چرا ایران خودرو در لیست واردکنندگان خودرو نیست؟

علت ابهام واردات خودرو به کشور چیست؟

اعلام نام هفت شرکت برای واردات خودرو و ابهام هاتی را ایجاد کرده است. علت ابهامات شرکت های واردکننده خودرو چیست؟ 

علت ابهام واردات خودرو به کشور چیست؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی - اعلام نام هفت شرکت برای واردات خودرو و ابهام هاتی را ایجاد کرده است. علت ابهامات شرکت های واردکننده خودرو چیست؟
در سال هایی که واردهات خودرو ممنوع شد، کارشناسان و فعالان بازار می گفتند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته می شد، از افزایش قیمت‌ها تا حدودی جلوگیری می‌شد، اما واردات ماشین آزاد نشد و قیمت‌ها هم هر روز صعودی می شد.
اکنون با گذشت چند سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، این ممنوعیت برداشته شد اما امیدی برای بازگشت قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی وجود ندارد. زیرا قیمت ها چندین برابر شده است. و به نتیجه نرسیدن برجام و تورم نیز به جای خود، و کار از کار گذشت.

با آزادسازی واردات خودرو، التهابات بازار خودرو آرام می گیرد و گروه‌های متقاضی می توانند خودروهای با کیفیت بالاتر را انتخاب کنند و همچنین قیمت خودروهای خارجی ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر است و یک فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد می شود.

در این میان موضوع واردات خودرو ابهاماتی را ایجاد کرده است که چالش های فراوانی دارد و چندین سوال را ایجاد می کند. آیا آئین نامه واردات خودرو اصلاح شد؟ و اگر آئین نامه واردات خودرو اصلاح شده است چرا اطلاع رسانی نشده است؟ چرا اسامی شرکت ایران خودرو و ماموت در میان شرکت های وارد کننده خودرو نیست؟ آیا ایران خودرو شرایط واردات را نداشته است؟ شرایط واردات خودرو چیست؟ واردات خودرو چه شرایطی دارد؟

روز سه شنبه بعد از مدت زمان طولانی فهرست هفت شرکت برای واردات خودرو اعلام شد. و گفته شد که شرکت پارس‌خودرو، سایپا، مکث‌موتور، خودروسازی فردا، آرین‌موتورپویا، سایپاسیتروئن و کرمان‌موتور واردات خودرو را پس از تایید مدارک لازم از سوی نهادهای مربوطه آغاز می کنند.

در بحث واردات خودرو جای بسی سوال است که آیا میزان واردات به اندازه ای خواهد بود که علاوه بر صرفه اقتصادی نیاز جامعه را برطرف کند یا خیر. گفتنی است که در گذشته برندهای وارداتی نه صرفه اقتصادی داشته است و نه جذابیت.

در این گزارش توضیحاتی در خصوص اینکه شرکت های وارد کننده خودرو می خواهند چه خودروهایی را وارد کنند می پردازیم.

شرکت خودروسازی سایپا: بر اساس اخبار ضد و نقیضی این شرکت احتمالا برند کیا را وارد کند. و هنوز مشخص نیست که این برند کره ای با شریک قبلی خود دوباره همکاری می کند یا خیر؟!

سایپا سیتروئن: این خودروساز ایرانی مشخص است که محصولات کدام برند فرانسوی را وارد خواهد کرد. همچنین بر اساس گفته ی مدیرعامل سایپا، این شرکت با رنو و چانگان مذاکراتی را انجام داده است. اما به طور قطعی معلوم نیست که کدام محصول را وارد می کنند.

کرمان موتور: کرمان موتور نیز دوباره قرار است با هیوندای همکاری کند. این خودروساز کرمانی، پیشتر اکسنت، النترا، آی ۲۰ و آی ۱۰ این خودروساز کره ای را تولید می کرد. بنابراین احتمال همکاری این دو خودرساز به دور از انتظار نیست.

آرین موتور پویا: این شرکت پیش از تحریم ها محصولات میتسوبیشی را عرضه می کردند. بنابراین با توجه به قرارداد همکاری این دو خودروساز احتمالا بار دیگر در آینده ای نزدیک شاهد ورود محصولات این خودروساز ژاپنی با آرین موتور خواهیم بود.

اما در این میان از میان هفت شرکتی که فهرستشان منتشر شده است، معلوم نیست که شرکت های پارس خودرو، فردا موتورز و مکث موتور قرار است که چه برندهایی را وارد بازار کشورمان کنند.

چرا ایران خودرو در لیست شرکت های وارد کننده خودرو نیست؟

در میان فهرست اعلامی واردات خودرو، با توجه به گمانه زنی های قبلی نام ایران خودرو و ماموت نیست. این در حالی می باشد که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که با بنز مذاکره کرده است. همچنین در خبرها عنوان شده بود که ماموت خودرو نیز می خواهد برخی محصولات رنو را وارد کند. اما در این لیست اسمی از این دو شرکت دیده نمی شود.

حال احتمال دارد که شرکت ایران خودرو و ماموت برخی شرایط واردات خودرو را از جمله عرضه آن در بورس کالا را نپذیرفته اند.

بر اساس گفته ی مسئولین، ثبت سفارش واردات خودرو و مراحل انتقال آن به کشور حدود یک ماه طول می کشد و بر همین اساس به نظر می آید طبق سخنانی که وزیر صمت گفته بود خودروهای وارداتی از آذر یا دی ماه وارد کشور خواهند شد.

با توجه به این که هنوز جزئیاتی از شرایط برای واردکنندگان خودرو در دست نیست، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که عملیات اجرایی واردات خودرو شروع شده است و ثبت سفارش خودرو این هفته آغاز می شود.

بر اساس برخی اخبار اشاره ای به کشورهای مبدا واردات خودرو شده است و قالیباف نیز اعلام کرد: واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان چینی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی مذاکره داشته اند که این برندها جزو خودروهای وارداتی می باشند.

این موضوع مذاکره شرکت‌های واردکننده با برندهای خودروسازی در حالی مطرح است که ابهامات زیادی در مورد شرکت های واردکنندگان وجود دارد.

با توجه به ایراداتی که رئیس مجلس از آئین نامه واردات خودرو گرفت، و مقرر شده که به این ایرادات رسیدگی و اصلاح شود، آیا همه ایرادات طی این چند روز برطرف گردیده است که آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت صمت تدوین شده و کار به پایان رسیده است، چطور ایرادات برطرف شده است؟ و اکنون که هیات وزیران اصلاحات بر آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرده است چرا جزئیات آن منتشر نشده و اطلاع‌رسانی نشده است.

همچنین طی روزهای قبل خبرهایی در خصوص شرکت های وارد کننده خودرو منتشر شده است و روز دوشنبه در نشست بررسی ظرفیت‌های انتقال فناوری واردات خودرو که با حضور معاون صنایع حمل‌ونقل و مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مسوولان وزارت صمت در این نشست گفتند که ۲۴ شرکت برای واردات خودرو پذیرش شدند و جلساتی با واردکنندگان برگزار شده است. اما از سویی مصطفی خدری، عضو هیات‌مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفته است که هیچ‌کسی از انجمن واردکنندگان خودرو در این جلسه حضور نداشته است. بنابراین احتمال این وجود دارد که شرکت‌های تاییدشده برای واردات خودرو، از شرکت‌های نمایندگی پیشین فعال در واردات نیستند.

همچنین خبرآنلاین نوشت: فضای غیر شفاف و مبهم با نزدیک شدن به زمان استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت، شرایط متفاوتی را نشان می دهد. مهم‌ترین علتی که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر صمت به کار برده اند وضعیت صنعت و بازار خودرو می باشد که عدم واردات خودرو را می‌توان از اصلی ترین این دلایل عنوان کرد. و اینگونه به نظر می‌رسد که وزارت صمت قبل از هفت آبان که تاریخ استیضاح است، خبرهای خوبی از واردات خودرو بدهند. اما سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است که این موضوع به استیضاح فاطمی‌امین ارتباطی ندارد.
ازدیدگاه ما در حال حاضر باید منتظر بود که آیا دولت جزئیات اصلاح آئین نامه را شرح خواهد داد یا خیر؟ بعد به بررسی های بیشتر در این خصوص پرداخته شود.
شرایط آیین نامه واردات خودرو

واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع می باشد.

ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه خواهد شد.

خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه خواهد شد.

کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.

کارگاه مذکور می‌تواند سود بازرگانی علی‌الحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.

وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید را پیش‌بینی کند. و وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار خود بگذارد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.

واردات خودروهای سواری به‌ صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ تنها برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز می باشد.

خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های شارژ با واردکنندگان خودرو می باشد.

همچنین سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو می باشد.

منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شود.

وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستور‌العمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ خواهد کرد.

وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان