گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از حقوق سال ۱۴۰۳ کارگران

بیش از ۳۵ درصد افزایش حداقل حقوق برای کارگران در سال ۱۴۰۳ | افزایش ۲۲ درصدی برای سایر سطوح حقوق‌بگیر کارگری

پس از کش‌وقوس‌های فراوان در جلسات نشست شورایعالی کار، حداقل حقوق و افزایش درصدی سایر سطوح کارگران برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد. جلساتی که امسال متفاوت و با حاشیه‌های بسیار برای تعیین حقوق کارگران برگزار گردید و نهایتاً ۳۵.۳ درصد افزایش برای حداقل حقوق کارگران و ۲۲ درصد برای سایر سطوح در نیمه‌های شب سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد. در این مطلب کلیه مباحث مطروحه در جلسات افزایش حقوق کارگران و جدول درصدهای اعلامی برای سایر سطوح حقوق کارگران آورده شده است.

بیش از ۳۵ درصد افزایش حداقل حقوق برای کارگران در سال ۱۴۰۳ | افزایش ۲۲ درصدی برای سایر سطوح حقوق‌بگیر کارگری
صفحه اقتصاد -

افزایش حقوق کارگران در روز پایانی اسفندماه ۱۴۰۲ در حالی اعلام شد که با حاشیه‌های بسیار و طبق اعلام نماینده کارگران با مخالفت و ترک جلسه از طرف نمایندگان کارگری مواجه شد. در جلسات روزهای ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه، نشست‌های فشرده‌ای میان وزیر کار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار گردید که هر روزه مخالفت‌هایی از طرف این نمایندگان در خصوص حقوق پیشنهادی طرف مقابل را شاهد بودیم.

بالاخره سه گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را با افزایش ۳۵.۳ درصد اعلام کردند  که با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد.

براساس این گزارش، حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

در همین راستا، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان  به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران

IMG_۲۰۲۴۰۳۱۹_۱۴۴۱۴۷

مزایا و برنامه‌های جدید برای افزایش سطح توانایی معیشتی کارگران 

وزیر کار پس از جلسه شورای عالی کار اعلام کرد:‌ از ویژگی‌های مصوبه شورای عالی کار این بود که برای اولین بار ردیفی تحت عنوان حق عائله‌مندی به ردیف‌های احکام کارگزینی کارگران اضافه می‌شود و مزیت آن بدین صورت است که اگر در گذشته کارگر متاهل مشغول به کار می‌شد به اندازه کارگر مجرد، دریافتی داشت اما با این مصوبه حق تاهل هم به وی داده می‌شود.

صولت مرتضوی افزود: بر اساس تصمیم دیگر شورای عالی کار، قرارگاه مسکن برای کارگران عزیز تشکیل خواهد شد و نمایندگانی از کارگران و کافرمایان در آن حضور خواهند داشت. همچنین تمام کسانی که مشمول قانون کار هستند و در نهادها و ادارات و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به منابع عمومی شاغل هستند، مشمول قانون حداکثر حقوق و مزایا خواهند بود.

وی درباره اصلاح قانون کار هم گفت: نباید افزایش حقوق در دو سطح بودجه توسط مجلس و شورای عالی کار تعیین شود. به دنبال این هستیم که با این اصلاحیه، افزایش حقوق کارگران در بودجه تعیین شود. همچنین برخی تشکل‌های کارگری معترضند که چرا فقط از یک تشکل در شورای عالی کار حضور دارند و به دنبال این هستیم که از هر تشکل یک عضو در شورای عالی کار حضور داشته باشند.

حاشیه‌های جلسه ۳۲۹ شورای عالی کار

اخبار لحظه‌ای از برگزاری سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار، حاکی از مخالفت‌های شدید جامعه کارگری و اعتراض نمایندگان این گروه به اعداد و ارقام اعلامی و سکوت دولت و نماینده آن (وزیر کار) در برابر حقوق اصلی کارگران بود که از دلایل اصلی ترک جلسه شورای نمایندگان کارگری به نشانه اعتراض و به دلیل عدم نظرخواهی از آنها در تعیین اعداد و ارقام اعلام گردید.

 پیش از این نمایندگان کارگران در جلسات شورای عالی کار اعلام کرده‌ بودند که پایه حقوق باید حداقل در حدود 15 میلیون تومان باشد. البته ارقام دیگری نیز از سوی آنها مطرح بود.

روز گذشته، محسن باقری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار،  حداقل دستمزد پیشنهادی برای سال ۱۴۰۳ را مبلغ ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته بود: «انتظار می‌رود دولت با ۷۵ درصد آن موافقت کند. کف دریافتی کارگران باید ۱۵ میلیون تومان باشد و نمایندگان کارگری، با ارقام کمتر از آن موافقت نمی‌کنند.»

بر همین اساس رقم مصوب شورای عالی کار بدون امضای طرف‌های کارگری به تصویب رسید.  نشست نهایی که با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی عصر دوشنبه آغاز شد و مدتی بعد با پیوستن وزیر صمت ادامه یافت، پس‌از گذشت ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره فشرده، سرانجام با تصویب افزایش ۳۵.۳ درصدی حداقل دستمزد بدون موافقت گروه کارگری و امضای آنها پایان یافت. بر این اساس حداقل دستمزد کارگران از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۱۸۴ تومان افزایش یافت.

تشریح  مصوبه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳

567

«علی حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت کار در تشریح جزئیات مبلغ دستمزد کارگران در سال 1403 گفت: حداقل مزد در سال 1403 روزانه  2388728 ریال ( دو میلیون و سیصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت ریال) تعیین شد .

 سایر سطوح مزدی از ابتدای سال 1403 به میزان 22 درصد به اضافه  230026 ریال (دویست و سی هزار و بیست و شش ریال) روزانه آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده 36 قانون کار) سال 1402 افزایش می یابد.

با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه 2388728 ریال ( دو میلیون و سیصد و هشتادو هشت هزارو هفتصد و بیست و هشت ریال)  بند (1) کمتر شود .

واحد های مشمول قانون کار می توانند ( پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی) نسبت به افزایش مزد بیش از مصوبات مزدی این مصوبه اقدام کنند.

معاون روابط کار گفت: نرخ پایه سنوات در سال 1403 در مورد کارگران دارای قرارداد کار دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر روزانه 70.000 ریال(هفتاد هزار ریال) معین شد.

نرخ پایه (سنوات )کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه 20 مبلغ 75.600 ریال ( هفتاد و پنج هزار و ششصد ریال ) خواهد بود و برای سایر گروه ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

رعیتی فرد تاکید کرد: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1402، میزان مقرر در این بند (یا تبصره (1) آن حسب مورد) تعلق می گیرد .

مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار ماهیانه مبلغ 14.000.0000 ریال ( چهارده میلیون ریال )از سوی کارفرمایان پرداخت می شود .

مبلغ کمک هزینه مسکن کارگری مطابق سال گذشته ماهیانه  9.000.000 ریال ( نه میلیون ریال ) می باشد تا از فروردین ماه سال 1403 توسط کارفرمایان پرداخت شود .

مبلغ حق تاهل ماهیانه 5.000.000 ریال ( پنج میلیون ریال )برای کارگران متاهل اعم از مرد یا زن  از سوی کارفرمایان پرداخت می شود.

نحوه اجرای این مصوبه در مورد کارگران کارمزدی بر اساس دستورالعمل اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری خواهد بود.

معاون روابط کار ادامه داد: واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

photo10429424693

رعیتی فرد اضافه کرد: سقف پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در موسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی و شرکت های غیر دولتی وابسته به صندوق های بیمه ای و بازنشستگی  با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور حداکثر (7) هفت برابر حداقل مزد ماهانه است.

از مصوبات این نشست می توان به تشکیل کمیته ای متشکل از نماینده تام الاختیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مشاور در زمینه مسکن کارگری، یک نفر نماینده کارگران به نمایندگی از سه تشکل عالی کارگری و یک نفر نماینده از کانون عالی کارفرمایان ایران جهت پیگیری مصوبات قرارگاه تهیه مسکن کارگری اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    هر سال دولت خودش نظر میده بعد هم خودش امضا میکنه این بود سید محرومان ما بیچاره ها باید چهار سال بعدی رو هم این دولت رو تحمل کنیم

  • جمشید

    با تصویب دستمزد 1403 کارگران توسط وزیر کار. یکی از بیشرمانه ترین مصوبات لین شورا توسط نماینده دولت رقم خورد که. باید در تاریخ ثبت شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان