اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات سال ۱۴۰۲ برای عملکرد ۱۴۰۱

توضیحاتی درباره مشمولین و همچنین چگونگی تکمیل اظهارنامه اجاره املاک و مستغلات سال 1402شمسی برای عملکرد 1401 در صفحه اقتصاد منتشر شد!

اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات سال 1402 برای عملکرد 1401

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره مشمولین و همچنین چگونگی تکمیل اظهارنامه اجاره املاک و مستغلات سال 1402 شمسی برای عملکرد 1401 خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مالیات بر درآمد املاک یکی از انواع مالیات های مستقیم در ایران به شمار می آید؛ در این بین، مالیات بر درآمد املاک شامل سه دسته مالیات می باشد که یکی از آن ها مالیات بر اجاره املاک است.

توجه داشته باشید اشخاص حقیقی یا حقوقی بابت اجاره دادن املاک و مستغلاتی که در ایران دارند، مشمول ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر اجاره املاک در سال 1401 شمسی یا همان مالیات بر درآمد اجاره سال 1401 شمسی می باشند. لازم به بیان است ملاک محاسبه مالیات بر اجاره املاک، کل مبلغ مال الاجاره پس از کسر درصدی به عنوان استهلاکات و هزینه های مالک در مورد اجاره خواهد بود.

اما شاید این سوال پیش آید که چه دسته از افرادی مشمول پرداخت مالیات اجاره املاک و مستغلات می باشند؟

در پاسخ بایستی گفت تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی که املاک و مستغلاتی در ایران دارند و آن ها را اجاره می دهند، مشمول پرداخت مالیات اجاره املاک و مستغلات می باشند. البته در این استثناهایی نیز وجود دارد! برای نمونه محل سکونت پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک ، ملک اجاری محسوب نمی شوند و مشمول مالیات بر اجاره املاک در سال 1401 شمسی نمی شوند!

یا در موردی دیگر کسانی که مالک مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند، می باشند در مدت اجاره شامل معافیت صددرصدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1401 شمسی هستند.

نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک و مستغلات در سال 1402

میزان مالیات اجاره املاک و مستغلات عملکرد سال 1401 شمسی براساس قرارداد اجاره تعیین می شود؛ اما چنانچه قراردادی وجود نداشته باشد یا ارائه نشود و یا…، مبلغ اجاره براساس جدول اجاره املاکی مشابه این ملک تعیین خواهد شد.

توجه

اگر درآمد شخصی در شهر تهران از اجاره ملکی تا 150 متر مربع بنا باشد و در شهرستان ها تا 200 متر مربع، او از پرداخت مالیات بر اجاره املاک و مستغلات سال 1401 شمسی معاف است (لازم به ذکر است که سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو حقوق محسوب نمی شود)!

توجه

چنانچه شخص حقیقی یا حقوقی موجر چند واحد استیجاری باشد، بایستی نسبت به ثبت نام تنها یک اظهارنامه مالیاتی برای تمام آن ها اقدام کند!

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

مشمولان پرداخت مالیات اجاره املاک و مستغلات در سال 1402 شمسی، بایستی تا 31 تیر 1402 شمسی نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک خود اقدام کنند.

چگونگی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات سال 1401

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات سال 1401 شمسی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir انجام می گیرد و نیازی به تکمیل فرم های کاغذی یا مراجعه حضوری به اداره مالیات نیست! توجه داشته باشید برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات سال 1401 شمسی بایستی مراحل زیر به ترتیب انجام شود:

  • مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی
  • دانلود اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک
  • نصب نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  • تکمیل اطلاعات خواسته شده
  • دریافت اطلاعات فردی و هویتی مشمول مالیات از سامانه ثبت نام
  • درج اطلاعات مربوط به ملک یا املاک مشمول مالیات بر اجاره
  • بررسی نسخه پیش نویس اظهارنامه مالیاتی
  • ارسال اطلاعات و دریافت کد رهگیری

سامانه اظهارنامه الکترونیکی اجاره مستغلات

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان