آیا ماجرای صادارت قطعه خودرو به بنز واقعیت دارد؟

یکی از نمایندگان مجلس اخیرا ادعای صادرات قطعه خودرو به بنز و بی‌ام‌و؛ را مطرح کرده و در فضای مجازی خبرساز شده است. اما آیا صادارت قطعه به آلمان واقعیت دارد؟

آیا ماجرای صادارت قطعه خودرو به بنز واقعیت دارد؟

یکی از نمایندگان مجلس اخیرا ادعای صادرات قطعه خودرو به بنز و بی‌ام‌و؛ را مطرح کرده و در فضای مجازی خبرساز شده است. اما آیا صادارت قطعه به آلمان واقعیت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، علی جدی، نماینده شیروان در مجلس، گفته است که شرکت‌های خصوصی ایرانی به آلمان و به شرکت‌هایی چون بنز و بی‌ام‌و قطعه خودرو صادر می‌کنند.

از همان زمان که این ادعا مطرح شد، کاربران فضای مجازی نسبت به آن واکنش‌ نشان دادند.

در ادامه نیز، نامه‌ای با سربرگ شرکت بی‌ام‌و منتشر شد که هر گونه همکاری با ایران برای تامین قطعه خودرو را انکار می‌کرد.

پس از آن برخی سایت‌های ایرانی، با اشاره به آمارهای گمرک اعلام کردند که در سال ۱۳۹۹ معادل بیش از ۲۸۶ هزار دلار قطعه از ایران به آلمان صادر شده است.

هر چند چنین ارقامی در برابر کل قطعات وارد شده به این کشور اندک به نظر می‌رسد، ولی ظاهرا بخشی از گفته‌های نماینده شیروان دور از حقیقت نیست.

اما واقعیت صادرات قطعه خودرو به آلمان چیست؟

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان به تجارت‌نیوز گفت: بنابر آمار اعلام شده گمرک، کل صادرات قطعه ایران به کشورهای دیگر نزدیک به ۶۰ ملیون دلار بوده است.

او در عین حال افزود: ایران تنها می‌تواند به هم‌پیمانان خود صادرات قطعه داشته باشد.

به گفته محبی‌نژاد، حتی ورود به آن دسته از کشورهای همسایه که هم‌پیمان سیاسی ایران نیستند، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

این فعال اقتصادی گفت: بازار یدک بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، به دلیل قیمت پایین‌تر متقاضی قطعات یدکی ایران هستند.

او افزود: شرکت‌های خصوصی می‌توانند به صورت گزینشی به چنین کشورهایی صادرات قطعه خودرو داشته باشند.

صادرات به صورت مستقیم انجام نمی‌گیرد

محبی‌نژاد بیان کرد: صنعت خودروی ایران تحریم است و قطعه‌سازان به صورت مستقیم نمی‌توانند در زنجیره تامین قطعه خودروسازان بین‌المللی مطرح قرار بگیرند.

او افزود: صادرات قطعه خودرو، نه کشورهای رده اول، بلکه به کشورهایی که مشتری قطعات یدکی ما هستند، به صورت محدود انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برای مثال کشورهای همسایه‌ای که متقاضی قطعات یدکی اصل شرکت سازنده نباشند، یا شرکت‌های قطعه‌ساز واسطه‌ای مشتری ایران هستند.

محبی‌نژاد افزود: این قطعه‌سازان واسطه‌ای، محصولات ایرانی را در ادامه به کشورهای دیگر می‌فروشند.

به گفته او، تامین قطعات خودروهای داخلی که به کشورهای دیگر صادر شده‌اند نیز بخش دیگری از فروش خارجی قطعه‌سازان را تشکیل می‌دهند.

بعد از برجام صادارت داشتیم اما …

محبی‌نژاد در عین حال گفت: بعد از احیای برجام، صنعت خودروی ایران در زنجیره تامین بین‌المللی خودروسازان بزرگ قرار گرفت و صادرات قطعه خودرو به کشورهای رده اول دنیا نیز انجام می‌شد.

او تاکید کرد: ایران اکنون از این زنجیره بین‌المللی خارج شده است، در نتیجه شرکت‌های خصوصی دیگر نمی‌توانند مانند گذشته صادرات داشته باشند.

این فعال اقتصادی افزود: در شرایط فعلی نیز صادرات انجام می‌شود، اما اینکه کشور مقصد کجا باشد بستگی به شرایط سیاسی و فضای بین‌المللی دارد.

به گفته محبی‌نژاد، مسائل حل نشده سیاسی، روی مسائل اقتصادی تاثیر می‌گذرند.

مشوق صادرات قطعه خودرو

این قطعه‌ساز البته به آینده امیدوار است.

به اعتقاد او، مصوبه واردات خودرو در قبال صادرات قطعات و دستگاه‌های خودرو، می‌تواند مشوق خوبی برای صادرات باشد.

محبی‌نژاد گفت: این مصوبه در آینده با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، تاثیر خوبی بر بازار می‌گذارد و باعث افزایش صادرات قطعه خودرو از ایران می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان