گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معوقات و رتبه‌بندی معلمان

معلمان منتظر عملگرایی وزیر و دولت سیزدهم | چرا اجرای رتبه‌بندی و پرداخت معوقات معلمان به تاخیر می‌افتد؟!!

هدف مستقیم رتبه‌بندی معلمان، تقویت کیفیت در آموزش و پرورش عنوان شده است که منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش قرار بود تا پایان شهریور کل معوقات سالانه معلمان پرداخت شود و رتبه‌بندی جدید از اول مهر امسال اعمال گردد. با پایان یافتن فصل تابستان و شروع فصل درس و تحصیل، اکنون معلمان و جامعه رسانه‌ای منتظر هستند تا میزان عملگرایی گفته‌های مرادصحرایی را مشاهده کنند.

معلمان منتظر عملگرایی وزیر و دولت سیزدهم | چرا اجرای رتبه‌بندی و پرداخت معوقات معلمان به تاخیر می‌افتد؟!!
صفحه اقتصاد -

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران، اعلام کرد که دولت سیزدهم پیگیر مطالبات فرهنگیان است و به زودی این بخش جبران خواهد شد. وی همچنین به اهمیت تعلیم و تربیت اشاره کرد و رتبه‌بندی معلمان را از افتخارات دولت سیزدهم دانست.

عمل نکردن به وعده‌هایی از قبیل پرداخت مطالبات معوق و اجرای صحیح رتبه‌بندی معلمان، مسئولان را در برابر این قشر زحمتکش به یک «وعده‌کننده توخالی» مبدل ساخته است که موجب کاهش ارزش جایگاه معلمی در دیدگاه برخی از اقشار تحصیلکرده و کم‌شدن نیروی انسانی برای این بخش اساسی و رکن تعلیم و تربیتی جامعه ایران اسلامی شده است.

البته وزیر آموزش و پرورش معتقد است که این رکن اساسی و آینده ساز جامعه ایران اسلامی زمانی کوچک شد که فضای آن را گرفتند و به جاهای دیگر دادند ، موضوعی که سبب شد تامین معلم را مقدم بر تعلیم معلم بدانند که یک سیاست غلط است.

در حالی که خبرها حکایت از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارد، مرادصحرایی اعلام کرد که مطابق تبصره 2 ماده واحده قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، کارمندان بازنشسته بیش از یک‌سوم زمان کاری را نمی‌توانستند کار کنند اما در مورد معلمان با تصویب به‌کارگیری معلمان بازنشسته سال 1401 به مدت 24 ساعت در هفته، این امکان فراهم شد تا بتوانیم از ظرفیت معلمان باتجربه بازنشسته بیشتر استفاده کنیم.

یکی دیگر از علل کمبود معلم، ضعیف شدن دانشگاه تربیت معلم بود که طبق اعلام دولت سیزدهم درصدد احیای آن است. براساس گفته‌های وزیر آموزش و پرورش؛ دانشگاه تربیت معلم در حال تقویت است و تاکنون ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای آن اضافه شده که احیای تربیت معلم زمانبر خواهد بود.

رتبه‌بندی و پرداخت معوقات معلمان فقط بر روی کاغذ است؟

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معوقات و رتبه‌بندی معلمان

رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم در قانون رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده است. هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

طبق قانون رتبه‌بندی، افرادی که از تاریخ 31 شهریور 1400 (اجرای قانون رتبه‌بندی) بازنشسته شدند می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار شوند و احکام بازنشستگی آنها برابر مقررات اصلاح خواهد شد.

صادق ستاری‌فرد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره پرداخت معوقات رتبه‌بندی بازنشستگان سال 1400، اظهار می‌کند که برای پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان بازنشسته سال 1400، با سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی هماهنگی‌های لازم انجام و اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شد. کسورات سهم صندوق و مطالبات به جا مانده بازنشستگان سال 1400 که مشمول رتبه‌بندی هستند، به‌زودی پرداخت خواهد شد.»

معلمان می‌گویند نه تکلیف رتبه‌بندی‌شان مشخص شده و نه خبری از معوقات‌شان است، البته روی کاغذ برخی از این موارد به نتیجه رسیده است، اما تا عملیاتی‌شدن، فاصله بسیار زیادی وجود دارد. همین مسئله، انگیزه معلمان را به شدت کاهش داده است و شاید اگر علاقه قلبی به بچه‌ها و آینده‌شان نبود، بسیاری از معلمان به فکر ترک خدمت می‌افتادند، تخریب فکری معلم یعنی ویرانی آینده یک کشور؛ کشوری که آینده‌سازانش را معلمانی باید مهیای فردا کنند که خود با مشکلات متعددی مواجهند.

پرداختی‌های معلمان از مهرماه براساس رتبه‌بندی 

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از معوقات و رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت برای ما مهم است و رتبه بندی معلمان از افتخارات دولت سیزدهم است،‌ می‌گوید: «اجرا برای ۹۳۰ هزار معلم بود که با فراز و نشیب‌های مواجه شد ولی هدف ما اجرای دقیق این طرح است. ماهانه ۵۰ تا ۶۰ هزار حکم رتبه‌بندی برای معلمان بعد از بررسی اعتراضات صادر می‌شود و اگر ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار حکم صادر کنیم تا عید می‌توانیم کل اعتراضات را به حکم تبدیل کنیم.»

رضا مرادصحرایی درباره دلیل عمل نکردن به وعده بررسی اعتراضات و رتبه‌بندی تا پایان شهریورماه، اظهار می‌کند که باید توجه داشت که رتبه‌بندی چند مرحله دارد، یک مرحله در شهرستان و مناطق تعیین تکلیف شده است و ما رسیدگی به اعتراضات را در شهریورماه آغاز و در مهرماه مطالبات را پرداخت کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: «این فرایند دائمی و پیوسته است و امروز رتبه‌بندی جزئی از فرایند تعلیم و تربیت شده است و به طور پیوسته درگیر آن هستیم. توصیه می‌کنم از مکان رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان در دبیرستان البرز بازدید کنید، بیش از 100 همکار به صورت دوشیفت در حال بررسی اعتراضات هستند و ماهانه  50 تا 60 هزار حکم صادر می‌شود اما تعداد معلمان حدود یک میلیون نفر است و اگر ماهانه 100 تا 150 هزار حکم صادر کنیم تا عید می‌توانیم کل اعتراضات را به حکم تبدیل کنیم.»

آنچه که مسلم است و بنابر گفته‌های وزیر آموزش و پرورش استنباط می‌شود، پرداختی‌های معلمان از مهرماه براساس رتبه‌بندی خواهد بود و پرداخت‌های جدید مبتنی بر احکام جدید خواهد بود، احکام جدید برای معلمانی که اعتراضشان وارد بوده صادر شده است و این فراینده ادامه دارد و به ترتیب احکام گروه‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

اکنون با توجه به وعده‌های مسئولان و وزیر آموزش و پرورش در پایان مهرماه معوقات و رتبه‌بندی معلمان مشخص خواهد شد که دریافتی احکام رتبه‌بندی و حقوق و معوقات اعلامی درست از طرف مسئولان مربوطه بوده یا وعده‌ای دیگر بدون عملگرایی.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • محمدرضا

    رتبه بندی قصه ی پرغصه ی معلمان معترض در ابتدای سال تحصیلی جدید۱۴۰۲ ۱۴۰۳وگذاشتن دست معلمین بیچاره درپوست گردو وتلخ ترین سریال در طول خدمتمان که دارند برایمان بازی می کنند

  • محمد ۱۳۵۲@

    من با۲۳سابقه و خدمت صادقانه
    رتبه ۲!!!!!؟؟؟
    وهمکار تازه استخدام شده (۵سنوات)
    رتبه ۳

    آقای وزیر
    انگیزه همکاران را با اجرای ناقص رتبه بندی
    نابود شده
    واقعا چگونه میتوانم نشاط و انگیزه رادر کلاسم برقرار کنم
    وقتی کمرمان از تورم آز هزارجا شکسته؟؟؟
    چرا آقای وزیر هر ماه وعده ماه بعدی را میدهید

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان