در نشست مشترك مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا با رئیس و معاونان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد:

ایران به خودروسازان دنیا ثابت كرد كه می تواند در سطح جهانی فعالیت داشته باشد

صفحه اقتصاد - در نشست مشترك مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، بر افزایش تعامل و همكاری های

ایران به خودروسازان دنیا ثابت كرد كه می تواند در سطح جهانی فعالیت داشته باشد

صفحه اقتصاد - در نشست مشترك مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، بر افزایش تعامل و همكاری های مشترك تاكید شد و طرفین توافق كردند كه در ماه‌های آتی ضمن بررسی بورسیه كردن دانشجویان دانشگاه شریف در گروه سایپا، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، راهكارهایی برای حل مشكلات صنعت خودرو كه نتیجه آن رشد كیفی و كمی محصولات است، ارایه دهند. همچنین اعلام شد كه گروه سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق والكترونیك، مکاترونیک، پلیمر، شیمی و مكانیك است.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای برگزاری این نشست، درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: در سال 2022 بیش از 85 میلیون خودرو در جهان تولید شده كه 22 میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است. این در حالی است كه ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، 130 میلیون دستگاه است. بر این اساس كمپانی های خودروسازی به هر روشی متوسل می شوند تا صنایع خودروسازی خود را در كشورهای دیگر ببرند و ضمن كسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر كشورها هم در صنعت خودرو رشد كنند. همان اتفاقی كه برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می كنند.

او افزود: در دانشگاه ها نفوذ خودروسازان جهانی، كمتر است چرا كه از حاصل دانشگاه ها بهره برداری می كنند. این هنر نیست كه میلیون ها دلار برای جوانان كشورمان هزینه كنیم و كشورهای اروپایی و امریكایی آنها را بدون پرداخت هزینه ای، جذب كنند. از همین رو تمام مراكز و بنگاه های صنعتی كشورمان بایستی به پتانسیل و توانایی كه در دانشگاه های كشور وجود دارد، بیش از گذشته توجه كنند و بهره ببرند. در این صورت است كه می توان شاهد نوآوری صنعتی، افزایش تولید و حضور قدرتمندتر در سایر كشورها باشیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: اگر كشورها را به سه قسمت تقسیم كنیم و بزرگترین بنگاه اقتصادی خودرو را ژاپن و آلمان بدانیم، كشوری مانند چین بوجود آمده كه 55 درصد سهم تولید آن مربوط به كمپانی‌های موجود در شانگهای است كه این كمپانی ها از جمله فولكس واگن، BMW و… متعلق به اروپایی ها است. قاعدتا در اركان صنعت خودرو ما نیز نفوذ می كنند. این نفوذ ناشی از برخی از سوء مدیریت ها، بی توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیم های نادرست و… است. اتفاقات یاد شده سبب شد كه در دهه 90 صنعت خودرو كشور به شدت تضعیف شود؛ اكثر زیرساخت های این صنعت مربوط به دو دهه 70 و 80 است.

او ادامه داد: چین كه بزرگترین تولیدكننده بنزین دنیا (تا سه سال قبل بزرگترین مصرف كننده بنزین دنیا هم بود) است، تصمیم گرفت با سیستم های الكتریكال و هیبرید صنعت خودرو خود را روزآمد كند. از این‌رو در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاك خودرو هستیم. یك پلاك سبز(خودروهای الكتریكال و هیبرید) و دیگری پلاك آبی (خودرو بنزینی) است و مهم تر آنكه در سال 2025 تمام خودروهای تولیدی چین، الكتریكال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد كه فولكس واگن و BMW در چین توسعه پیدا كند. معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگترین صادركننده بنزین دنیا خواهد شد.

تیموری با تاكید بر اینكه همه و به خصوص تولیدكنندگان خودرو می دانند كه ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: ایران به خودروسازان اروپایی ثابت كرد كه در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و می تواند در سطح جهانی تولید داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: تحریم‌ها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از دو هزار و 200 خودرو با رعایت استانداردهای 85 گانه و بدون وابستگی تولید و روانه بازار می کند.

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین سوز در گروه سایپا تولید می شود و در سال 1403 با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینكه 3 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش 3 هزار میلیارد دلار است، افزود: سهم صنعت خودروی ایران در تولید ناخالص داخلی 2.9 درصد است. بر این اساس صنعت خودرو كشورمان جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در تولید با برند ایرانی 60 درصد و از نظر تیراژ 40 درصد است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: این مجموعه 77 شركت قطعه سازی دارد لذا می توان با همكاری دانشگاه های كشور شرایطی را فراهم كرد كه دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود كنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه سازی رقم بزنند. معتقدم اگر قرار است صنعت خودرو رشد كند، باید از طریق دانشگاه باشد. لذا می توان موضوعات تحقیق و توسعه را با همكاری نخبگان دنبال كرد.

او با بیان اینكه طی 15 ماه گذشته میزان همكاری ها با دانشگاه های كشور افزایش پیدا كرده است، گفت: در راستای همكاری های مشترك و نزدیك شدن صنعت و دانشگاه، به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علم و صنعت رفتیم و اكنون پروژه های همكاری چون شاهین هیبرید و حل نویز لنت در دستور كار قرار گرفته است.

تیموری تاكید كرد: از سال 95 گروه خودروسازی سایپا (مركز تحقیقات) قرارداد خوبی را با دانشگاه شریف منعقد كرده و پیشرفت های مناسبی هم حاصل شده است. لذا با تكیه بر قرارداد و همكاری های گذشته از دانشگاه شریف می خواهیم كه در حل مشكلات فنی مربوط به تولید خودرو، زنجیره تامین قطعه، خدمات پس از فروش و مابقی موارد به ما كمك و پیشنهادات خود را ارایه كنند.

او افزود: گروه خودروسازی سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق و الكترونیك، مکاترونیک (تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر)، پلیمر، شیمی و مكانیك است. لذا هر تعدادی كه دانشگاه شریف اعلام كند، ما نسبت به همكاری با آنها اقدام خواهیم كرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینكه اكنون 28 میلیون خودرو در سطح كشور تردد می كند و 18 میلیون خودرو فرسوده در كشور داریم، خاطرنشان كرد: این اعداد و ارقام نشان می دهد كه فرصت مناسبی وجود دارد تا با همكاری جامعه علمی كشور، دانش بنیان ها و نخبگان صنعت خودرو را متحول كرد.

او با بیان اینكه گروه سایپا تمایل زیادی به بورسیه كردن دانشجویان دانشگاه شریف را دارد، گفت: صنایع كشور، نقش اساسی و مهم در جلوگیری از فرار مغزها دارند، بدین جهت سعی خواهیم كرد همانگونه كه مقام معظم رهبری بر استفاده از توان دانش بنیان ها و نخبگان، تاكید كردند، ما نیز به چنین سمتی برویم و بستری را فراهم كنیم كه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های كشور وارد صنعت خودرو شوند.

استفاده از نیروی نخبه حوزه خودرو بسیار ارزش آفرین است

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف با بیان اینكه این دانشگاه با 57 سال عمر، 11 هزار دانشجو كه 45 درصد آن در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری و 55 درصد نیز در مقطع تحصیلی كارشناسی هستند، فعالیت علمی و پژوهشی دارد، گفت: رتبه دانشگاه شریف در QS كه یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها شناخته می شود، 380 است. البته در برخی از رشته های تخصصی رتبه بسیار بهتری داریم به گونه ای که در مهندسی شیمی و نفت رتبه 17 را در دنیا داریم. (نظام رتبه‌بندی QS از سال ۲۰۰۴، سالانه دانشگاه‌های جهان را با استفاده از شش شاخص ارزیابی و ۷۰۰ دانشگاه برتر را معرفی می‌كند. شاخص‌های اعتبار دانشگاه، اعتبار افراد شاغل، نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی، میزان استناد به هر عضو هیات علمی، تعداد اعضای هیات علمی بین‌المللی، تعداد دانشجوی بین‌المللی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی کیفی دانشگاه‌ها است که توسط نظام QS مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

او با بیان اینكه رتبه علمی دانشگاه شریف در حوزه مهندسی كامپیوتر در بین تمام كشورها 150 است، افزود: یكی از مسایلی كه دانشگاه شریف با آن مواجه است، عدم توانایی نگهداشت فارغ التحصیلان كارشناسی برای استمرار تحصیل در دوره های كارشناسی ارشد و دكتری است. لذا ضرورت دارد در این خصوص اقدامات مناسبی انجام شود. یك بخش از این اتفاق مربوط به خانواده ها است، آنها اعتقاد به مهاجرت و ادامه تحصیل در سایر كشورها دارند. بخشی دیگر این است كه دانشجویان دوره كارشناسی، تمایل دارند كه به سرعت شركت و كار خود را دایر كنند. از همین رو در طول 20 سال گذشته زیست بوم فناوری را در دانشگاه كه تركیب كار و كارآفرینی است، فراهم كردیم.

رئیس دانشگاه شریف ادامه داد: زیست بوم های کارآفرینی این امكان را می‌دهد كه دانشجویان، كارآفرینی را یاد بگیرند و اگر كار و ایده آنها رونق گرفت، دانشگاه حمایت های لازم را از آنها خواهد داشت. ناحیه نوآوری شریف به مساحت 240 هکتار و با شعار «کانون امید و ارزش‌آفرینی»، در نظر دارد تا با ایجاد تعامل دوطرفه و سازنده با بدنه‌ علمی دانشگاه و بخش خصوصی توانمند، به بُروز استعدادها و شایستگی‌های دانشگاهیان کمک کند و به یک الگوی ملی در زمینه توسعه پایدار و ارزش‌آفرینی در سطح جامعه تبدیل شود.

او تاكید كرد: استفاده از نیروی نخبه و توانمند در صنعت به خصوص خودرو بسیار ارزش آفرین است چرا كه فعالیت و همكاری این یك نفر می تواند در برابر یك لشگر نیروی انسانی باشد. امیدوارم گروه خودروسازی سایپا بتواند از پتانسیل و توان علمی كه دانشجویان دانشگاه شریف دارد، بیشترین بهره را ببرد.

رئیس دانشگاه شریف گفت: برای آنكه بتوان به همكاری های مشترك عمق بخشید می توان جلسه ای را برگزار و در آن مشكلات تولید را مطرح تا با استفاده از پتانسیل دانشجویان راهكار مناسب اتخاذ شود. موضوع دیگر بورسیه كردن دانشجویان این دانشگاه در مقطع كارشناسی است. باید فضایی فراهم كرد كه نخبگان كشور به صنایع كشور، دلبسته شوند.

آمادگی كامل برای جذب دانشجویان را داریم

صادق كرمی، معاون منابع انسانی گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست با تاكید بر اینكه دانشگاه های كشور نباید گوشه نشین و منتظر دعوت بنگاه های تولیدی باشند، گفت: این مجموعه آمادگی كامل برای جذب دانشجویان رشته های فنی دانشگاه شریف را دارد. بنگاه های تولیدی و صنعتی بایستی از ظرفیت دانشجویان و نخبگان استفاده كنند تا آنها به فكر خروج از كشور نباشند. در این میان می توان از توان دانشجویانی كه سال های پیش، از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شدند نیز بهره برد؛ این افراد بسیار ارزشمند هستند.

او با بیان اینكه گروه سایپا این آمادگی را دارد كه دانشجویانی كه سال آخرتحصیلی رشته های برق و الكترونیك، مکاترونیک، پلیمر، شیمی و مكانیك هستند را بورسیه كند، تصریح كرد: فرصت دیگری كه فراهم شده، مربوط به آموزش است. بدین جهت استادان و دانشجویان می توانند به گروه سایپا بیایند و از نزدیك در جریان تولید قرار بگیرند و هم اینكه می توان از استادان برای آموزش های مورد نیاز گروه استفاده كرد. همچنین در قالب مربی آموزشی، مهندسان گروه سایپا می توانند به دانشجویان دانشگاه شریف آموزش دهند.

اجرای پروژه های دانشگاهی در سایپا

همچنین مهدی پازوكی، معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفت: این گروه خودروسازی علاقمند به همكاری با دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه شریف است. بر این اساس چندی پیش در راستای رفع موانع و مشكلات ارتباط صنعت خودرو با دانشگاه، تفاهم نامه همكاری بین گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی شریف امضاء شد، تا هم از ظرفیت صنعت خودرو و هم دانشگاه بهره برد.

او با بیان اینكه پروژه های مختلفی با دانشگاه های مختلف تعریف شده كه در فرایند اجرا است، افزود: امیدوارم با توجه به جایگاه جهانی دانشگاه شریف و نخبگانی كه در خود جای داده است، بتوانیم سطح همكاری های مشترك را افزایش دهیم.

پیوند بین دانشگاه و صنعت

کیومرث مُبلغ ناصری، مدیرعامل شركت مگاموتور نیز در این نشست تخصصی، گفت: طی سال های اخیر شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا همكاری موفقی با دانشگاه شریف داشته است به گونه ای كه دانشجویان برای دوره كارورزی خود در خطوط تولید این مجموعه حضور موثری داشتند. به طور قطع با حضور جوانان و نخبگان در مراكز تولیدی می توان دستاوردهای خوبی داشت. پیوند بین دانشگاه و صنعت می تواند اثرات بسیار مطلوبی را در توسعه صنعتی كشور بگذارد.

استقبال از همكاری با جامعه دانشگاهی

همچنین اصغر جبارزاده، مدیر منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا گفت: ما از هر گونه طرح و ایده دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف كه در مسیر توسعه صنعت خودرو باشد، استقبال می كنیم؛ به خصوص اگر ایده ها در جهت رفع مشكلات موجود صنعت خودرو باشد. در قالب كارگروه هایی می توان همكاری های مشترك را دنبال كرد.

همكاری آموزشی با دانشگاه ها

محسن ابراهیمی، مدیر آموزش و پژوهش‌های منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا نیز در این نشست با بیان اینكه در حال حاضر از توان علمی دانشگاه های شهید بهشتی، خواجه نصیر و علم و صنعت استفاده می كنیم، اظهارداشت: به دنبال آن هستیم كه قرارداد همكاری در سطح آموزش با دانشگاه ها منعقد شود تا پیرو آن بتوان صنعت خودرو را توسعه داد.

بلوغ ایده ها در مركز مطالعات راهبردی

امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا نیز در نشست مشترك سیاست گذاران گروه سایپا با مدیران دانشگاه صنعتی شریف، گفت: در مركز مطالعات راهبردی گروه خودروسازی سایپا ایده های ناب و خلاقانه، تبدیل به محصول می شود. این مجموعه با برخورداری از 34 نفر متخصص كه 21 نفر آنها در مقطع دكتری هستند، برای تمام بخش های گروه سایپا ایده های توسعه ای و اصلاحی صنعت خودرو را پرورش و بومی‌سازی می كند و سپس نتیجه حاصله به شركت های زیرمجموعه سایپا ارایه می كند.

او افزود: فعالیت مركز یاد شده در حوزه تكنولوژی و طرح تجاری برای خودروهای تجاری و سواری است. لذا طرح ها و ایده های كه به این مجموعه می رسد و یا نیروی متخصص مركز مطالعات راهبردی احصاء می كند، مورد بررسی و واكاوی قرار می گیرد.

طیبی خاطرنشان كرد: یكی از اقداماتی كه در همكاری با استادان دانشگاه علم و صنعت در حال پیگیری است، بهینه كاوی از نظر استایل خودرو است. لذا هر ایده ای كه به ما می رسد مورد پردازش قرار خواهد گرفت و پس از طی شدن فاز مطالعاتی، در صورت امكان از سوی شركت های زیرمجموعه گروه اجرایی می شود. با توجه به چنین فعالیت هایی، فرصت همكاری با جامعه دانشگاهی وجود دارد تا بتوان یك طرح و ایده را به بلوغ رساند.

سبد محصولات سایپا محدود نیست

همچنین حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف دراین نشست برای همكاری در تولید خودروی برقی اعلام آمادگی كرد و گفت: در زمینه تولید خودروهای هوشمند كه آینده صنعت خودرو محسوب می شود، كارهایی در دانشگاه شریف در حال انجام است، بر این اساس می توان در این خصوص همكاری های مشتركی را تعریف كرد.

او افزود: خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا، سبد محصولات خود را محدود نكرده است و می خواهد در حوزه های مختلف مانند موتورسیكلت، اسكوتر و… ورود كند. دانشگاه شریف در زمینه دوچرخه برقی، كارهایی انجام داده است كه می تواند دستاوردهای خود را در اختیار گروه سایپا بگذارد.

مجید رفیعی، استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست نظرات خود را بیان و عنوان كرد كه دانشجویان و جامعه علمی كشور می توانند به توسعه صنایع كشور، حل چالش های تولید و پیشنهاد راهكارهای مختلف با هدف افزایش تولید كمی و كیفی، اقدام كنند.

در این نشست تاكید شد كه بسترهای لازم برای همكاری مشترك فراهم است و لذا نتیجه این همكاری می تواند به رفاه حال مردم و ارتقا كمی و كیفی صنعت خودرو كمك كند. همچنین پیشنهاد شد كه گروه خودروسازی سایپا در اطراف دانشگاه شریف، مركز نوآوری ایجاد كند. در این میان پیشنهاد شد كه دفتر همكاری های سایپا در دانشگاه شریف ایجاد تا پیوند صنعت و دانشگاه بهتر از گذشته انجام شود و همچنین بتوان طرح و ایده های دانشجویان را با سرعت بیشتری بررسی و در صورت امكان تجاری سازی كرد.سایپانیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان