بهرام طیبی مدیرعامل شرکت پل استارا صنعت:

قرارداد بستن در شرایط تحریم سخت است

مذاکره کردن و قرارداد بستن هم مشکل دارد، نوسانات قیمت ارز نیز هست. خودروساز در این شرایط باید چه کار کند؟!

قرارداد بستن در شرایط تحریم سخت است

بهرام طیبی مدیرعامل شرکت پل استارا صنعت تاكید كرد: وقتی تحریم‌های ناجوانمردانه داریم، فرستادن ارز به كشورهای دیگر با مشكلاتی مواجه می‌شود، مذاکره کردن و قرارداد بستن هم مشکل دارد، نوسانات قیمت ارز نیز هست. خودروساز در این شرایط باید چه کار کند؟!

این تامین‌كننده قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا، مگاموتور و بهمن‌خودرو در گفتگو با خبرنگار « صفحه اقتصاد » ادامه داد: تامین برخی قطعات از کشورهای دیگر در شرایط فعلی سخت است. البته خودروسازان می‌خواهند كه ماشین‌ها را زودتر تحویل دهند تا سرمایه در گردش‌شان بیشتر شود.

گاهی اجناس به‌موقع از گمرك ترخیص نمی‌شوند

او درباره وضعیت كالاها در گمرك نیز گفت: گاهی اجناس به علت پرداخت نشدن ارز به كشور صادركننده به‌موقع از گمرك ترخیص نمی‌شوند. در حالی كه ارز از کشور خارج شده و باید قطعات به خودروسازان تحویل داده شوند تا ماشین‌ها به‌موقع به دست مردم برسند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد.

طیبی كه عضو هیات مدیره انجمن همگن استان تهران است، در پاسخ به پرسشی درباره شرایط پرداخت‌ها توسط شركت‌های خودروسازی به تولیدكنندگان، توضیح داد: در شرایط عمومی، قرارداد پرداخت توسط شرکت‌های خودروسازی به قطعه‌سازان ۶۰ تا ۹۰ روزه است؛ نوع پرداخت این‌گونه است که می‌گویند مثلاً از آخرین جنسی که داده‌اید باید ۱۲۰ روز بگذرد تا به قطعه‌ساز از محل «مطالبات ۱۲۰ روزه» مبلغی را بپردازند.

او افزود: گاهی خودروسازان یک بخشی از بدهی سازندگان را نمی‌توانند به‌موقع پرداخت كنند. به همین دلیل، از طریق تسهیلات بانکی مانند اوراق «گام» یا تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه یا خرید دِین، آن پول را پرداخت می‌کنند.

خودروسازان و تولیدكنندگان باید همكاری كنند

وی معتقد است: اقتصاد در کشور، كلا شرایط خوبی ندارد و فقط ایران‌خودرو و سایپا مقصر نیستند. به هر حال، هم خودروسازان باید با تولیدکنندگان همکاری کنند که خط تولید آن‌ها متوقف نشود و هم تولیدکنندگان با خودروسازان باید همکاری کنند. خودروسازان می‌دانند که اگر به‌موقع مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نکنند، قطعه‌سازان نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند.

این تامین‌كننده قطعات خودروسازان در ادامه اظهار كرد: برخی شهروندان گرانی دیگر اجناس را رها کرده‌اند و به گرانی خودرو چسبیده‌اند! چرا نمی‌گویند ماشین چینی که ۸۰ میلیون تومان بود، حالا ۹۰۰ میلیون تومان شده است؟!

او در این‌باره افزود: در خودروسازی و قطعه‌سازی داخلی حداقل یک میلیون شغل ایجاد شده است. اگر خودروسازی داخلی تعطیل و خودروهای چینی بی‌كیفیت وارد کشور شوند، ما برای برادران چینی اشتغال‌زایی كرده‌ایم. آیا این انصاف است؟! تعداد زیادی مهندس در رشته‌های مختلف در كشور داریم که در حال حاضر بی‌کار هستند و از طرف دیگر، ماشین‌های بی‌کیفیت چینی وارد و در کشور مصرف می‌شوند! چرا کسی به گران شدن همه اقلام مانند مسكن، ارزاق عمومی، اجاره مسكن و … اعتراض نمی‌کند كه در طول یک سال، قیمت آن چند برابر شده است؟ همه جامعه موارد اشاره‌شده را رها كرده و فقط قیمت خودرو را نشانه گرفته‌اند. در صورتی كه همه این موارد در كشور به قیمت ارز بستگی دارد.

گفتگو: شاهده یوسفی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان