چه کسانی می توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند؟

نکات مهم بخشنامه تبصره ۱۰۰ قانون مالیات ها برای اظهارنامه مالیاتی مشاغل ۱۴۰۲

چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟ بخشنامه تبصره 100 قانون مالیات ها 1402، دستورالعمل معافیت ارائه اظهارنامه مالیاتی (تبصره ماده ۱۰۰) سال ۱۴۰۲

نکات مهم بخشنامه تبصره 100 قانون مالیات ها برای اظهارنامه مالیاتی مشاغل 1402

صفحه اقتصاد - دستورالعمل سازمان امور مالیاتی موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۱ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ با رعایت مفاد بند ل تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور طی نامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۲/۳ مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۷ توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

به موجب این دستورالعمل، تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال ۱۴۰۱ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم ( مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ) بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن ها در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان بارگزاری شده است مشمول مقررات این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم و ارائه اظهارنامه معاف می باشند .

نکات مهم دستورالعمل تبصره ماده 100 سال 1402

  1. سقف استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 برای فعالیت های مشارکتی 150.000.000.000 ریال معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان است.
  2. مودیانی که مکلف به استفاده از پایانه ای فروشگاهی بوده اند لیکن از پایانه استفاده نکرده اند. مثل وکلا و پزشکان و مراکز درمانی از این توافق نمی توانند استفاده کنند.
  3. مالیات متعلقه تعیین شده طبق فرم تبصره ماده 100، در صورتی که مورد قبول مودی قرار گیرد حداکثر امکان پرداخت تا 4ماه و طی 4 قسط مساوی بدون تعلق کارمزد را خواهد داشت.
  4. مودیانی که درآمد سال 1401 آنها از مبلغ 67.200.000.000 ریال معادل 6 میلیارد و 720 میلیون تومان بیشتر باشد. حق استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 را ندارند و لازم است اظهارنامه مالیاتی ارایه کنند.
  5. در صورتی که مودی مشمول استفاده از مزایای تبصره ماده 100 باشد و درآمد واقعی آن تا 15% اختلاف باشد ، مالیات مابه التفاوت محاسبه و مطالبه خواهد شد.
  6. در صورتی که مودیان مشمول تبصره ماده 100 خواهان استفاده از مزایای مواد 137(هزینه درمانی) 165(خسارت وارده) و 172(کمک های پرداختی) ق م م باشند باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند.
  7. پزشکانی که طبق قانون بودجه سال 1401 مشمول کسر مالیات مقطوع بوده اند، در صورت استفاده از فرم تبصره ماده 100 و در صورت کسب درآمد بیشتر مابه التفاوت مالیات محاسبه و مطالبه خواهد شد.
  8. در دستورالعمل تبصره ماده 100 تاکید شده، در صورتی که فروش واقعی مودیان مشمول استفاده از فرم تبصره ماده 100بیش از درآمد تعیین شده سازمان مالیاتی باشد. باید درآمد واقعی خود را در فرم تبصره 100 سال 1402 درج کنند.
  9. مبنای محاسبه مالیات فرم تبصره ماده 100 ، با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی سازمان ( سامانه صورت معاملات فصلی ، ارزش افزوده و دستگاههای کارتخوان ) و سوابق مودی در سال های گذشته خواهد بود.
  10. در دستورالعمل تبصره ماده 100 سال 1402، ضریب افزایش مالیات مقطوع نسبت به سال گذشته درج نشده است.

برای دریافت متن کامل روی لینک زیر کلیک کنید:

بخشنامه تبصره 100 سال 1402

چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

یکی از مشوق های مالیاتی قانون مالیات های مستقیم، تبصره ماده 100 این قانون می باشد. با این توضیح که به موجب ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل، در گروه بندی مشاغل مالیاتی سه گانه، موظف هستند تا هر ساله، تا پایان خرداد ماه، برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال قبل اقدام نمایند.

با این وجود، در اصلاحات سال هزار و سیصد و نود و چهار، یک تبصره به این ماده، اضافه شده که تعیین کننده یکی از مهم ترین مشوق های سازمان امور مالیاتی کشور برای مودیان مالیاتی می باشد. به موجب این تبصره، کلیه صاحبان مشاغل، در صورتی که مجموع فروش سالیانه کالا یا خدمات آنها، تا 10 برابر سقف معافیت مالیاتی اعلام شده از سوی سازمان باشد، می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند و از ارائه مدارک و دفاتر مالی و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند. در رابطه با حکم این تبصره، چند نکته، باید مورد توجه قرار گیرد:

مودیانی که قصد استفاده از شرایط تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، را داشته نیز باید برای ثبت نام اظهارنامه، اقدام نمایند. اما، شرایط تعیین شده در اظهارنامه مالیاتی این گروه از مودیان، متفاوت از شرایط اظهارنامه مالیاتی عادی بوده و ثبت آن، بسیار آسان تر می باشد.

تاکید قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعمل سازمان مالیاتی کشور، بر صاحبان مشاغل، نشان دهنده آن است که استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم در سال 1402، همچون سال های گذشته، اختصاص به اشخاص حقیقی داشته و شامل حال اشخاص حقوقی، من جمله شرکت های تجاری نمی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان