چابهار نزدیکترین و امن ترین مسیر دسترسی افغانستان به اقیانوس

چابهار، تنها بندر اقیانوسی و پل ارتباطی کریدورهای بین‌المللی و پیشران محور ترانزیتی شرق کشور، نقشی محوری در توسعه دیپلماسی اقتصادی و گسترش تجارت با افغانستان ایفا می‌کند. موقعیت استراتژیک این بندر اقیانوسی، آن را به نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین مسیر برای دسترسی کشور محصور در خشکی افغانستان به آب های آزاد تبدیل کرده است.

چابهار نزدیکترین و امن ترین مسیر دسترسی افغانستان به اقیانوس
صفحه اقتصاد -

در نشستی که با حضور مقامات کشوری و استانی هم مرز با افغانستان در مشهد مقدس برگزار شد، بر اهمیت چابهار در تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور ایران و افغانستان تأکید گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل، چابهار را امن ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد دانست و از برنامه و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و توسعه زیر ساخت های این بندر و منطقه آزاد چابهار و نیز جذب سرمایه‌گذاری های خارجی، بویژه سرمایه گذاری افغان ها خبر داد. ایشان همچنین بر فراهم آوردن امکانات و تجهیزات لازم برای تسهیل و تسریع در توسعه تجارت در پایانه های مرزی استان های همجوار با افغانستان تأکید کرد.

حمیرا ریگی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد فعالیتی منطقه در رابطه با افغانستان و با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در چابهار در راستای فعال سازی و توسعه محور ترانزیتی چابهار- میلک و پل ارتباطی کریدورهای بین‌المللی، بر اهمیت حضور فعال افغانستان در این منطقه و ارائه طرح‌ها و پیشنهادات برای تقویت و توسعه فعالیت سرمایه‌گذاران افغان تأکید کرد.

چابهار به عنوان منطقه‌ای راهبردی، فرصتی بی‌نظیر برای تقویت روابط اقتصادی ایران و افغانستان و توسعه دیپلماسی اقتصادی و گسترش تجارت با کشورهای منطقه فراهم می‌کند. با گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ها، بندر و منطقه آزاد چابهار می‌تواند به قطب ترانزیت و تجارت در حاشیه اقیانوس هند تبدیل شود و منافع اقتصادی فراوانی را برای ایران، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه بویژه کشورهای حاشیه اقیانوس هند و محصور در خشکی آسیای مرکزی به ارمغان آورد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان