با آغاز مرحله دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شد

گزارشی از خودروهای قابل عرضه خودروسازان و لیست قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی

گزارشی از خودروهای قابل عرضه خودروسازان و لیست قیمت 17 خودروی مونتاژی، زمان دقیق عرضخ خودروهای وارداتی همراه با قیمت آن

گزارشی از خودروهای قابل عرضه خودروسازان و لیست قیمت 17 خودروی مونتاژی

صفحه اقتصاد - جواد نبوتی- داستان خرید خودرو‌های داخلی مدتی است که با برنامه‌ریزی در جهت حذف واسطه‌گری برای رسیدن به دست مصرف‌کننده واقعی با قیمت حداقلی تبدیل به یک تراژدی رسانه‌ای و خبری شده است. قصه‌ای ناتمام که هر روزه به یک موضوع داغ خبری با اعلام زمان ثبت‌نام، قرعه‌کشی، کاهش یا افزایش قیمت تبدیل می‌شود تا متقاضیان چشم‌ انتظار و گوش به زنگ برای شنیدن و خواندن اخبار جدید در این باره باشند.

بنا به این گزارش، پس از حذف قرعه‌کشی از سایت‌های داخلی خودروسازان که در نتیجه اعتراض برخی مبنی بر وجود رانت در تعلق گرفتن سهمیه بود، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه‌اندازی شد تا همه خودروسازان بتوانند خودروهای خود را در آن عرضه کنند. اما داستان خرید خودرو به همین جا ختم نشد، بلکه ادامه راه به اعتراض خودروسازان انجامید و راه حل عرضه خودرو در بورس کالا ارائه شد و مجددا بازگشت به سایت خودروسازان در قرعه‌کشی مانند ایران خودرو یا اختصاص خودرو بدون قرعه‌کشی در سایت سایپا انجام شد که این راهکار هم دوامی نیاورد. وزارت صمت مجددا اقدام به راه‌اندازی سایت یکپارچه تخصیص خودرو با شرایط حساب وکالتی تا زمان اعلام نتایج و اولویت براساس تخصیص و ثبت‌نام کرد.

افزایش قیمت خودرو در بازارهای آزاد به‌گونه‌ای روند صعودی را در پیش گرفته است که برای مقابله با این موضوع و جلوگیری از خرید سهمیه متقاضیان از طرف دلالان راه حل افزایش قیمت کارخانه با توجه به تورم توسط شورای رقابت در تعیین قیمت اجرا شد. مرحله اول ثبت نام سامانه یکپارچه در اسفندماه انجام و تا پایان فروردین متقاضیان از اولویت‌ها و تغییر خودرو براساس زمانبندی خبردار شدند و اقدامات لازمه را انجام دادند.

گزارشی از خودروهای قابل عرضه خودروسازان

جزئیات مرحله دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه

اکنون وزارت صمت طی اطلاعیه‌ای زمان آغاز ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو را از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که بر این اساس متقاضیان تا سه شنبه ۱۹ اردیبهشت 1402 می‌توانند نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند. متقاضیان ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۲ می‌توانند برای افتتاح حساب وکاتی مخصوص ایران خودرو به بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پاسارگاد مراجعه کنند. همچنین متقاضیان ثبت نام سایپا ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه به شعب یکی از بانک‌های تجارت، ملت، سپه، صادرات، اقتصاد نوین، رفاه، قرض الحسنه مهر ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، کشاورزی و صنعت و معدن مراجعه حضوری داشته باشند و یا ازطریق سایت بانک‌های مذکور نسبت به وکالتی کردن حساب اقدام کنند.

در این اطلاعیه جزئیات این مرحله از ثبت‌نام در جهت شفافیت اطلاع‌رسانی، اعلام شد که براساس آن داشتن گواهینامه خودرو از سوی متقاضیان ازشروط اصلی ثبت نام فروش خودرو به قیمت کارخانه ایران خودرو و سایپا در دومین ثبت نام سامانه یکپارچه اعلام شده است. متقاضیان پس از افتتاح حساب وکالتی از ۳ الی ۱۰ خرداد ماه 1402 فرصت خواهند داشت تا با ورود به سایت سامانه تخصیص خودرو به نشانی https://www.esalecar.ir با انتخاب ۵ خودروی متفاوت برای ثبت نام اولیه اقدام کنند. هر کد ملی مجاز به ثبت نام یک خودرو از مجموع دو گروه سایپا و ایران خودرو است.

۱۸ الی ۳۱ خرداد 1402 اولویت‌بندی متقاضیان پایش می‌شود و نتایج سامانه یکپارچه تخصیص خودرو شنبه ۱۰ تیرماه 1402 اعلام خواهد شد. در واقع تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام خواهد گرفت. پنجشنبه ۱۵ تیرماه 1402 آغاز ثبت نام برندگان دومین فروش سامانه یکپارچه خودرو خواهد بود.

خودروهای قابل عرضه در مرحله دوم ثبت‌نام سامانه یکپارچه

طبق آخرین اخبار غیررسمی در این مرحله خودروسازهای سایپا ( شاهین G، کوئیک R،S در گروه‌های اتوماتیک و دستی )، کرمان موتور ( TB،KMC، جک S5، جک S3 )، آرین پارس موتور ( لاماری ایما )، فردا موتور ( Fmc-t5، Fmc-SX5، Suma m4 )، مکث موتور ( تیارا )، ایلیا ( دایون Y5 ) و مدیران خودرو با خودروهای ( آریزو ۶ پرو اکسلنت، آریزو ۵ توربو، تیگو ۸ پرومکس، تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو اکسلنت، ایکس ۳۲ پرو، ایکس ۵۵ پرو ) شرکت خواهند کرد.

اخباری از خودروهای قابل عرضه ایران خودرو تاکنون منتشر نشده است. البته پیش‌تر نیز خبرهایی از زبان مدیران این شرکت خودروسازی مبنی بر اینکه امکان شرکت در این دوره را به دلیل نداشتن عرضه جدید در جهت عمل به تعهدات قبلی انتشار یافته بود و به نظر بزرگترین خودروسازی ایران در مرحله دوم ثبت نام سامانه یکپارچه، خودرویی برای عرضه نخواهد داشت.

قیمت‌ ۱۷ خودروی مونتاژی با سود ۱۷ درصد

در حالی که شرکت‌های خودروسازی با قیمت جدید آماده عرضه خودروهایی می شوند که برخی داخلی و تعدادی هم مونتاژ و وارداتی است، اخباری از نوع قیمت‌ها و شکایت‌های برخی خودروسازها به وزارت صمت مبنی بر چرایی کاهش یا افزایش قیمت از طرف رقبا به گوش می‌رسد. برخی خبرها حکایت از این دارد که چرا خودروهای مونتاژ خودروسازان داخلی افزایش نجومی قیمت دارد و عده‌ای معترض به شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی و کاهش قیمت آنها هستند.

قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی در حالی اعلام شد که براساس گفته سخنگوی شورای رقابت، اغلب کاهشی بوده است و همین موضوع باعث شد که گلایه خودروسازان را به دنبال داشته باشد. به این ترتیب، قیمت نهایی این خودروها با احتساب سود ۱۷ درصد اعلام شده است.

گزارشی از خودروهای قابل عرضه خودروسازان

اسماعیل شجاعی درباره این اختلاف قیمت توضیح می‌دهد: «براساس یک شاخص رقابت‌پذیری که مقایسه با قیمت ۳ خودرو مشابه در جهان بوده است، محاسبه شده که فاصله قیمتی که خودروساز در ایران دارد با خودروهای مشابه خارجی همراه با هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، مالیات و… چقدر است و در نهایت خودرو با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. هدف این بوده که ضمن حمایت از تولیدکننده و حتی شرکت‌های مونتاژکار، اما خودروها قیمت‌های مناسبی داشته باشد که مصرف‌کننده دچار زیان نشود. قیمت برخی خودروهای مونتاژی نیز کاهشی بوده و قیمت برخی خودروها نیز یک مقداری افزایش پیدا کرده است.»

براساس این گزارش، قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با سود ۱۷ درصد که روز گذشته در جلسه سازمان حمایت و شورای رقابت تصویب شد، بدین شرح است:

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان