گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از انتقال آب خلیج فارس به کرمان

آب خلیج فارس با پیشرفت ۹۷ درصدی برای تابستان به کرمان می‌رسد؟

خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان(خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اواخر سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد؛ این خط به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آب این شهرها را تامین می کند و مراحل اجرایی خود را می گذراند که می تواند بخشی از نیاز آبی کرمان را رفع کند.

آب خلیج فارس با پیشرفت ۹۷ درصدی برای تابستان به کرمان می‌رسد؟
صفحه اقتصاد -

به طور کلی سه پروژه آبرسانی در استان کرمان برای کاهش تنش آبی در بخش شرب در حال اجراست؛ پروژه انتقال آب از خط صنعت به شهرهای کرمان و رفسنجان، انتقال آب از سد جیرفت در جنوب استان که سال گذشته کلنگ خورد و نیز آبرسانی در شرق استان از سد نسا که در تابستان ۱۴۰۲ مرحله نخست آن با آبرسانی به شهرهای بم و بروات با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت بهره برداری شد.

سابقه تهیه و اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی به سال‌ها قبل بر می‌گردد که مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شد و حتی استانداران چند استان شرق کشور برای موافقت‌های اولیه گرد هم آمدند اما اقدام عملیاتی در پی نداشت.

در دولت سیزدهم گام‌های اساسی برای به ثمر نشستن مطالعات انتقال آب برداشته شده و طرح‌ها از روی کاغذ به مرحله اقدام رسیده است از همین رو طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

با وجود ابربحران کم آبی در استان کرمان، انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد، اما این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت و در بهمن ماه ۱۴۰۱ کلنگ اجرای این پروژه به زمین خورد و با سرعت در حال پیشرفت است.

انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان پروژه بزرگی است که کرمان، رفسنجان و سیرجان در مرحله اول و در مرحله دوم شهر بابک و انار را از تنش آبی نجات می دهد. خط انتقال آب خلیج فارس؛ از سیرجان و رفسنجان عبور کرده و صنایع و چادرملو در یزد نیز از این آب استفاده می‌کنند.

به گفته عضو هیات نمایندگان استان کرمان، لازمه اجرای پروژه در رفسنجان این بود که ۲۴ کیلومتر لوله گذاری شود اما بعد تغییراتی ایجاد شد و نیاز به این بود که برای انتقال آب از فولاد بردسیر استفاده شود که حدود ۴.۵ کیلومتر لوله گذاری انجام شده که پس از عبور خط انتقال فولاد بردسیر از این منطقه، مشکل انتقال آب از رفسنجان در سال جاری حل خواهد شد.

با توجه به اینکه مردم منطقه شمال استان کرمان و به ویژه شهرستان رفسنجان از مسئله بی‌آبی و کم‌آبی به شدت در رنج هستند و آب آشامیدنی و کشاورزی این منطقه در معرض آسیب جدی قرار گرفته است، پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان به طول ۳۷۰۰ متر در حال اجراست و به زودی این آب وارد مدار مصرف خواهد شد و تنش آبی موجود در شهرستان را برطرف می‌کند.

۱۶ کیلومتر خط انتقالی آب خلیج فارس به کرمان توسط صنعت و فولاد در حال اجرا می‌باشد. آنطور که نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اعلام کرده است، آب خلیج فارس تابستان امسال نیز به این منطقه نخواهد رسید. 

محمدمهدی زاهدی در نشست علنی سه‌‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «در مراسم کلنگ‌زنی و بازدید رئیس‌جمهوری از پروژۀ انتقال آب از خلیج‌فارس به شهر کرمان برای آب شرب، قول داده شد که قبل از تابستان سال‌جاری آب شرب به کرمان برسد؛ اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که این قول محقق نمی‌شود. از طرفی با توجه به وضع وخیم بارندگی در سال جاری در کرمان، بیم تهدیدات اجتماعی امنیتی می‌رود. امیدوارم دولت بتواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی انجام دهد که وعدۀ داده شده محقق شود».

البته طبق اعلام سخنگوی صنعت آب کشور، ۵ پروژه و خط انتقال آب در کشور وجود دارد که خط انتقال آب خلیج فارس تحت عنوان خط شماره یک آخرین مراحل اجرا را طی می‌کند و با بیش از ۹۷ درصد پیشرفت کار در فاز بهره‌برداری قرار دارد؛ این خط به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد آبرسانی می‌کند.

این خط لوله فعلا ظرفیت انتقال ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه را دارد، چون لوله‌ها ظرفیت بیش از این میزان را نمی‌دهد. انتقال ۱۱۰ لیتر آب در ثانیه دیگر از این پروژه باقی می‌ماند که در مرحله بعدی اجرا و انجام خواهد شد تا مردم رفسنجان بیش از پیش از آب شرب و سالم بهره‌مند شوند. تصفیه خانه و سایر مسائل مربوط به آب شیرین کن این پروژه در رفسنجان نیست و در نزدیکی خلیج فارس و در مسیر خط انتقال وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان