چطور خودروی مدل ۲۰۱۷ در ایران ۱۱ میلیارد تومانی شد؟

صفحه اقتصاد - کارشناس بازار خودرو در مورد تاثیر واردات خودروی کارکرده بر بازار خودروی ایران گفت: این کار مانند تیغ دو لبه‌ای است که اگر خوب اجرا بشود در بازار

چطور خودروی مدل ۲۰۱۷ در ایران ۱۱ میلیارد تومانی شد؟

صفحه اقتصاد - کارشناس بازار خودرو در مورد تاثیر واردات خودروی کارکرده بر بازار خودروی ایران گفت: این کار مانند تیغ دو لبه‌ای است که اگر خوب اجرا بشود در بازار داخل موثر خواهد بود ولی اگر بد اجرا شود در کوتاه‌مدت تاثیر منفی ایجاد می‌کند و حتی باعث می‌شود بعضی از مدل‌های خودرو با افزایش قیمت هم مواجه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را به هیئت دولت ارسال کرد که به گفته وی این لایحه به تصویب رسیده است.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره گفت: لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت تصویب شد و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

وی افزود: بازار خودرو دچار آشفتگی تقاضای مازاد است، البته عرضه سال گذشته و امسال به لحاظ تولید روند خوبی داشته است .

فاطمی امین تصریح کرد: به دلیل اینکه خودرو نقش سرمایه‌ای دارد و افراد برای حفاظت اموال خود در برابر تورم خودرو می‌خرند، کسری تقاضا به تقاضای کاذب سوداگرانه نیز اضافه شده و تنشی ایجاد کرده است.

وزیر صمت گفت: راه‌حل سریع تنش بازار خودرو این است که واردات خودرو را اولویت دهیم برای این منظور در دولت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده تصویب شد و در اولین جلسه مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم به سرعت در مجلس تصویب شود. وی اظهار داشت: واردات خودرو را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه می‌دهیم که شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به همشهری آنلاین گفت: امیدواریم که این اتفاق بیفتد و سران ۳ قوه مجوز بدهند چرا که برای کاهش التهاب بازار خودرو، ما در کنار تولید باید حتما چند سالی واردات خودرو داشته باشیم تا بتوانیم بازار را مدیریت کنیم.

تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار خودرو ؛ قیمت خودرو می شکند؟ | چطور یک خودروی ۲۰۱۷ در ایران ۱۱ میلیارد تومانی شد؟

لطف‌اله سیاهکلی ادامه داد: واردات خودروی دست دوم قرار نیست که الی‌الابد باشد بلکه می‌تواند برای تنظیم بازار در اختیار دولت باشد و هر زمان که بازار تنظیم شد آن را لغو کند بنابراین کار سختی نیست.

سیاهکلی درباره موضع مجلس در این باره گفت: مجلس سال گذشته مجوز واردات خودروهای کارکرده را صادر کرد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالفت کرد، بنابراین همچنان مجلس به شدت موافق با واردات خودروی کارکرده است.

۳ میلیارد دلار برای واردات خودرو

در مورد جزئیات لایحه دیروز، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که هر شخص حقیقی می‌تواند خودروی کارکرده وارد کند اما سال تولید خودروها باید تا ۵ سال گذشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تعداد و قیمت‌های تعیین شده برای خودروهای کارکرده وارداتی گفت: در مصوبه قبلی مجلس سقف ۲۰ هزار دلار برای واردات خودروهای کارکرده تعیین شده بود. در مورد تعداد هم ما ۳ میلیارد دلار بودجه برای واردات خودرو داریم که یک میلیارد دلار بودجه مربوط به سال گذشته و ۲ میلیارد دلار هم برای امسال داریم.

واردات خودروی کارکرده در همه جای دنیا مرسوم است

کارشناس بازار خودرو هم در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره واردات خودروی کارکرده گفت: این کار، امر مرسومی در همه جای دنیاست اما دارای ضوابط و قوانین خاصی است.

بابک صدرایی ادامه داد: اولا این امر باید از انحصار خارج شود؛ دوم اینکه خودرویی که وارد می‌شود باید تمام مدارک سلامت آن موجود باشد و از مبادی موثق گرفته شود؛ همچنین، خودروها باید از حالت رانت خارج شوند چون ممکن است برخی افراد سودجو خودروهای دارای نقص و مشکل را وارد کنند و هزینه‌های واردات قطعات یدکی و خدمات را دوچندان کنند.

صدرایی افزود: از آنجا که ما در شرایط تحریمی هستیم واردات خودرو به‌خصوص از برندهای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی بسیار سخت است برای همین واردات خودروی دست دوم هم ارزبری کمتری دارد و هم حساسیتی که در مورد آن ایجاد می‌شود خیلی کمتر است و با توجه به شبکه تجار قبلی که ما در کشورهای اطراف خود علی‌الخصوص کشورهای عربی داریم تامین آن راحت‌تر است.

قیمت خودرو می‌شکند؟

کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه واردات خودروی کارکرده یک تیغ دو لبه است، بیان کرد: این کار اگر خوب اجرا شود و یک مکانیسم خوب به لحاظ خدمات، قطعات یدکی و سلامت خودروها و عدم ایجاد رانت و انحصار در آن صورت بگیرد می‌تواند قیمت‌ها را از سقف بشکند. درواقع، اولین کاری که می‌کند قیمت خودروهای خارجی را پایین می‌آورد.

صدرایی ادامه داد: در حال حاضر لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای بازار ایران خودروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وارداتی هستند و اینکه قیمت آنها شکسته شود بالاخره یک تاثیر و موجی بر بقیه حلقه‌های بازار هم خواهد داشت اما اگر این طرح به نادرستی اجرا بشود و با رانت و انحصار دست یک عده خاص بیفتد خود همان‌ها هم هزینه‌های اضافی را بر جیب ملت و کشور تحمیل می‌کنند و نه تنها قیمت خودرو را پایین نمی‌آورند بلکه با انحصاری که ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند همین تعداد خودرویی که می‌آید با قیمت‌های خیلی گزاف در بازار خرید و فروش شود.

تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار خودرو ؛ قیمت خودرو می شکند؟ | چطور یک خودروی ۲۰۱۷ در ایران ۱۱ میلیارد تومانی شد؟

کارشناس بازار خودرو افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تورم ۵۰ درصد اینکه ما فکر کنیم که خودرو ارزان می‌شود یک خیال باطل و شعار تبلیغاتی است اما مسئله‌ای که مطرح است اینکه به‌خصوص قیمت برخی از خودروهای وارداتی در بازار حتی با همین شرایط اقتصادی هم همخوانی ندارد مثلا یک خودرو لکسوس ان ایکس ۲۰۱۷ حدود ۱۱ میلیارد تومان است در حالی که اگر شما قیمت ۲۰۲۳ این خودرو را ۴۰ هزار دلار هم در نظر بگیرید قیمت آن با همین دلار امروزی در خارج از کشور ۲ میلیارد تومان است پس چطور ممکن است مدل ۲۰۱۷ آن که در گمرک مانده و بیرون آمده ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان قیمت بخورد!

صدرایی بیان کرد: بنابراین، تاکید می‌کنم که واردات خودروهای دست دوم به معنای ارزانی خودرو نیست بلکه حباب‌های بی‌رویه‌ای که مخصوصا در بازار خودروهای وارداتی ایجاد شده است را از بین می‌برد که این اتفاق قطعا در بازار خودروهای پایین‌دستی هم تاثیرگذار خواهد بود البته نه به آن شدتی که به طور ناگهانی خودروی ۱۰ میلیارد تومان ۶ میلیارد تومان بشود بلکه همه اینها به عوارض و تعرفه‌هایی که تعیین می‌شود و همچنین اینکه در چه تعدادی و چه کسی و یا چه نهاد و ارگانی این خودروها را وارد می‌کند و چه کسی می‌خواهد کنترل کند، بستگی دارد.

خودروهای کارکرده ۲۰ هزار دلاری خوب هم داریم

طبق مصوبه قبلی مجلس، سقف ۲۰ هزار دلار برای واردات خودروهای کارکرده تعیین شده است. کارشناس بازار خودرو در این باره گفت: تا سقف ۲۰ هزار دلار خودروهای ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نسبتا خوب و قابل قبولی را می‌توان در بازارهای جهانی تهیه کرد البته باید به این نکته توجه داشت که با توجه به بحران اقتصادی که در دنیا شکل گرفته است و با توجه به کمبود قطعات الکتریکی تولید خودرو که بعد از شیوع کرونا تشدید شد، پیش‌بینی شده که بازار خودروهای دست دوم در کشورهای جهان اول و پیشرفته هم داغ شود که با این اتفاق تهیه این خودروها یک مقدار سخت است.

صداریی افزود: با همه اینها، اگر ما هر تعداد خودروی کارکرده خوب را بتوانیم از کشورهای اطراف جمع‌آوری و وارد کنیم می‌تواند تاثیرگذار باشد اما باز باید گفت که یک تیغ دو لبه است که اگر خوب اجرا بشود در بازار داخل موثر خواهد بود و اگر بد اجرا شود در کوتاه‌مدت تاثیر منفی ایجاد می‌کند و حتی باعث می‌شود بازار در بعضی از مدل‌ها با افزایش قیمت هم مواجه شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان