تحولات بی نظیر در بازار بیمه کشورهای در حال توسعه

یک شهروند بدون ادعا یکروز یک عبارت پرمفهومی وسط جملاتش گفت ؛ اگه توسعه به سمت تو نیومد ، تو به سمت توسعه برو!!

تحولات بی نظیر در بازار بیمه کشورهای در حال توسعه
صفحه اقتصاد -

گاهی حرفهای بزرگی را آدمهای خیلی عادی میزنند و گاهی حرفهای کوچک و کودکانه را از زبان آدمهایی میشنویم که تصور می کردیم خیلی خردمندتر و با هوش تر از آنچه می پنداشتیم هستند لذا از آنها هرگز انتظار سخنان یاوه و عملکردهای بی ثمر را نداشته ایم ! این جملات مقدماتی بدین دلیل بیان گردید که گاهی کاتالیزور حرکت و دگردیسی یک صنعت و سیستم کسانی می شوند که اصلا انتظاری از بروز خلاقیت و شتابدهندگی از آنان نیست و در بیشتر مواقع اشخاصی که مدعی علم و فضیلت و دانایی هستند با تصور بیشتر دانستن از دیگران مانع تغییر و حرکت بسوی تکامل سیستم ها و سازمانها می شوند و نقش گلوگاهی ایفا می کنند .نتیجه گیری از جمله آن آدم معمولی اینست ؛صنعت بیمه در ایران وفق ماموریت ذاتی، مدیریت جبران خسارتها ، در این برهه دگردیسی بزرگ تمدنی باید دست به تحولات در تامین خدمات حمایتی از اکوسیستم فضای کسب و کار کشورمان بزند تا ریسک درجازدگی و عقب ماندگی موجب خسارتهای کثیر برای وطن نگردد ! سرمایه گذاری آموزشی و پژوهشی را شروع کند !!!

چندی پیش یک نشست تخصصی بیمه در تهران به همت و کوشش بیمه مرکزی ایران برگزار گردید . نشست با هدفگذاری استراتژیک تاثیرات فناوری دیجیتالی و کاربردی داده ها در همه رشته های بیمه برگزار شد که از لحاظ طرح مباحث نوین از بازار بیمه قابل قدردانیست .پس از اتمام سخنرانی دو مهمان خارجی به یکی از همکاران بیمه شناس که کنارم نشسته بود، گفتم ؛در صنعت بیمه کشورمان تسلط کافی نسبت به مفاهیم ارائه شده وجود دارد. فقط فرق بین کارشناسان ایرانی و این مهمانان خارجی ،رنگ موهای بور و چشمهای رنگیست ! وگرنه با وجود تحریم ها و فقدان آموزش و پژوهش های نوین هنوز هم کارشناسان ایرانی با توجه به تسلط علمی چند دهساله به مکانیزم بیمه گری علمی نه تنها کمتر از همکاران خارجی ها نمی دانند بلکه اطلاعات ایرانی ها در پاره ای مباحث نوین از همکاران خارجی بسیط تر است .اما بیم از تحویل نگرفتن و سخره گیری بخیلانه پاره فرهنگ های شغلی درون جامعه حرفه ای ، موجب سکوت و بی تفاوتی کارشناسان خلاق و دارای ابتکار و نوآوری می شود .

مدیران و کارشناسان و شبکه عظیم فرهیخته فروش برای رشد و پیشرفت بازار بیمه و حمایت بیمه گران از توسعه اقتصاد ملی از دانش و اطلاعات و پتانسیل مکفی برخوردارند .انتظار از نهاد ناظر؛ بیمه مرکزی و شرکت های بیمه در این برهه دگردیسی و تحولات اکوسیستم محیط کسب و کار جهانی اینست که عزم خود را جذم نوآوری در محصولات و روش های پوشش دهی به بیمه گذاران و خدمتگزاری در مسیر نهضت نوین کارآفرینی در کشور نمایند .البته بدیهیست بعلت محدودیت کارشناسی اقدام به برون سپاری به استارتاپ ها و اینشورتک ها ضرورت دارد .

از همین روزهای اول سال ۱۴۰۳ امید به تغییر نگاه شرکت های بیمه به نحوه خدمات دهی به بیمه گذاران و خروج از مدل ساده صندوقی سنتی تاریخ مصرف گذشته به رویکرد حفظ منافع چند وجهی مشترک همه ذینفعان ( بیمه گذاران - شرکت های بیمه - شبکه کارگزاران ، نمایندگان ، ارزیابان خسارت و نهایتا کمک به رشد اقتصاد خرد و کلان و اکوسیستم کسب و کار ملی ) در راستای ارتقا موقعیت و تغییر جهت استراتژیک بازار بیمه مورد انتظار است .

مطالعات منابع جدید منتشره از بازار بیمه کشورهای فرا صنعتی نشان می دهند ، فین تک ها و اینشورتک های تاسیس شده در بازارهای پیشرو با بهره برداری از پلتفرم ها و برنامه های نرم افزار فایل اطلاعات ،اقدام به شفاف سازی فرآیندها و تبادل اطلاعات ذینفعان بازار به شفافیت و حفظ بلند مدت اطلاعات و سوابق خسارتها و گزارش دهی دقیق از وضعیت پرتفوی تک تک بیمه گذاران و شرکت های بیمه در جهت تحول بنیادی در روش های نظارت بر بازار بیمه موفق شده اند .

فقط چند ماه طول خواهد کشید که با مکانیزمهایی شبیه سبک P&I ،اینبار بیمه گذاران بعنوان کارفرما، راهبر و مدیریت انعقاد قراردادها و نگهداری ریسک ها و تعیین نرخ های حق بیمه و اجرا پرتفوی را به شیوه پیمانکاری به شرکت های بیمه، دیکته و تحمیل کنند . قطعا جای بیمه گذاران با بیمه گران از منظر دانش فنی ، بازاریابی و مدیریت ریسک و اکچوئری با حمایت مشاوره ای استارتاپ ها و اینشورتک ها عوض خواهد شد . این یک پیش بینی ساده لوحانه و ایده آلیستی و خوش باورانه نیست ، بلکه رخدادی ست که با استقرار هوش مصنوعی و جایگزینی ماشین های هوشمند که جای اپراتور انسانی را خواهند گرفت، صد در صد پیاده سازی خواهند گردید . فقط چند صباحی صبر لازم است تا همگان بچشم خود ریزش ساختارهای فرسوده بیمه گری سنتی را ببینند ...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان