گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از واردات خودرو

آتش بازار خودرو به دست وکلای ملت خاموش می شود؟

تنها چند روزی از تصویب کلیات طرح واردات خودرو به کشور گذشته است و بررسی های زیادی بر روی این طرح صورت گرفته است. آتش بازار خودرو به دست ...

آتش بازار خودرو به دست وکلای ملت خاموش می شود؟

تنها چند روزی از تصویب کلیات طرح واردات خودرو به کشور گذشته است و بررسی های زیادی بر روی این طرح صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد، نگاه و نقطه نظرات نمایندگان مجلس بر روی این طرح به گونه ای است که معتقدند این نوع واردات خودرو که ابتدا شامل واردات خودروهای هیبریدی می شود علاوه بر اینکه تولید داخل را تقویت می کند به دنبال آن می تواند نیاز داخل به خودروهای خارجی را نیز تامین کند.

حسینی کیا، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با حضور در خبر 21 می گوید: طرح واردات خودرو به کشور تنها نیاز واردکنندگان را برطرف نمی کند بلکه، ابتدا به تقویت توان تولیدی قطعه سازان اتکا دارد. در این میان هر طرف بازارخودرو نفع خود را می برند. تولید کننده به صادرات قطعاتش ترغیب می شود، صادرکننده به واردات خودرو از محل ارز به دست آمده از فروش قطعاتش مشتاق می شود و از طرف دیگر نیز اگر افرادی در خارج از کشور درآمدی دارند که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند آن را به صورت خودرو وارد کشور می کنند.

او معتقد است که؛ با کاهش قیمت خودروهای خارجی قطعا بازار خودروهای داخلی هم کاهش قیمت را شاهد خواهند بود. واردات خودرو برای همه افراد در کشور آزاد است به شرطی که ارز آن در داخل تامین نشود و خود منشا ارز را خارج از کشور تامین کنند. هدف اصلی شکستن دیوار انحصارگرایی و در نهایت نظارت بهتر و بیشتر بر بازار خودرو است.

زمان مناسبی برای آزادسازی واردات خودرو نبود!

اما برای باید نظر بسیاری از صاحب نظران در خصوص خودرو را نیز در این باره جویا شد و دید آیا این طرح می تواند آتشی که در جان بازار خودروی کشور ریخته شده است را تا حدودی کم شعله و شاید خاموش کند؟

علی علیلو رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نهم در مخالفت با آزادسازی واردات خودرو در این روزها گفت: بیش تر از هرچیزی منتظر آزادسازی واردات با موارد و شرایط بهتری بودیم، مخالف آزادسازی واردات خودرو نیستیم اما باید زمان بهتری برای این موضوع در نظر گرفته می شد.

وی افزود: نکته قابل تامل اینجاست که مجلس با واردات خودرو دست دوم موافقت کرده در صورتی که این طرح در گذشته مخالفان زیادی را به همراه داشت. به نظر می رسد در این بند مشکلاتی در آینده ظهور خواهد کرد آن هم این است که شاید عده ای سودبرنده این موضوع باشند.

علیلو نماینده سابق مجلس تاکید کرد: در یکی از بندهای این مصوبه آمده است که منشا ارز باید خارجی باشد سوالی اینجا مطرح می شود که آیا مردم عادی که خریدار خودروی خارجی هستند منشا ارزی در خارج دارند؟ این پول ها در دست عده ای اندک است که در کار تجارت خودرو هستند.

این‌ کارشناس حوزه خودرو ابراز کرد: برای مردم هم اکنون سوال است که کدام خودروها وارد می شوند، ابتدا خودروهای هیبریدی، برقی، 3 ستاره و سایر خودروهای خارجی که استاندارد های لازم از جمله سوخت را داشته باشند. و البته باید آن دسته از خودروهایی که دست دوم هستند نیز استانداردهای سازمان ملی استاندارد را کسب کنند.

طبق گفته این کارشناس خودرو امکان واردات برای خودروی دارای سه ستاره و برچسب b انرژی با تعیین سقف شورای رقابت ممکن خواهد بود در جدول زیرنمونه ای از این خودروها را می توانید بررسی و مشاهده کنید.

آتش بازار خودرو

آتش بازار خودرو

بسیاری از گفته های درخصوص طرح جدید مجلس به موانعی که پیش روی واردات خودرو قرار دارد اشاره می کند، کارشناسان و مردم نیز معتقدند واردات آزاد می شود اما با این مواردی که در این طرح وجود دارد شاید بازهم داستان تکراری مافیای خودرو در کشور شکل گیرد چرا که شاید در اصل این طرح به داخلی سازی اهمیت داده و بنا دارد تا صنعت گر و قطعه ساز ایرانی را به ساخت کالای با دوام تر و کیفیت بهتر ترغیب کند تا وی برای صادرات و رقابت با بازارهای جهانی آماده شود اما این بین هستند افرادی که با دور زدن بسیاری از قوانین راه را تنها برای واردات خودروهای مورد نظر خود باز می کنند.

باید به این موضوع بسنده نکرد و اصلاحات بیشتری در بررسی طرح واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی انجام داد تا دست انحصار بار دیگر گلوی بازار خودروهای خارجی را نگیرد.

به راستی آتش بازار خودرو به دست وکلای ملت خاموش می شود؟

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان