از مبلغ دقیق پرداخت عیدی بازنشستگان تا زمان دقیق عیدی بازنشستگان

در این خبر به توضیحاتی درباره از مبلغ دقیق پرداخت عیدی بازنشستگان تا زمان دقیق عیدی بازنشستگان پرداخته شده است.

از مبلغ دقیق پرداخت عیدی بازنشستگان تا زمان دقیق عیدی بازنشستگان
صفحه اقتصاد -

هرسال بهمن ماه که می شود و نزدیک به ایام عید، بازنشستگان عزیز در پی این هستند که بدانند، قرار است امسال چقدر عیدانه برایشان واریز شود تا بر گوشه ای از مشکلات معیشتی شان بزنند و دل خوش به آنند که رقم این عیدانه بیشتر باشد. از رسانه های مختلف اخبار گوناگونی در این خصوص منتشر گردیده است، اما طبق بررسی های صفحه اقتصاد رقم مبلغ عیدانه بازنشستگان برای هر گروه از بازنشستگان و کارگران به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می گردد. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هئیت وزیران و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار تعیین می شود. همچنین میزان عیدی برای افرادی که کمتر از یکسال سابقه کار دارند هم طبق ماه های حضور آن ها در محل کار محاسبه می گردد. 

اگر به اصل موضوع بنگریم پی می بریم مشکلات اقتصادی و هزینه های سرسام آور چنان مردم عادی و بسیاری از بازنشستگان را نقره داغ کرده است که نگران وضعیت فردای خود هستند، و سرپرستان خانوار در دهک های کم درآمد چنان کمرشان زیر بار اقتصاد خم شده است که فعلا راه برون رفتی از این وضعیت نیست. 

اگر فقط اشاره ای به چند مسئله اقتصادی روزانه خانوارها بیاندازیم حساب کار دستمان می آید، از نان، مرغ، گوشت و روغن تا هزینه آب و برق و ترس و لرز رسیدن موعد اجاره خانه. 

در این گزارش جزئیات زمان واریز عیدی بازنشستگان شرح داده شده است. 

زمان دقیق واریز عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی  کی است؟ 

طبق بررسی های این رسانه، زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران بر اساس مصوبه هیئت دولت، از پانزدهم اسفند ماه سال جاری خواهد بود.

گفتنی است که پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران از زمان مذکور آغاز و طبق حروف الفبا ادامه دارد.

همه چیز درباره عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان

براساس قانون، عیدی و مبلغی که برای کارمندان و کارگران در پایان سال واریز می شود، یکی از مزایای کاری آنها می باشد که وظیفه پرداخت آن بر عهده کارفرما می باشد.

طبق معمول عیدی در پایان هر سال و در ماه‌ های بهمن و اسفند برای کارمندان و کارگران واریز می‌شود. اما اخبار آن و میزان آن همیشه زودتر از این ماه‌ ها شروع می‌شود و کارمندان و کارگران می خواهند زودتر از مبلغ عیدی خود آگاه شوند. مانند سال‌ های قبل، امسال نیز بازنشستگان چشم انتظارند. 

مبلغی که به ازای پایان سال به عنوان پاداش به کلیه کارگران تعلق می‌گیرد عیدی نامیده می شود. این پاداش برای تمام کارگران، بدون در نظر گرفتن به نوع قرارداد کاری آن‌ها دائمی، موقت، ساعتی، پاره وقت و... است. براساس تصویب مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال تعیین گردیده است.

طبق بررسی های رسانه ما عیدی آخر سال کارگران برابر با دو برابر حداقل دریافتی کارگر است. البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر است و حداکثر عیدی می تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت گردد. بر همین اساس، عیدی حقوق کار حداقل برابر با دستمزد شصت روز کار اخیر و حداکثر برابر با دستمزد نود روز کار اخیر اوست.

میزان دقیق عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ در این میان مبلغ عیدی بازنشستگان متاهل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، متاهل دارای یک فرزند ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متاهل دارای ۲ فرزند ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و متاهل دارای ۳ فرزند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

همچنین، همه کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۸ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان عیدی و پاداش دریافت خواهند کرد.

آنچه که روشن است، عیدی بازنشستگان برخلاف سایر قشرهای کاری جامعه هیچگاه متناسب با حقوق پرداخت نمی‌گردد و این موضوع همواره بازنشستگان را در آستانه شب عید و با هزینه‌های سرسام آور امروز با مشکل مواجه می‌کند و همواره منجر به نارضایتی این قشر می‌شود. به امید روزی که این وضعیت اقتصادی بهبود یابد. 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • رضا

    سلام عرض ادب
    قانون میگه حق یک کارمندی که یک سال کارکرده برای دولت یک ما عیدی به کارکنان خود پرداخت کنداخت با۱۸۰۰ چی میشه خرید با غیرتها دوست دارید مردم پای صندوق رای بیاینداقا باید جیب پر
    باشد شکم سیرباشدبچه که این حرفها حالیش نیست آن لباس میخوادکفش میخوادمیدانیدچند
    ساله برای خودم یه تیکه لباس برای شب عیدنخریدیم برپدرومادر تان صلوات

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان