چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟ اگرچه بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، اما باید بپذیریم که همواره از نوسانات زیاد قیمتی رنج می‌برد

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

اگرچه بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، اما باید بپذیریم که همواره از نوسانات زیاد قیمتی رنج می‌برد. به عنوان مثال، در اوج همه‌گیری کووید، قیمت بیت کوین از حدود 5000 دلار در مارس 2020، به 65،000 دلار در آوریل 2021 افزایش یافت و در مرحلۀ بعدی، با تجربۀ سقوطی پنجاه درصدی به حدود 30،000 دلار در ژوئن 2021 رسید. همین امر پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.

این نوسانات قیمتی در خیلی مواقع ترسناک جلوه می‌کنند و حسی از ناامنی به کاربران خود می‌دهند. به واسطۀ وجود همین نوسانات کوتاه‌مدت قیمتی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب است که استفادۀ روزمره از آن‌ها توسط مردم نامناسب به نظر می‌رسد و حضور یک ارز دیجیتال که بتواند به عنوان یک واسطۀ مبادلات پولی و ذخیره ارزشی عمل کند و مقدار آن نسبت به افق‌های زمانی طولانی‌تر نسبتاً پایدار بماند، ضروری به نظر می رسد. ارز دیجیتالی که قدرت خرید خود را حفظ کرده و کمترین تورم ممکن را داشته باشد و بتواند به اندازه کافی کاربران را ترغیب کند تا به جای خرید و ذخیرۀ رمزارز، دست به مصرف آن بزنند.

همین مشکلات مطرح‌شده در رابطه با بیت کوین و اتریوم، جرقۀ ظهور استیبل کوین‌ها شد و امروزه کافی است ارز دیجیتال موردنظر از این خانوادۀ باشد تا انتظارات شرح داده شده را برآورده کند.

اما استیبل کوینی که اینقدر باثبات به نظر می‌رسد چیست؟ و چه ربطی به موضوع این مقاله یعنی ثبات قیمتی تتر دارد؟ برای پاسخ به این سوالات باید اول از هرچیزی به سراغ ماهیت استیبل کوین‌ها برویم که تتر یکی از آنهاست و توصیف چیستی استیبل کوین‌ها، بحث ثابت ماندن قیمت تتر را قابل درک می‌کند. پس پیش به سوی استیبل کوین‌ها.

استیبل کوین چیست؟

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

استیبل کوین(Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که به یک دارایی با ثبات‌تر به عنوان پایه‌ای برای ارزش خود متکی است و به طور معمول، این دارایی باثبات‌تر یک ارز فیات مانند دلار ایالات متحده است. هرچند می تواند فلزات گرانبها و یا سایر ارزهای رمزنگاری شده هم باشد. امروزه استیبل کوین به دلار امریکا بعنوان پایۀ ارزشی خود وابسته است و این بدین معنی است که هر استیبل کوین معادل یک دلار امریکاست.

رسالت اصلی استیبل کوین‌ها، ‌مقابله با نوسانات ناگهانی بازار است، چرا که به عنوان مثال گفتیم که چگونه ارزش بیت کوین در ماه آوریل به حدود 65000 دلار افزایش یافت و پس از آن مجددا کاهش قیمتی زیادی را تجربه کرد و به نصف ارزش خود رسید.

بنابراین، بر خلاف نوسانات گسترده مشاهده شده در قیمت‌های ارزهای دیجیتال محبوبی مانند بیت کوین و اتریوم، وجود استیبل کوین‌ها مانع از این می‌شود که ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه مورد استفاده قرار گیرند و در مقابل، می‌توان از آن‌ها به عنوان یک واسطۀ مبادله و شیوه ذخیره‌سازی ارزش استفاده کرد. بدین ترتیب است که خرید استیبل کوین‌ها که رفتار باثباتی را از خود نشان می‌دهند، برای سرمایه‌گذاران امنیت بهتری را فراهم می‌کند و به جریان پرطرفدار این روزها تبدیل شده‌اند.

در نهایت اینکه استیبل کوین‌ها پلی میان رمزارزهای بی‌ثبات و دارایی‌های پایدار دنیای واقعی مانند فیات برقرار می‌کنند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا یکپارچه‌تر در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

گفتنی است که انواع مختلفی هم از استیبل کوین‌ها وجود دارند، و البته همه به صورت برابر و یکسان ایجاد نمی‌شوند. معروف‌ترین‌ استیبل کوین‌ها عبارتند از: تتر (USDT)، جمینی دلار (GUSD)و کوین مشترک شرکت سیرکل و کوین بیس (USDC).

استیبل کوین و تتر

در تعریف تتر آمده است:

تتر به عنوان اولین و بزرگترین نوع از خانوادۀ استیبل کوین‌ها شناخته می‌شود که در سال 2014 ایجاد شده است و هدف آن حفظ ارزش‌ رمزارزهای پایه است. این ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که توکن‌های آن توسط دلار ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند و از نظر ارزشی با 1 دلار امریکا برابری می‌کند. قیمت تتر ثابت است و تغییری نمی‌کند و می‌‌توان از آن در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله اینکه چون به راحتی به دلار تبدیل می‌شود، راهی آسان برای نقل و انتقالات مالی به هر جای جهان پیش پای کاربران می‌گذارد.
بنابراین استفاده از ارز دیجیتالی چون تتر به افراد اجازه می دهد تا سرمایه‌های خود را در مبادلات رمزارزها حفظ کرده و از هزینه‌هایی که احتمالاً بسیاری از ارزهای دیجیتال عادی‌تر به آن‌ها تحمیل می‌کنند، در امان بمانند.

دلیل ثبات قیمت تتر چیست یا چرا تتر بر روی قیمت 1 دلار ثابت می‌ماند؟

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟3

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

حال رسیدن به پاسخ سوال این بخش ساده‌تر به نظر می‌رسد. اگر قرار باشد که رسالت تتر و اصولا استیبل کوین، ایجاد ثبات و پایداری در قیمت تعریف شود، بنابراین شرکت ارائه‌دهندۀ این ارز دیجیتال که توانایی صدور و از بین‌بردن هر مقدار اتر را دارد، متصدی رصد بازار و نوسانات قیمتی آن خواهد بود. این توانایی به شرکت ارائه‌دهندۀ تتر اجازه می‌دهد تا تعدیلاتی را در قیمت اتر اعمال کند و نسبت 1: 1 بین تتر و دلار آمریکا را حفظ کند.

به طور مثال، در زمانی که تقاضای بیشتری برای تتر وجود دارد و ارزش آن به بالای 1 دلار آمریکا می‌رسد، شرکت دست به توزیع تتر جدید به بازار عرضه می‌زند تا بتواند با افزایش عرضه، قیمت را کاهش داده و به یک دلار برساند. در زمانی هم که تقاضای کمتری برای اتر وجود داشته باشد که طبعا ارزش آن را به زیر 1 دلار آمریکا می‌رساند، شرکت ارائه‌دهند، اتر را از بازار پس می‌گیرد وبدین ترتیب قیمت را افزایش داده و به یک دلار می‌رساند.

به همین صورت در مراحل زمانی مختلف در بازار ارزهای دیجیتال، اتر در تلاش برای حفظ نسبت یک به یک خود با دلار است تا بتواند ثبات خوبی از خود نشان دهد. از این رو که برگ برنده‌اش در حفظ رتبۀ سومی خود در بازار همین ویژگی منحصر به فردش است.

سخن آخر

با ثباتِ منحصر به فردی که ارزهای دیجیتال از خانوادۀ استیبل کوین‌ها و خصوصا تتر از خود نشان می‌دهند، طرفداری از این ارز دیجیتال و اشتیاق برای خرید آن امری روشن است. به همین دلیل است که در فضای کسب و کار ارزهای دیجیتال همیشه عبارت صرافی تتر به چشم می‌خورد. پلتفرمی که به شما امکان خرید این ارز دیجیتال باارزش را می‌دهد.

در ایران هم بواسطۀ اینکه کاربران ایرانی می‌توانند با خرید تتر از صرافی‌های ایرانی وارد بازار معاملاتی صرافی‌های معتبر بین‌المللی شوند و بعد از انجام تریدهای خود و انتقال تترها به صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی، ریال دریافت کنند، خرید تتر برای کاربران ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در همین راستا و چنانچه تمایل دارید بدانید که چگونه باید تتر بخرید، مقالۀ «چگونه تتر بخرم» را در پلت‌فرم صرافی تبدیل ببینید و از مراحل آن مطلع شوید تا بتوانید خیلی زود اقدام به خرید این ارز دیجیتال محبوب کنید. موفق باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان