گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معافیت مالیاتی ۱۴۰۳

اعلام معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳ برای مشاغل | سقف تبصره ماده ۱۰۰ در سال جاری چقدر است؟

تبصره ماده ۱۰۰ یکی از مشوق‌های مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق مودیان به پرداخت مالیات در نظر گرفته است. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور برای صاحبان مشاغلی که فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۸ میلیارد تومان بوده نیز این تسهیلات درنظر گرفته شده است.

اعلام معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳ برای مشاغل | سقف تبصره ماده ۱۰۰ در سال جاری چقدر است؟
صفحه اقتصاد -

براساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۸ میلیارد تومان بوده، می توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند.

گفتنی است که پیش از این و مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سقف تبصره ماده ۱‍۰۰ سال ۱۴۰۲ معادل ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال یا ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم در نظر گرفته شده بود.

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم چیست؟

12-1

قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۶۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در سال‌های بعد سازمان امور مالیاتی به‌ منظور تشویق مودیان به پرداخت مالیات، اقدام به تعیین طرح‌های تشویقی و جرایم مالیاتی کرده است. در اصلاحات سال ۱۳۹۴ تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد که به‌موجب آن بعضی از صاحبان مشاغل از ارائه مدارک و دفاتر مالی و ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

مطابق با تبصره ماده ۱۰۰، چنانچه مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل تا ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند شد. البته ذکر این نکته ضروری است که برای برخورداری از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم باید تا پایان خرداد، مودیان اشخاص حقیقی مشمول این مزایا نسبت به تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ از طریق درگاه الکترونیکی مالیاتی برای عملکرد سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی برای صاحبان مشاغل و بعضی از گروه‌های شغلی در نظر گرفته می‌شود و سقف آن در هر سال با سال‌های قبل متفاوت است.

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند؟

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معافیت مالیاتی ۱۴۰۳

در اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به منظور تکریم مودیان و اجرای عدالت مالیاتی، تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۲ حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم یعنی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن‌ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می‌شود مشمول مقررات این تسهیلات می‌باشند.

کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش محصولات یا عرضه خدماتشان در سال قبل حداکثر ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) باشد، مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم خواهند شد. البته شرط بهره‌مندی از مزایای این مشوق مالیاتی بارگذاری فرم مالیات مقطوع در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است.

صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها استفاده می‌کنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار می‌شوند.

شرایط استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ مالیات های مستقیم

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معافیت مالیاتی ۱۴۰۳

مودیان مالیاتی ( اشخاص حقیقی) که قصد بهره‌مندی از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ مالیات مستقیم را دارند، باید شرایط لازم برای بهرمندی از این تبصره را داشته باشند. در ادامه شرایط استفاده از این مشوق مالیاتی را برایتان بیان می‌کنیم:

اولین شرط بهره‌مندی از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم این است که مجموع فروش کالا و خدمات در سال ۱۴۰۲ باید حداکثر ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی (۱۸ میلیارد تومان) باشد.

مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م باید مالیات سال گذشته ( عملکرد سال ۱۴۰۱) خود را به‌طورمقطوع تعیین و پرداخت کرده باشند یا برگ تشخیص صادره از سازمان امور مالیاتی مورد قبول مودی باشد.

ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ و همچنین درخواست استفاده از این تبصره باید تا پایان مهلت قانونی ( ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) در سامانه مربوطه ثبت و به صورت الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده باشد.

چگونگی استفاده از ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم عملکرد سال ۱۴۰۲

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معافیت مالیاتی ۱۴۰۳

کلیه مودیان مالیاتی مشمول ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم باید نسبت به ثبت‌نام فرم تبصره ۱۰۰ اقدام کنند. نحوه ثبت‌نام این فرم از اظهارنامه مالیاتی عادی متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱- وارد صفحه اصلی سامانه درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir شوید و کد ملی، رمز عبور و عدد تصویر امنیتی را وارد کنید. درصورت نداشتن نام کاربری و رمز عبور، ابتدا باید در سامانه اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به آدرس  ثبت‌نام کنند.

۲- در این مرحله باید کد ۶ رقمی ارسال‌شده به شماره تلفن همراهتان را وارد کنید و دکمه ورود به سامانه را بزنید.

۳- با ورود به صفحه حساب کاربری، پیغامی با کادر قرمز در بالای صفحه با متن «جهت ارسال اظهارنامه عملکرد و توافق تبصره ماده ۱۰۰ اینجا کلیک نمائید» نمایش داده خواهد شد که باید روی آن کلیک کنید. به‌این‌ترتیب وارد سامانه ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ خواهید شد.

۴- چنانچه بیش از یک پرونده مالیاتی دارید، ابتدا باید پرونده موردنظرتان را در این مرحله انتخاب کنید.

۵- با انتخاب پرونده مالیاتی موردنظر، اطلاعات هویتی را مشاهده خواهید کرد. چنانچه از صحت اطلاعات اطمینان دارید، روی دکمه سبزرنگ «ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰» کلیک کنید.

۶- در این مرحله باید سال عملکرد و نوع فعالیت را مشخص کرده و از قسمت نوع اظهارنامه گزینه «فرم تبصره ۱۰۰» را انتخاب کنید. در نهایت دکمه «تایید» را بزنید.

۷- در صفحه بازشده، اطلاعات هویتی خود را مشاهده خواهید کرد که در صورت اطمینان از صحت اطلاعات باید دکمه «ذخیره و ادامه» را بزنید.

۸- در این مرحله باید داده‌های مربوط به مبالغ فروش را وارد کرده و سپس روی دکمه «افزودن» کلیک کنید.

۹- در نهایت قبض مالیاتی صادره به شما نشان داده خواهد شد. در صورت موافقت با مبلغ روی دکمه «صدور قبض» کلیک کنید.

نکته مهم و قابل توجه اینکه سازمان امور مالیاتی سامانه‌های مختلفی را برای انواع مالیات راه‌اندازی کرده است. به‌عنوان مثال، صاحبان مشاغل برای پرداخت مالیات ارزش افزوده فقط می‌توانند از طریق سامانه ارزش افزوده اقدام کنند که با بخش اظهارنامه مالیاتی تبصره ۱۰۰ کاملا متفاوت است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان