تنها راه مقابله با دو عامل مهم افزایش مرگ و میر در جهان

در این مطلب از صفحه اقتصاد به معرفی دو عاملی که نقش بسزایی در افزایش مرگ و میر در جهان را دارند و تنها راهی که برای مقابله با آنها وجود دارد پرداخته ایم با ما همراه باشید.

تنها راه مقابله با دو عامل مهم افزایش مرگ و میر در جهان
صفحه اقتصاد -

یک متخصص قلب و عروق ضمن تبریک روز جهانی قلب، سبک زندگی سالم را تنها راه مقابله با مهمترین علت مرگ در جهان برشمرد.

دکتر حسین شیبانی ۸ مهرماه اطلاع‌رسانی در خصوص سبک زندگی سالم و تشویق به آن را الزامی برشمرد و اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی با نامگذاری ۲۹ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب، انگیزه مضاعفی را برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی فراهم کرده تا به توجه دادن به شناخت و مدیریت عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی به عنوان مهمترین علت مرگ در جهان، عموم مردم را تشویق به رعایت سبک زندگی سالم کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: مرگ و میر بیش از ۱۷ میلیون نفر در سال به علت بیماری های قلبی عروقی زنگ خطری جدی برای ساکنین زمین محسوب می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شاهرود ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی باید زمینه آگاهی عمومی و تشویق تمامی سازمان‌ها و نهادها برای اتخاذ رویکردهای تاثیرگذار برای مقابله با این تهدید جدی را فراهم کند .

وی تاکید کرد: سلامت قلب برای هر فرد به عنوان یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر شیبانی خاطرنشان کرد: مصرف انواع دخانیات، کم تحرکی و تغذیه ناسالم منجر به اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، قند خون بالا و چربی خون بالا می‌شود.
دکتر شیبانی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا آحاد جامعه را برای توجه هرچه بیشتر به سلامت قلب به عنوان بخش مهمی از سلامت و جزء ضروری زندگی سالم جلب کنیم

دو عامل مهم  افزایش مرگ و میر در جهان

  1. بیماری های قلبی و عروقی

  2. سکته مغزی

سکته مغزی، به عنوان دومین عامل مرگ و میر در جهان با ایجاد اختلال حرکتی و ناتوانی در افراد بالغ مشکلات بسیاری را برای افراد و جامعه ایجاد می کند و از این رو شناسایی عوامل خطر و زمینه ساز این بیماری می تواند در پشگیری از بروز این عارضه نقش پررنگی داشته باشد.

ردپای مشکلات قلبی و عروقی در بروز سکته های مغزی

شاید دانستن این نکته که بین مشکلات قلبی و عروقی ارتباط وجود دارد شما را متعجب کند، اما دکتر اشرافی مشکلات قلبی و عروقی را از مهمترین عوامل بروز سکته مغزی عنوان می کند و می گوید: "احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که اختلالات ریتم قلبی و یا مشکلات مربوط به دریچه قلب دارند، بیشتر از سایر افراد است."

در بررسی عوامل بروز سکته های مغزی سبک زندگی نقش پررنگی دارد، تا جایی که دکتر متخصص مغز و اعصاب دانشگاه یکی از دلایل پایین آمدن میانگین سن سکته مغزی را زندگی شهرنشینی، عدم رعایت رژیم غذایی سالم مانند مصرف فست فودها و مصرف داروهای روان گردان عنوان می کند.

بیماری که سکته مغزی را تجربه می کند، دچار ناتوانی حسی، حرکتی و ذهنی می شود که برای خانواده و سیستم بهداشتی کشور بار درمانی زیادی دارد، از این رو درمان عارضه های ناشی از سکته مغزی به دارو درمانی و بازتوانی نیاز دارد.

دکتر اشرافی درباره سکته های از نوع گذرا که علائم آن زیر 24 ساعت است، یادآوری می کند: ضروری است که این افراد نیز بعد از بروز سکته حتما به پزشک مراجعه کنند، زیرا احتمال تکرار سکته در افرادی که علائم گذرا داشته اند باز هم وجود دارد.

چه روش هایی برای درمان دومین عامل مرگ و میر در دنیا وجود دارد؟

امروزه روش های درمانی مختلفی در برخورد با این بیماران، از اقدامات حمایتی تا ترومبولیتیک تراپی و مداخلات اندوواسکولار، در دسترس است و یکی از سوالات اصلی در درمان سکته مغزی حاد این است که کدام بیمار برای دریافت کدام درمان مناسب است."

 سکته مغزی می تواند به عنوان یکی از عوارض بیماری کرونا و ویروس های جدید باشد  بنابراین چنانچه توصیه های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی  را جدی بگیرید خطر بروز سکته مغزی را نیز از خود دور کرده اید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان