دکتر مهدی کریمی تفرشی کارآفرین برتر جهان اسلام در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اندر احوالات واردات خودروهای خارجی

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد گفت: نظر اخیر وزارت صمت بر واردات خودروهای خارجی

اندر احوالات واردات خودروهای خارجی

دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو بر این باور است: واردات خودروهای خارجی در سال های اخیر با مسائل، چالش ها و فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. زمانی واردات خودرو آزاد بود و معمولا به طور روتین خودروهایی با سقف قیمتی حدود 20 هزار دلار وارد کشور می شدند. اما در شرایط فعلی واردات خودروهایی با این سقف قیمت، واردات خودروهای لوکس محسوب می شوند.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد گفت: نظر اخیر وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است که توان رقابت با خودروهای داخلی را داشته و بازار خودرو را تنظیم کنند.

اما با توجه به نرخ بالای ارز و تعرفه واردات نمی توان انتظار داشت که نظر وزارت صمت تامین شود چون خودرویی که تا سقف قیمتی 20 هزار دلار و بالاتر وارد شود حداقل قیمت آن 500 میلیون تومان به بالاست که البته مالیات و عوارض نیز بر این قیمت می افزاید. چیزی که برای اکثریت افراد جامعه مقرون به صرفه نیست.

البته که واردکنندگان همواره تمایل شدیدی به واردات خودروهای لوکس داشته اند چرا که این خودروها همیشه مشتریان خاص خود را دارد. اما این فرایند اگر هم اتفاق بیفتد قطعا نمی تواند به تنظیم بازار خودروهای داخلی کمک کند.

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها خاطرنشان کرد: اگر سقف قیمت دلاری برای واردات خودرو برداشته شود و واردات خودرو صرفا با تعرفه واردات کنترل شود می توان انتظار داشت که خودروها با قیمت های متفاوت وارد کشور شوند و محدودیتی وجود نداشته باشد و به این ترتیب امکان واردات خودروهای نسبتا اقتصادی نیز فراهم می شود.

دکتر مهدی کریمی تفرشی کارآفرین برتر جهان اسلام

دکتر مهدی کریمی تفرشی کارآفرین برتر جهان اسلام

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور گفت: هر چند بانک مرکزی مخالف واردات خودروهای خارجی است چرا که تامین منابع ارزی برای این واردات، خود از چالش های مهم و جدی بانک مرکزی است و باعث خروج حجم بالایی ارز از کشور می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران افزود: سال هاست سخن از کیفی سازی خودروهای داخلی در میان است. اما آمارسالانه هفده هزار نفر تلفات جاده ای نشان از اینست که هنوز اقدام عملیاتی در بحث کیفی سازی خودروهای داخلی که قیمتشان گاها دوبرابر قیمت برخی خودروهای وارداتی است انجام نشده و هنوز جاده های کشور جولانگاه ارابه های مرگ است.

دکتر مهدی کریمی تفرشی در پایان خاطرنشان ساخت: حال اینجا یک سوال اساسی مطرح است. بهتر نیست وزارت محترم صمت به جای اینکه به فکر واردات خودروهای اقتصادی باشد آنهم در شرایطی که همچنان کشور با نوسانات و مشکلات ارزی مواجه است اقدامی عملی و اساسی برای ترغیب خودروساز داخلی به تولید خودروهای با کیفیت منطبق بر استانداردهای جهانی در پیش گیرد؟

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان