صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

قیمت خودروها در سال ۱۴۰۲ چه تغییری خواهد کرد؟

بازار خودرو سال جاری با نوسانات بسیاری همراه بوده است. خودرو در سال 1402 گران می شود یا ارزان؟

قیمت خودروها در سال 1402 چه تغییری خواهد کرد؟
صفحه اقتصاد - بازار خودرو سال جاری با نوسانات بسیاری همراه بوده است. خودرو در سال 1402 گران می شود یا ارزان؟
طبق گزارش ها و بررسی ها امسال بازار خودرو با نوسانات بسیاری همراه بود و اغلب کارشناسان عوامل متعددی را در خصوص قیمت خودرو مطرح کرده اند از جمله راهکارهایی مانند واردات و عرضه در بورس کالا برای ایجاد تعادل در بازار خودرو.
عده ای از فعالان بازار خودرو علت نوسان قیمت خودرو را مربوط به کم بودن عرضه آن می دانند و معتقدند که به علت پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه خودرو است و بر همین اساس بین قیمت‌های کارخانه و بازار فاصله بسیاری به وجود آمده و خودرو را بیشتر از گذشته تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است.بر اساس گزارشات و بررسی استقبال از قرعه کشی‌ها نشان می‌دهد که متقاضیان بسیاری ثبت نام کرده اند اما این وضعیت در حالی ایجاد شد که وزارت صمت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نام‌کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود.

آیا قیمت خودرو در سال 1402 افزایش می یابد؟

قیمت خودروها در سال 1402 قیمت خودروها در سال 1402

امیرحسن کاکایی ، یک کارشناس صنعت خودرو گفته است: قدرت خرید مردم بر اساس تورم حاکم بر اقتصاد ایران، طی دو ماه قبل حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. و طی یک سال گذشته روند بازار خودرو باثبات نبوده و تقریبا از آبان 1400 میانگین قیمت‌ها تا آبان 1401، حدود ۳۰ درصد افزایش داشت. آمارها نیز نشان از تورم ۴۰ درصدی در بخش صنعت است. و بر اساس این آمار حدود ۲۰ درصد از این افزایش قیمت ها به علت بروز این اتفاقات می باشد.

همچنین در ابتدای سال 1401، اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که تورم بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی اتفاق می افتد. و در آذر ماه شاهد تورم ۴۰ درصدی در صنعت و بازار خودرو بودیم. در صورتی که پیش بینی اقتصاددانان صحیح باشد، تا پایان سال جاری قیمت خودرو با افزایش فراوانی همراه می‌شود، و در صورتی که ادعای دولت در خصوص تورم صحیح باشد، تورم ۴۰ درصدی تا پایان امسال بیشتر نخواهد شد.

گفتنی است که در بازار خودرو اجرایی شدن برخی سیاست‌ها می‌تواند امیدوار کننده باشد. مانند خودروی ۲۰۷ زمانی که در بورس عرضه شد، قیمت آن ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از بازار بود.

بر اساس اعلام دولت، تولید خودرو در خودروسازی‌های دولتی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته اما این افزایش تولید در حالیست که در خودروسازان خصوصی بسیار بیشتر بوده و حدودا دو برابر شده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفته است: بازار خودرو در چند وقت اخیر تحت تاثیر نوسان‌های ارزی و کاهش عرضه بوده است.

وی افزوده است که قیمت خودرو در سال جاری یک بار در اردیبهشت ماه افزایش داشته و بار دیگر از اردیبهشت تا شهریور به صورت کند افزایش قیمت داشته است؛ و افزایش قیمت خودرو از شهریور ماه به بعد سرعت بیشتری گرفت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران عنوان کرده است که عرضه قطره چکانی خودرو یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو بوده است، و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا نیز به عوامل تاثیرگذار بر گرانی خودرو در بازار افزوده شده است. که خودرو در آبان سال جاری نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

در هفته های اخیر قیمت خودرو نوسانات زیادی داشته است. و برخی از خودروهای پرطرفدار رکوردهای جدید قیمتی را در به ثبت رسانده اند و برخی دیگر از خودروها با اندک کاهشی همراه بودند. در هیاهوی بازار خودرو، جای بسی سوال است که قیمت‌ها تا پایان سال چه روندی را طی می‌کنند؟ قیمت خودرو پایان سال گران می شود؟ چه بر سر قیمت خودرو خواهد آمد؟ خودرو گران می شود؟ خودرو ارزان می شود؟ قیمت خودرو افزایشی می شود یا کاهشی؟ قیمت خودرو چقدر افزایش می یابد؟ آیا افزایش قیمت خودرو حقیقت دارد؟ خودرو در سال 1402 گران می شود؟ سال 1402 خودرو گران می شود؟ قیمت خودرو در 1402 افزایش می یابد؟ قیمت خودرو در سال 1402 صعود می کند یا سقوط؟ قیمت خودرو در پایان سال 1401 صعود می کند یا سقوط؟ قیمت خودرو صعود می کند؟ قیمت خودرو سقوط می کند؟

قیمت خودرو بر اساس رسم شب عید 15 درصد گران می شود؟

قیمت خودرو در سال 1402 قیمت خودرو در سال 1402

اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفتگویی اظهار داشته است: نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودرو در بازار موثر بوده است. اما از وقتی که عرضه خودرو در بورس کالا افزایش پیدا کرد، آشفتگی بازار بیشتر شد. و مانند نمونه خودروهایی که در بازار با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان معامله می‌شد، در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان خرید و فروش شد. و 15 روزی است که قیمت دلار از 43 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش پیدا کرده، اما بازار خودرو واکنشی به این نوسان نشان نداده است. اما گفتنی است که بازار در وضعیت رکود قرار گرفته است و هیچ خرید و فروشی انجام نمی شود.

بر اساس گفته ی نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در بازار کشور خودرو داخلی طی 15 روز اخیر فقط پنج درصد قیمت آن کاهش یافته است. اما پیش از آن 30 درصد افزایش قیمت‌ها را داشته ایم. قیمت خودروهای خارجی نیز با افزایش چشم گیری همراه بوده اند. مانند خودرویی که 12 میلیارد تومان در بازار معامله می‌شود، در حالی که چهار سال پیش این خودرو 400 میلیون تومان خرید و فروش می شد.

این مسئول عنوان کرد: بازار شب عید هر ساله با 10 الی 15 درصد افزایش قیمت همراه بوده است. این در حالیست که این افزایش قیمت ارتباطی با نوسانات دلار نداشته است. و پیش بینی می شود که بازار خودرو در شب عید نیز به همین صورت باشد.

با افزایش دلار قیمت کالاها افزایش می یابد؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در یک گفت و گو عنوان کرده است که زمانی که قیمت دلار در کشور روند تصاعدی پیدا کند، قیمت کالاها نیز افزایش خواهد یافت. این در حالیست که این افزایش قیمت، مثل افزایش قیمت دلار نبوده و به صورت پله‌ای قیمت ها افزایش خواهد یافت.

این کارشناس عدم مدیریت بازار و صنعت خودرو کشور و همچنین تغییر تصمیم‌گیری در خصوص شیوه عرضه خودرو، را علت تقویت بازار سیاه خودرو کشور عنوان کرده است. شرایط جدید مطرح شده ثبت‌نام و خرید خودروهای کارخانه‌ای بیانگر آن است، و نشان می دهد که همچنان عرضه قطره‌چکانی است و دلالان می‌تواند قیمت خودروهای خود را افزایش دهند. زیرا متقاضی واقعی می داند که شانس برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها بسیار کم می باشد به همین علت به سراغ بازار آزاد برای خرید خودرو خواهد رفت.

به گفته ی امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، دولت این روزها در حال گفتاردرمانی بوده و وعده می‌دهد خودروهای خارجی به زودی وارد کشور خواهد شد. اما این در حالی است که مشاهده می‌شود، تعداد خودروهای وارداتی بسیار پایین است و به نظر نمی‎‌رسد که خودرو به تعداد قابل قبولی وارد کشور شود.

این کارشناس صنعت خودرو افزوده است که بر اساس پیش‌بینی ها در اواخر امسال تنش‌های ارزی بالا خواهد رفت و مردم نیز در بازارهای مختلف، برای حفظ ارزش پول خود سرمایه‌ گذاری می کنند و نقدینگی خود را به کالای سرمایه‌ای تبدیل خواهند کرد. و بازار شب عید خودرو با نوسانات زیادی همراه می شود. مگر آن‌که مسئولان از راهکارهایی برای کنترل بازار استفاده کنند. در این حالت، با وجود اینکه قیمت خودرو در شب عید کنترل می‌شود، اما قیمت این کالا پس از عید با شدت بسیاری افزایش پیدا خواهد کرد.

همانگونه که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، گفته است در صورتی که تورم و قیمت دلار کنترل شود، بازار به همین روند فعلی خود ادامه خواهد داد. اما اگر میزان عرضه خودرو به بازار بالا رود و خودروهای وارداتی نیز به بازار کشور برسند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودرو در بازار تا حدودی به تعادل برسد.

بر اساس اینکه ماه‌ پایانی سال نزدیک است، و طبق بررسی وضعیت و پیش‌بینی آینده صنعت خودرو، برخی کارشناسان خودرویی به آینده این صنعت مهم، خوش‌بین نیستند، معتقد اند که با وجود پیشرفت‌های خودروسازان در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها، سیاست‌گذاری غلط و اقتصاد این صنعت همچنان زیر علامت سوال‌های بزرگ است.

امیر حسن کاکایی در گفت‌وگویی گفته بود که نمی‌توان منکر پیشرفت‌ صنعت خودرو به‌لحاظ فنی طی سال‌های اخیر بود، و در چهار سال قبل با وجود تحریم‌های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان پیشرفت‌هایی داشته‌اند. مانند نمونه از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کردند، چند محصول خود را از رده خارج کرده و محصولات را (حتی در حد فیس‌لیفت) به‌روز کرده‌اند. و محصولات جدید نیز معرفی شده‌ است.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، اظهار داشته است که می‌توان مدعی شد که صنعت خودرو به‌شدت در حال تلاش است. همانگونه که امسال در نمایشگاه‌ صنعت خودرو مشاهده کردیم و در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی اقداماتی صورت گرفته است و این تنها بخشی از اقدامات بوده که در نمایش عرضه شد، بخش بیشتر در روند کار قرار دارد و چون هنوز نهایی نشده، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. و اقدامات خوبی به‌ویژه در زمینه الکترونیک خودروها نیز در حال رخ دادن است.

وی افزود: بر اساس بررسی ها از این نگاه می‌توان به تلاش صنعت خودرو اذعان داشت و متاسفانه در حال حاضر به نام "تولید"، تعداد خودروهای مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودروهای چینی که عملا نمی‌توان به آن‌ها "خودروی داخلی" گفت، زیرا جز قطعات محدودی مانند تایر، باتری و قطعات جزئی، باقی آنها داخلی نیستند.

به آینده خودرو امیدوار باشیم یا خیر؟

این کارشناس ادامه داد: پرسشی که اینجا به وجود می‌آید این است که این حجم سرمایه‌گذری موازی در این بازاری که به‌لحاظ اقتصادی بسیار دچار مشکل است، قرار است به کجا برسد؟ برخی گفته اند که "پس صف‌های خرید طولانی برای چه هستند؟" بایستی در جواب گفت که این دو به‌هیچ عنوان ارتباطی بایکدیگر ندارد. صفی که برای محصولات خودروسازان ایجاد می‌شود، صف سرمایه‌گذاری می باشد. مشارکت می‌کنند تا در یک لاتاری ملی شرکت کنند و سود کسب کنند. اما وقتی که قیمت‌ها آزاد شود، دیگر چنین صف‌هایی ایجاد نمی شود و تقاضا به‌ویژه تقاضاهای کاذب به‌شدت فروکش می کند.

کاکایی خاطرنشان کرد: کاهش آمدن قیمت‌ها دور از انتظار است، و به هر حال هر خودرویی، یک قیمت تمام شده دارد و می‌دانیم با وضعیت مونتاژکاری‌های فعلی و خودروهایی مونتاژی که قارچ‌گونه در حال افزایش‌ هستند و از ایران‌ خودرو و سایپا نیز با نهایت تلاش و سختی فراوان دست‌ و پنجه نرم می‌کنند تا فناوری خود را توسعه دهند؛ بر همین اساس باید سرمایه‌ها بازگردد و پایین آمدن قیمت‌ها شدنی نیست.

وقتی که رقابت حداقل ظاهری و نابرابر وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری‌های درست به‌راحتی پاسخگو نیست؛ بر همین اساس سرمایه‌ گذاری‌ها به سمتی پیش نی روذ که در عمل صنعت خودرو را زمین خواهد زد و مجدد صنعت را به نقطه‌ای می‌رساند که صنعت خودرو کشور مونتاژکاری کامل شود. عده ای معتقدند که مگر در حال حاضر هم صنعت خودرو ما، مونتاژکاری نیست؟! صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران‌خودرو وسایپا، صنعتی ضعیف، اما واقعی است. خود این دو شرکت محصولاتشان را طراحی و نظام تامین و بسیاری از فناوری‌ها را توسعه می‌دهند، مانند هر خودروساز دیگر، همراه با زنجیره جهانی.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت تهران با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر صنعت خودرویی داریم که مشکل دارد، اما صنعت خودرو است؛ گفت: متاسفانه با روش‌های فعلی به‌جای آنکه تقویتش کنیم، تضعیفش می‌کنیم. و این روند ادامه پیدا کند، در سه چهار سال پیش‌رو، دیگر چیزی از آنچه از صنعت خودرو متصور بودیم و آرزو داشتیم، باقی نمی ماند و آنچه خواهیم داشت، یک مجموعه مونتاژی به‌ویژه تحت امر چینی‌ها خواهد بود.

بر اساس بررسی ها و گفته کارشناسان نتیجه می گیریم به احتمال زیاد در پایان سال و شب عید قیمت خودرو افزایش پیدا کند مگر اینکه دولت تدبیری برای آن بیاندیشد حال باید منتظر بود که در آینده ای نزدیک برای صنعت خودروسازی مهم کشور چه اتفاقی رقم خواهد خورد و به کجا ختم خواهد شد؟

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان