آشنایی با انواع بولت و کاربرد آنها در تجهیزات و ساخت و ساز

قیمت بولت با توجه به اینکه یک وسیله برای اتصال و ایمنی در سازه­ها است، معمولا بستگی به شرایط بازار، قیمت دلار و وضعیت اقتصادی دارد.

آشنایی با انواع بولت و کاربرد آنها در تجهیزات و ساخت و ساز

قیمت بولت با توجه به اینکه یک وسیله برای اتصال و ایمنی در سازه­ها است، معمولا بستگی به شرایط بازار، قیمت دلار و وضعیت اقتصادی دارد.

به همین دلیل با در نظرگرفتن کاربرد و مزایایی که این مقطع فولادی در پروژه­های ساختمانی دارد، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع آن آشنا کرده و نقش آن در ساخت­وساز را مورد بررسی قرار دهیم.

بولت چیست؟

بولت نامی است که به نوعی بست و چفت که در ساخت­وساز و پروژه­های عمرانی مورد استفاده قرار می­گیرد، می­دهند. این بست از جنس میلگرد بوده و طراحی غیر مخروطی آن می­تواند از طریق واشر و مهره موجود روی اشیا، آن­ها را به یکدیگر متصل کند.

اصلی­ترین کاربرد بولت مربوط به ایجاد اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون می­شود. اما باید گفت که کاربری هر یک از انواع بولت با دیگری متفاوت است.

آیا قیمت بولت به نوع آن بستگی دارد؟

با توجه به اینکه بولت دارای 7 نوع متفاوت است، می­توان نتیجه گرفت که کاربری، قیمت و عملکرد هر یک از آن­ها با دیگری تفاوت­های زیادی دارد.

از این رو در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم، قیمت بولت بستگی به این دارد که به­دنبال نوع (Eye Bolt) هستید، یا مدل رول بولت برای انجام نیاز شما طراحی شده است. شاید هم انواع دیگری وجود دارند که با هدف شما سازگاری داشته باشند که در ادامه آن­ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع بولت

این بست­ها در انواع انکر بولت، رول بولت، استاد بولت، یو بولت، آب بولت، جی بولت و هنگر بولت وجود دارند که ویژگی و کاربری آن­ها عبارت اند از:

  • Anchor Bolt : انکر در لغت به­معنای لنگر انداختن است. به همین دلیل از آن برای محکم­بستن و چفت­کردن سطوحی مثل بتن و فولاد استفاده می­کنند. قیمت بولت انکر با توجه به نوع و جنس آن متغیر است.
  • Roll Bolt : رول بولت معمولا با نام بولت مکانیکی نیز شناخته می­شود. چون با استفاده از روش­های مکانیکی به داخل بتن رفته و در آن جایگذاری می­شود. این محصول از یک قطعه استوانه­ای، مهره، واشر و یک پیچ رولی به­وجود می­آید.
  • Stud Bolt : استاد بولت یک ابزار متصل­کننده دیگر است که از مهره و واشر تشکیل می­شود. جنس این بست از فولاد بوده و دارای روکش استیل است. ظاهر آن مشابه گل پیچ­دار بوده و کاربردش در انجام پروژه­های ساختمانی خلاصه می­شود. باید اضافه کنیم که این بولت از قیمت نسبتا مقرون­به­صرفه­ای برخوردار است.
  • U Bolt : یو بولت­ها به­خاطر شباهتی که با حرف U دارند، به همین نام شناخته می­شوند. کاربرد آن­ها در پشتیبانی از لوله­های نفت و گاز بوده و انحنای داخلی آن­ها است که موجب کاربری­شان در لوله خواهد شد.
  • Eye Bolt : وجود یک حلقه در انتهای این بولت­ها باعث شده تا آن­ها را به شکل چشم تشبیه کنند. باید بگوییم که کاربری آی بولت­ها در ردکردن طناب، نوار و زنجیر است و به همین دلیل، انجام فعالیت­های جابه­جایی با آن­ها آسان خواهد شد. همچنین باید گفت که قیمت بولت آی با دیگر بولت­هایی که تا الان معرفی کردیم فرق دارد.
  • J Bolt : انجام پروژه­های عمرانی به بستن و چفت­کردن سازه­ها محدود نمی­­شود. زیرا گاهی نیاز است تا برخی از پیچ و مهره­ها را باز کرد. در این راستا می­توان از جی بولت­ها که حالتی قلاب­مانند دارند بهره برد. لازم به ذکر است، در صورتی که آی بولت­ها وجود نداشتند، می­توان انواع جی بولت­ها را جایگزین آن­ها کرد.
  • Hanger Bolt : در هر مرحله از ساخت­وساز که صحبت از استحکام و سرعت می­شود، هنگر بولت­ها هستند که می­توانند پاسخگوی این نیازها باشند. ظاهر پیچ­مانند این بولت­ها موجب شده تا برای اتصال انواع وسیله به چوب از آن­ها بهره­مند شوند. در نهایت باید گفت برای متصل­کردن 2 صفحه از 2 جنس متفاوت نیاز به هنگر بولت خواهیم داشت.

هر آنچه که باید در مورد کاربرد بولت بدانید

با توجه به انواع متفاوتی که از بولت­ها معرفی کردیم، متوجه شدید که هر کدام از آن­ها برای یک هدف و منظور خاص تولید شده­اند. به همین جهت اگر بخواهیم تمام کاربردهای این بست­ها را به­صورت کلی بیان کنیم، به لیستی که در ادامه منتشر کرده­ایم خواهیم رسید:

  • انکر بولت­ها: نصب لوازم بهداشتی در حمام و سرویس بهداشتی، ساخت سقف کاذب و پارتیشن، نصب پنل­های پیش­ساخته بتنی و متصل­کردن صفحات فلزی روی بتن توسط انکر بولت­ها انجام می­شود.
  • رول بولت­ها: ساخت پایه اتصال، صنایع مکانیکی، مهار داربست، نصب آسانسور، پله­برقی، ریل راه­آهن و مترو، تاسیسات مخازن و نصب دکل­های برق به­کمک رول بولت­ها امکان­پذیر است.
  • استاد بولت: در صنایع نفت و گاز، ساختمان­سازی، خودروسازی و معادن از استاد بولت­ها استفاده می­شود.
  • یو بولت: در صنعت کشتی­رانی جهت بلندکردن لوله­ها و به­عنوان مهارکننده لوله از کاربری یو بولت­ها بهره­مند می­شوند.
  • آی بولت: کاربرد این بولت­ها در جابه­جایی اجسام در صنایع مختلف خلاصه می­شود.
  • جی بولت: کاربری این نوع تشابه زیادی با آی بولت دارد. با این تفاوت که از آن به­عنوان قلاب استفاده می­کنند.
  • هنگر بولت­: کاربرد هنگر بولت­ها مربوط به صنایع مبل­سازی می­شود. زیرا بدون وجود آن­ها نمی­توان هیچ وسیله­ای را به چوب متصل کرد.

قیمت بولت و مهره براساس چه معیارهایی تعیین می ­شود؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، قیمت روز بولت بستگی به عوامل زیادی همچون وضعیت اقتصادی، قیمت دلار و نوسان­های بازار دارد.

به همین دلیل اگر برای اهداف ساخت­وساز خود به­دنبال مرغوب­ترین نوع بولت­ها هستید، می­توانید هزینه بولت مورد نظر خود را در سایت فولادینو مشاهده فرمایید .

جمع ­بندی

قیمت بولت با توجه به نوع آن، کاربری و شرایط اقتصادی تعیین می­شود. این بست­ها که در مدل­های مختلفی از جمله آی بولت، جی بولت، انکر بولت، هنگر بولت، یو بولت و رول بولت تولید می­شوند، توانایی پاسخ به انواع نیازهای مربوط به ساخت­وساز و پروژه­های عمرانی را دارند.

به همین دلیل فرقی نمی­کند که به­دنبال متصل­­کردن 2 وسیله از 2 جنس مختلف به یکدیگر هستید، یا می­خواهید یک بست را در داخل بتن جاگذاری کنید، مهم این است که انواع بولت با کاربری­های مختلفی تولید شده­اند تا نصب و ساخت هر کاری را برایتان ساده­تر کنند.

همچنین لازم به ذکر است که اگر به­دنبال پیداکردن قیمت روز این محصولات هستید، می­توانید به وب­سایت فولادسازان راه ابریشم مراجعه کرده و به لیست به­روز از قیمت مهره و انواع سازه­های فولادی دسترسی پیدا کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان