این خبر مخصوص معلمان است | یک خبر تازه از رتبه بندی معلمان و واریز معوقات رتبه بندی معلمان

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره واریز معوقات رتبه بندی معلمان توضیح داد.

این خبر مخصوص معلمان است | یک خبر تازه از رتبه بندی معلمان و واریز معوقات رتبه بندی معلمان
صفحه اقتصاد -

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان اظهارات قابل توجهی داشته است و می‌گوید: معوقات رتبه‌بندی معلمان با صدور احکام جدید پرداخت شد.

معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه معوقات رتبه‌بندی معلمان پس از صدور احکام جدید با حقوق شهریور واریز شد، گفت: تا اسفند آزمون استخدامی برای جذب سرایداران مدارس برگزار می‌شود.​

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ گفت: امروز روز نخست سال تحصیلی بود و جشن بازگشایی در همه مدارس انجام شد و رویکرد ما توجه به مدارس دولتی است.

وی درباره سرویس مدارس افزود: این موضوع ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش ندارد و وظیفه مدیر مدرسه فعالیت آموزشی و تربیتی است، در آیین نامه جدید سرویس مدارس بحث‌های کارشناسی در اینباره انجام شد و اگر مدیر مدرسه بخواهد برای سرویس هم وقت بگذارد با مشکل مواجه می‌شود، شهرداری و وزارت کشور مسئولیت پیدا کردند کار سرویس مدارس را انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۰ هزار و ۲۰ مدرسه با ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس ایجاد شد همچنین باید برای جذب معلمان با کیفیت اقدام کنیم و امسال ۵۰ هزار معلم جدید را جذب کردیم.

فراهم کردن زمینه جذب کارگزاران مدارس تا اسفند ماه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام خدمت‌گزاران مدارس، تصریح کرد: این امر مساله دیروز و امروز نیست و سال‌های گذشته هم بوده است. با پیگیری وزیر و همراهی سازمان اداری و استخدامی مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۲ بتوانیم مجوزهای تعدادی را نهایی کنیم و نسبت به جذب اینها اقدام کنیم که این امر در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان اسفندماه زمینه جذب این افراد را فراهم کنیم.

کاظمی درباره کسری معلمان در برخی مدارس ابتدایی، گفت: اعلام نتیجه آزمون استخدامی آموزگاری انجام شده است و طبیعتاً سازماندهی این افراد از قبل مشخص شده است به عبارت دیگر گرچه اسم پذیرفته شده مشخص نبود اما معلوم بود که برای مثال در این منطقه سه نفر قرار است به عنوان نیروی آموزگاری جذب شوند.

این برنامه‌ریزی در سطح منطقه و شهرستان اتفاق افتاده است و امیدواریم از روز دوشنبه سوم مهر این سازماندهی انجام گیرد. در برخی استان‌ها نیز از اول مهر معلمانی که اعلام نتیجه آنها انجام شده بود در مدارس ساماندهی شدند.

به کارگیری بازنشسته‌ها برای تدریس ابتدایی و متوسطه

وی درباره به کار گیری بازنشسته‌ها برای تدریس در مدارس ابتدایی، تصریح کرد: بخشی از جذب نیروی انسانی به خروجی دانشگاه فرهنگیان باز می‌گردد. بخشی دیگر از طریق جذب و استخدام نیروی دبیر، آموزگار، هنرآموز و آموزگار استثنایی انجام می‌شود.

بخشی نیز از طریق به کارگیری نیروهای موظف است که ساعت غیر موظف دارند و تدریس می‌کنند. بخشی دیگر از کسری نیرو را نیز که مجوز آن صادر شده است از طریق به کارگیری تعدادی بازنشسته‌ها برای جبران کسری نیروی انسانی در دوره ابتدایی و متوسطه انجام می‌دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در عین حال یادآور شد: ظرفیت دانش آموزی ما افزایش داشته و موضوع خروج نیروی انسانی را در سال‌های گذشته داشته‌ایم. در مقطعی پذیرش دانشگاه فرهنگیان ما به حداقل رسید و تصمیمات هفت الی هشت سال گذشته باعث شد ورودی معلمان کم شود اما بیشترین و گسترده‌ترین استخدام در این دولت و طی دو سال گذشته انجام شد تا بتوانیم کسری نیروی انسانی را جبران کنیم که این امر با پیگیری شخص وزیر آموزش و پرورش- آقایان نوری و صحرایی- و همراهی سازمان اداری استخدامی بود که این اتفاق افتاد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ساعت مدارس ثابت است، گفت: پایان ساعت آموزش در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت است. بر اساس برنامه درسی ملی ساعت دوره ابتدایی ۹۲۵ ساعت و متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت و هنرستان‌ها ۱۴۸۰ ساعت است.

طبیعتاً زمان شروع فرآیند آموزش و کلاس درس برای متوسطه ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه است اما پایان آن برای متوسطه اول و دوم و هنرستان‌ها متفاوت است. اما شناورسازی ساعت کاری نیروهای اداری کمک می‌کند که این برنامه ریزی و مدیریت توسط اولیا شکل گیرد.

پیگیری برای تصویب قانونی در خصوص حقوق معلمان مدارس غیر دولتی

کاظمی در پاسخ به پرسشی در خصوص پایین بودن حقوق معلمین برخی مدارس غیر انتفاعی، گفت: وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیر دولتی دنبال تصویب قانونی برای حمایت بیشتر از معلمان مدارس غیر دولتی هستند، از سال گذشته این امر در مجلس در حال بحث و بررسی است و امیدواریم این مصوبه را داشته باشیم.

بر اساس آن طبیعتاً مدارس غیر دولتی باید از قانون کار تبعیت می‌کنند و این امر کف حقوق معلمان را مشخص می‌کند و متناسب با نوع مدرسه طبیعتاً ساعات حق التدریس متفاوتی پرداخت می‌شود. با این حال اکنون نیز نظارت از سوی سازمان مدارس غیر دولتی و ادارات استانی انجام می‌شود و این معلمان می‌توانند اعلام کنند تا پیگیری‌ها انجام شود.

برخی خودشان این موضوع کم بودن حقوق را اعلام نمی‌کنند و ملاحظاتی دارند که طبیعتاً همکاران در ادارت نیز به دلیل مطلع نبودن و عدم اطلاع این معلمان، نمی‌توانند پیگیر باشند.

در خصوص جذب نیروهای خرید خدماتی تابع قانون هستیم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروهای خرید خدماتی، گفت: در قانون بودجه کشور به کارگیری نیروی خرید خدمات ممنوع شده است. همکاران ما به دنبال اخذ مجوزهایی هستند. البته عمده نیروهای خرید خدمات در دو آزمونی که امسال برگزار شد شرکت کردند و عمده این نفرات استخدام و مساله آنها تقریباً حل شده است. ما در این خصوص تابع قانون هستیم.

پرداخت معوقات بازنشستگان فرهنگی چه می شود؟

علیرغم وعده‌های داده شده ، هنوز پاداش بازنشستگان معلم و فرهنگیان بازنشسته در بسیاری از استان‌ها پرداخت نشده است.
تعدادی از بازنشستگان فرهنگی در تماس با ایلنا، از تاخیر طولانی در پرداخت پاداش پایان خدمت انتقاد کردند.

معوقات رتبه بندی بازنشستگان

این بازنشستگان با اشاره به وعده‌های مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر پرداخت پاداش بازنشستگان در شهریورماه گفتند: علیرغم این وعده‌ها، هنوز پاداش معلمان بازنشسته در بسیاری از استان‌ها پرداخت نشده است؛ این در حالیست که ارزش اقتصادی و قدرت خرید این مبالغ در طول ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.

۶ خواسته معلمان که در رتبه بندی محقق نشد

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس تعلیم و تربیت می گوید: وزیر آموزش و پرورش قول داده بود که تا آغاز مهر رتبه‌ها درست می‌شوند و حتی برخی از معلمان یک رتبه بالا می‌روند. حالا نه تنها معوقات داده نشده، بلکه رتبه‌های معلمان به صورت رسمی اعلام نشده. از سوی دیگر در بهترین حالت ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده است.

هرچند یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی، چند روز پیش اولین روز از سال تحصیلی‌شان را آغاز کرده بودند اما از امروز به صورت رسمی، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز پشت نیمکت‌های مدرسه نشستند تا یک سال تحصیلی دیگر را آغاز کنند. بدون شک امسال هم مانند سال‌های گذشته، آموزش و پرورش با چالش‌های زیادی مواجه است.

کمبود معلم و نیروی متخصص به ویژه در دوره ابتدایی، بودجه ناکافی، بی‌عدالتی آموزشی و بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی از جمله مشکلاتی است که امسال هم فکری به حال آن نشده و قرار است در همچنان بر همان پاشنه سابق بچرخد. بی‌نتیجه بودن رتبه‌بندی و افزایش نارضایتی‌ها «چالش‌های آموزش و پرورش آنقدر زیاد است که گفتن از آنها زمان طولانی لازم دارد.

نیک نژاد گفت: طرحی که در این سال‌ها با انتقادات زیادی از سوی معلمان مواجه شده و هنوز هم محل بحث بسیاری از فرهنگیان است، از مشکلات بزرگ معلمان به شمار می‌رود. به گفته او دولت می‌گوید که بعد از ۱۰-۱۲ سال بالاخره رتبه‌بندی را اجرا کرده، اما واقعیت این است که طرح مذکور هنوز به سامان نرسیده و گامی هم برای اجرایی شدنش برداشته نشده‌است.

وی افزود: بر اساس گفته‌های مسئولان، در این طرح قرار بود ۸ تا ۱۶ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود تا حقوق این قشر هم به حقوق متوسط جامعه ایران برسد. با این حال طبق آنچه دیده و شنیده شده در مواردی رتبه‌های معلمان سرسری و دست پایین داده شده که این امر نارضایتی‌ها را بیشتر کرده‌است. در این میان نکته عجیبی که نیک نژاد به آن اشاره می‌کند تعداد معلمان رتبه پنجمی است. از بین ۹۰۰ هزار معلم، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر رتبه ۵ گرفته‌اند یعنی تقریبا کمتر از یک درصد معلمان.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • معلم

    خخخخ میگن پرداخت شده مطالبات معلمان بابا روز روشن؟؟؟

  • رابعی

    خدا کنه مدیریت صندوق احکام بازنشستگان رو صادر وقدم اول رو در همین هفته برداره تا دچار عاقبت ترکی نشه واه ما ونفرین نشه من به نوه ام قول دادم دوچرخه بگیرم الان 2ساله شده نه از معوقات ونه از وام خبری نشد ولی برایش قسطی همون هفته اوّل خریدیم از شما خبری ندیدم

  • ناشناس


    کی بشه داد والدین از این معلمان جدید که یک روز دوره ندیده ،جذب شدند در بباید

    اموزش پرورش تو دوره سه ماهه چطور ادعای تحویل یک معلم خوب و عالی از دانشگاه فرهنگیان دارد
    اگر این سه ماه اموزش تو دانشگاه فرهنگیان جواب میده ،،بقیه دانشگاهها هم کنید سه ماهه

    رفتند برای مقطع ابتدایی کلاه بیارن ،،سر اوردن

    برای خانواده ها یک سووال هست ؟؟؟؟
    چطور نیرو های نهضتی با ده سال سابقه تدریس ،انواع و اقسام اموزش ها ،و نیزوهای حق تدریس با انواع و اقسام اموزشها و تجربه ها ،حق داشتن کلاس ندارند و این همه بوق و کرنا دانشگاه فرهنگیان دوره چهارساله و
    بعد زن خانه دار بدون سابقه تدریس در هیج زمینه ایی شده معلم کلاس اول ؟؟؟؟؟؟؟ صرفا فقط چون امتحان داده و ارزیابی شده

    پنج ساله دیگه این جذب جواب بسیار منفی خواهد داد

    خوب لااقل ازمون هررسال از بین نیروهای حق تدریس و نهضتی میگذاشتید تا حداقل سابقه کاری داشته باشند و وارد اموزش پرورش شوند اگر جذب دانشگاه فرهنکیان چهارساله زمان بر هست
    مقطع ابتدایی خیای حساس هست
    معلم بدون یک ساعت اموزش گذاشتند سر کلاس اول
    رفتید کلاه برای مقطع ابتدایی بیارید ،،سر اوزدید

    یکدلیسانس شیمی بدون گذراندن دوره یک روزه میتواند دبیر شیمی شود اما برون گذراندن دوره نمیتواند معلم مقطع ابتدایی شود

    والا ما خانواده ها به همان معلمان نهضت و حق تدریس که سابقه تدریس داشته تو مقطع ابتدایی راصی هستیم تا معلم بدون سابقا تدریس ،
    ابتدایی با دبیرستان فرق دارد

    کی باشه داد خانوادهای مقطع ابتدایی با این شیوه جذب در بیاد
    معلم بدون یک ساعت اموزش گذاشتند سر کلاس تو روستاها و شهرهای کوچیک
    فکر نمیکنید کلاس و شان معلمان که چهادسال دانشگاه فرهنگیان گذراند پایین میاد تو والدین و از طرفی حق معلمان با سابقه تجربه نهضت و حق تدریس ضایع میشه پیش خدا
    کیا تو اموزش پرورش تصمیم گیزنده هستند اینقدر اموزش پرورش نابوده

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان