این فرد علت اصلی گرانی خودرو را اعلام کرد | دلیل اصلی چه بود؟

سیاهکلی ادامه داد: در همین راستا با وزیر وقت صنعت صحبت و جلسه داشتیم اما او به صورت یک جانبه و خودسرانه خودرو را در بورس عرضه کرد و تا روزهای پایانی مسئولیت

این فرد علت اصلی گرانی خودرو را اعلام کرد | دلیل اصلی چه بود؟

صفحه اقتصاد - سیاهکلی گفت: عرضه خودرو در بورس علت اصلی افزایش قیمت‌ها بوده است و متاسفانه با این وجود، اصل مشکل توسط مسئولان شناسایی نشد و راهکارهایی ارائه دادند که موجب افزایش بیشتر قیمت و نارضایتی مردم بود. این یعنی مسئولان بر اساس همان فهم اشتباهی که از ماجرا داشتند عمل کردند
لطف‌الله سیاهکلی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد وضعیت صنعت خودرو و نوسانات اخیر مطرح کرد: برای تحلیل روند قیمتی خودرو باید بررسی کنیم ببینیم تا قبل از اینکه خودرو در بورس عرضه شود چه شرایطی داشت و بعد از آن چه اتفاقی برای این صنعت افتاد و چه مقدار افزایش قیمت داشتیم.
وی افزود: با این اوصاف متاسفانه با وجود اینکه اصل مشکل توسط مسئولان شناسایی نشد، راهکارهایی ارائه دادند که موجب افزایش بیشتر قیمت و نارضایتی مردم بود. این یعنی مسئولان بر اساس همان فهم اشتباهی که از ماجرا داشتند عمل کردند.

سیاهکلی ادامه داد: در همین راستا با وزیر وقت صنعت صحبت و جلسه داشتیم اما او به صورت یک جانبه و خودسرانه خودرو را در بورس عرضه کرد و تا روزهای پایانی مسئولیت نیز همچنان از این کار دفاع می‌کرد. بنابراین قیاس قیمت خودرو قبل از عرضه و بعد از عرضه در بورس نشان می‌دهد که چقدر افزایش قیمت داشته‌ایم و علت اصلی چه بوده است.

این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه من نمی‌گویم که قیمت خودرو را از سال ۹۸ تاکنون قیاس کنیم، تاکید کرد: اکنون تنها کافیست میزان افزایش قیمت را در یک بازه زمانی کوتاه در سال ۱۴۰۱ که در بورس عرضه شد تاکنون در یک جدول بیاوریم و دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو مانند روز روشن می‌شود. عملکرد بورس هم برای همگان مشخص است، هرکس قیمت بالاتری پیشنهاد دهد سهام یا کالا به او می‌رسد. در واقع بورس یک بازار مزایده‌ای است که متاسفانه قیمت گذاری خودرو در این بازار صورت گرفت و این قیمت‌ها به بازار آزاد و کارخانه‌ها نیز کشانده شد.

عرضه خودرو در بورس علت اصلی گرانی خودرو

او ابرازکرد: این در حالی است که بورس برای کالاهای عمده است و نباید سهام خرد یا دانه‌ای در آن تعیین قیمت شوند. با تمام این اوصاف این اقدام صورت گرفت و بلای بزرگی بر سر صنعت خودرو آمد. اکنون کسی که یک پراید دارد اگر ماشینش خراب شود توان مالی تعمیر آن را ندارد.

سیاهکلی گفت: بنابراین ما یک مسئله داریم که واضح و مبرهن است و کلیه مشکلات اقتصادی ما مربوط به همان است که اگر آن را حل کنیم قیمت‌ها ارزان و مدیریت می شود، کیفیت محصول افزایش می‌یابد و مردم رضایت خواهند داشت. آن چیزی نیست جز شایسته‌سالاری.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: هدفی که از ابتدای انقلاب داشتیم نیز شایسته سالاری بوده است اما در عمل مسئولان و مدیران طوری انتخاب شدند که صرفاً بر اساس شناخت حضوری و فیزیکی و دوستانه و حتی فامیلی سرکار آمدند. مگر یک نفر کهرئیس جمهور می‌شود چند نفر را می‌شناسد؟ در کل ۱۰۰ یا ۲۰۰ مدیر را می‌شناسد و این در حالی است که کشور به چندین هزار مدیر نیاز دارد.

وی افزود: باید سامانه برای انتخاب شایسته مسئولان هم در مجلس و هم در دولت وجود داشته باشد تا شایستگان بر مسند مدیریت بنشیند و اداره امور را بر عهده بگیرند. تا زمانی افراد ناشایس یرکار می‌آیند و به قدرت می‌رسند، شرایط همین خواهد بود‌.

سیاهلکی خاطرنشان کرد: بنابراین مسئله فعلی کشور مدیریت است. اگر می‌بینیم کشوری پیشرفت می‌کند به این دلیل است که مدیریت آن‌ها قوی است و برعکس. این روزها سوالی مطرح است مبنی بر اینکه ما چرا انقلاب کردیم؟ انقلاب نکردیم که صرفد یک حکومت یا رژیم برود و یک حاکمیت دیگر بر سر کار بیاید بلکه انقلاب کردیم تا فرد شایسته بر مسند تصمیم‌گیری و قدرت بنشیند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین عنوان کرد: اکنون که این اتفاق نیفتاده مدیران ناشایست سرکار می‌آیند و مردم خسارت تصمیمات نابخردانه آن‌ها را می‌دهند. به طور مثال در صنعت فولاد با همچنین مسئله روبرو هستیم. چرا باید قیمت فولاد ۲۶ هزار تومان باشد و افزایش قیمت دهند؟ یا حتی صنایعی مانند پتروشیمی خودروسازی و … . مگر این صنایع افزایش هزینه داشته‌اند که افزایش قیمت داده‌اند؟

او درانتها یادآور شد: این شرکت‌ها دولتی و زیر مجموعه وزارت صمت هستند، اما اکنون قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی و دلار محاسبه می‌شود اما درآمد مردم ریالی است. چنین مسئله‌ای باید رسیدگی و رفع شود.

منبع: افکار نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان