یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

اینفلوئنسرها ؛ پیام آوران تمدن نوین در جهان

نشانه های تغییرات وسیع در سبک های کار و زندگی انسانها به چشم دیده می شوند . برای همه انسانهای معاصر درک و فهم این تغییرات بسیار مهم است گرچه شهروندان نقش اجرایی در زمینه تحولات نتوانند ایفا کنند . لیکن یادگیری و شناسایی اثرات تحولات موج چهارم از طریق توسعه فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است .

 اینفلوئنسرها ؛ پیام آوران تمدن نوین در جهان
صفحه اقتصاد -

در مورد ریشه و علل تغییرات تمدنی ، هر روزه ، مقالات ، خبرها و پیش بینی ها در تالارهای گفتگوهای مجازی منتشر می شوند . لیکن در خصوص اشخاصی که این تحولات را تبیین کنند و راههای آشنایی عمومی و رسیدن به تحولات را برای همگان تشریح نمایند لازمست بیشتر بدانیم .

آشنایی با پیشقراولان فرهنگی و تولید کنندگان محتوا برای انتقال اذهان از تمدن متکی محض به اندیشه های نیوتنی به تمدن متکی در حال تکوین که بر دو دانش فیزیک نیوتنی و کوانتومی بطور توام استوار است ،نیازمند انسانهای توانمندی است که قادر به تولید محتوا دانش بنیان جهت تفسیر تحولات و تبیین چگونگی پیاده سازی موج چهارم پیش رو باشند است .

اندیشمندان در طول تاریخ انسان را حیوان ناطق و دارای خرد و آگاهی معرفی کرده اند . از اینرو ،انسان را موجودی اجتماعی می دانند . انسانها به لحاظ قدرت تفکر در طول تاریخ همواره با یادگیری و انتقال دانش و تجربیات منشا تحولات بوده اند . فرآیند یادگیری و انتقال مفاهیم جدید در زمانیکه رسانه های جمعی عصر موج دوم صنعتی به صحنه آورده نشده بودند ،کند بود و زمانبر !!! لیکن پس از اختراع ماشین های چاپ و تلفن ، رادیو و تلویزیون ، فکس ، تلکس وکتب ،مجلات ، روزنامه ها ، بشریت توانست سطح علمی خود را با شتاب موج سوم به حجم انبوه برساند . به همت مراکز آموزش ابتدایی - متوسطه - عالی - فنی و حرفه ای تعداد تخصیل کردگان و دارندگان مهارتهای کار  آنقدر افزایش یافت که در اکثر کشورها ، بی سوادی ریشه کن گردید و تحصیل کردگان امروزه مبدع و راهبر تغییرات تمدنی موج چهارم شده اند .

اولین تافلر و مک لوهان بطور مبسوط در خصوص نقش و تاثیر رسانه ها در ایجاد تحولات و پرورش اندیشه های نوین از دهه 60 سخن گفته اند . اگر در طول تاریخ انسانها برای تبادل اندیشه در قهوه خانه ها ، کلیساها ، مساجد ، معابد دور هم جمع می شدند ، با ظهور رسانه های مکانیکی ؛ کتاب ، روزنامه ، مجله و سپس رسانه های الکترونیکی همچون تلفن ، رادیو و تلویزیون ، صنعت فیلم و سینما ، اینترنت توانستند به تولید و ضبط اطلاعات دست یابند بطوریکه روش های تبادل و نشر دانش و اطلاعات متحول شدند تا جاییکه امروزه اطلاع رسانی و تبادل دانش از محدوده زمان - مکان خارج شده است . !

در موج سوم ،تولید علم و تجربه به حدی افزایش یافت که بدان ؛ عصر انفجار اطلاعات اطلاق کردند ‌.

امروزه در سالهای ابتدایی هزاره سوم میلادی و موج چهارم ،بشریت با کمک دانش و تکنولوژی نوین از مرزهای عصر انفجار اطلاعات به سرعت در حال گذر است ‌، زیرا بشریت به عصر تولید انفجار آمیز اطلاعات و ذخیره دانش وارده گردیده ! شتاب تولید و نشر علم و پیشرفت های همه جانبه بجایی رسیده که دیگر همچون سابق محدودیت زمان - مکان وجود ندارد و رقابت های علمی به ماه و هفته در اقصی نقاط جهان رسیده !!!

در یادداشتی پیشتر نوشتم که بجای مرشدها ، سردبیران مجلات و روزنامه ها و سناریو نویسان دیروزی ، امروزه نویسندگان آزاد یا ( فریلنسرها ) جایگزین شده اند و تولید محتوا برای بسط اطلاعات در جوامع می کنند و بجای تبلیغات رسانه های سنتی و محیطی ، اینک ، بازاریابان شبکه های اجتماعی ( اینفلوئنسرها ) در راستای اطلاع رسانی پدیده های جدید اکوسیستم محیط کسب و کار و تحولات اقتصادی آتی در حال فعالیت هستند . اینفلوئنسرها [ پیام اوران شبکه های بازاریابی اجتماعی ] تولید کنندگان محتوا در محیط اقتصادی و بازاریابی عصر فیزیک نیوتن و کوانتوم هستند که لازمست همه مدیران و شهروندان جوامع با کارکرد آنها دقیقا آشنا شوند . زیرا پیشقراولان فرهنگ سازی مشاغل جدید ، اینفلو ئنسرها هستند ‌.‌نشناختن پیشقراولان ترویج موج چهارم و ایده های آنان ، جوامع امروزی را با ریسکهای گوناگون منجمله ( جاماندگی و درماندگی ) از تغییرات موج چهارم تمدن بشری مواجه خواهد کرد ...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان