، ۱۰ ماه زندانی شد. و سپس در ۱۳۴۳ به دلیل سخنرانی علیه اعطای کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی، تبعید شد. وی ۱۴ سال در تبعید زیست، که حدود یک سال در ترکیه، سپس عراق، و در پایان چند ماه در فرانسه بود. طی این مدت پیگیر اوضاع سیاسی ایران بود، با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام‌گرایان و مخالفان را رهبری و به تدوین نظریه ولایت فقیه پرداخت. وی در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به عنوان رهبر آن، شورای انقلاب و دولت موقت را تشکیل داد. پس از خروج شاه از ایران، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خمینی به ایران بازگشت و در ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شد.

با فرمان خمینی، کمیته امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین، و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. بنا به گزارش‌های اخیر بین‌المللی و ایرانی، شاخص‌های آموزش، بهداشت، صنعت و عدالت اقتصادی ایران در مقایسه با قبل از انقلاب بهبود چشمگیر داشته‌است. ولی به عقیدهٔ نیکی کدی، با انقلاب ایران انتظار همگانی برای آزادی و برابری اجتماعی نسبت به زمان شاه برآورده نشد. به ادعای او، دولت جمهوری اسلامی در هنگام مرگ خمینی در خرداد ۱۳۶۸، دولتی نسبتاً قوی، اما دارای مشکلات عظیم اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی بود.

مراسم خاکسپاری خمینی با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر که در حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران را شامل می‌شد، در کتاب رکوردهای گینس به عنوان شلوغ‌ترین تشییع جنازهٔ تاریخ ثبت شد. وی به دلیل تأثیر بین‌المللی خود در سال ۱۹۷۹ مرد سال مجله تایم شد. همچنین او به عنوان تصویری از اسلام شیعی در فرهنگ عامه غرب وصف شده‌است. او تلاش کرد روابط خوبی بین سنی‌ها و شیعیان برقرار کند.

یرواند آبراهامیان، برخلاف آن که عده‌ای که خمینی را یک روحانی سنتی می‌دانند، او را از لحاظ نظریه سیاسی و استراتژی عوام‌گرایی مذهبی خود، نوآور مهمی در ایران تلقی می‌کند. در مقابل، سید حسن خمینی به عنوان یکی از نزدیکانش، معتقد است که رهبری وی نه بر اساس عوام‌گرایی، بلکه مردمی بوده چرا که او همزمان با توجه به مصالح مردم برای نظرات علمی کارشناسان ارجحیت قائل بوده‌است.

او در سال ۱۹۷۹ مرد سال مجله تایم و به دلیل نفوذ بین‌المللی اش به عنوان «چهره نمادین اسلام شیعه در فرهنگ عامه غرب» توصیف شده‌است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان