صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

یک خبر برای بازنشستگان | حکمرانی کارفرما بر سر کارگران در برنامه هفتم توسعه | صدای کارگران را بشنوید

صفحه اقتصاد- جزئیات حکمرانی کارفرما بر سر کارگران در برنامه هفتم توسعه . جدیدترین خبر برای کارگران. جدیدترین خبر برای بازنشستگان

یک خبر برای بازنشستگان | حکمرانی کارفرما بر سر کارگران در برنامه هفتم توسعه | صدای کارگران را بشنوید

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره جزئیات حکمرانی کارفرما بر سر کارگران در برنامه هفتم توسعه پرداخته شده است.

جدیدترین خبر برای بازنشستگان

امروز سخنگوی دولت از تصویب برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه در جلسه فوق‌العاده دولت خبر داد. که این به نوعی خبر بد برای کارگران محسوب می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

روایت روایت آدم‌های همیشه خسته‌ای است که هر چه تلاش کنند باز هشت شان گرو نه شان خواهد بود و همیشه بدهکار زندگی هستند، انسان هایی که بیشتر اوقات برای کسب رزق بیشتر مجبورند چند برابر کار کنند و در این راه حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند. کلمه کارگر دنیایی حرف است و تصاویر زندیگی یک کارگر، زندگی ساده و سخت، درآمدی کم و درد دل‌هایی بسیار است، فردی که قرار گرفتن در موقعیت او کار هر شخصی نیست. درآمد کم و سختی کار از یک سو و برخورد نامناسب کارفرما و نگاه برخی مردم از سویی دیگر، باید تحمل کنند و هیچ نگویند…

برخی کارگران نسبت به همکاران خود در وضعیت بهتری به سر می برند، عده ای با حقوق ثابت و بیمه مشغول بکارند اما عده ای دیگر از همین حداقل‌هایی که حقشان است محروم‌ مانده اند.

براساس بررسی ها و خبرهایی که در رسانه ها و در فضای مجازی نیز منتشر شده و می شود، چند وقتی است که متن برنامه هفتم توسعه منتشر شد و کارگران به زیر پاگذاشتن قانون کار در برنامه هفتم توسعه معترض هستند و روز گذشته نیز شاهد اعتراضات آنها در چند استان بودیم. یکی از بندهایی که در برنامه هفتم توسعه موجب پایمال شدن حق کارگران می شود این است کارفرما به راحتی می تواند نیروی خود را اخراج کند و همچنین از نیروی کار ارزان تر بهره ببرد. و اگر فقط به بررسی این یکی دو بند از برنامه هفتم توسعه در خصوص کارگران بخواهیم بپردازیم، نشان از اجحاف در حق عده ای از کارگران خواهد شد.

امروز کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران بیانیه ای صادر کرده است که در این بیانیه آمده است:

جزئیات بهره‌کشی از کارگران در برنامه هفتم توسعه

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در این بیانیه‌ به زیرپا گذاشتن قانون کار در برنامه هفتم توسعه اشاره کرده است.

در بخشی از بیانیه این تشکل کارگری آمده است: دولت با طرح نظام استاد شاگردی منسوخ شده در ماده ۱۵ و بکارگیری کارگران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و زندانیان در ماده ۱۶ لایحه هفتم توسعه بدنبال تضعیف و بهره کشی از کارگران در جهت منافع سرمایه داران و کارفرمایان و ناکارآمد جلوه دادن قانون کار بویژه مواد ۷، ۹، ۱۰، ۱۱ ، ۱۲، ۲۵ ؛ ۲۶، ۲۷ ، ۳۴ ، ۴۱ ، ۴۸ ، و۴۹ و از بین بردن امنیت شغلی کارگران به شکل قانونی است تا کارگران حق اعتراض و شکایت در مراجع حل اختلاف نیز نداشته باشند.

بازنشستگان کارگری خواستار تامین مطالبات خود

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه، رشت و شهرستان‌های شوش، کرخه و هفت تپه روز ۷ خرداد ماه، با تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی به برآورده شدن مطالبات خود تاکید کردند.

این بازنشستگان، مهم‌ترین خواسته‌های خود را اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی و اعمال نشدن ضریب افزایش سال گذشته اعلام کردند و گفته اند: اینکه وزیر کار اخیرا اعلام کرده است که برای اجرای باقیمانده ۲۵ درصد متناسب‌ سازی بازنشستگان کارگری نیاز به کار گروه دارد این یک وقت‌کشی برای اجرا نکردن قانون است.

همچنین آن‌ها در ادامه به استقلال بانک رفاه، بهبود خدمات رفاهی و تامین درمان رایگان و اعمال ماده ۶۹ تاکید داشتند و افزودند: تامین اجتماعی مکلف به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان کارگری می باشد.

بازنشستگان خواستار اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی شدند. و تاکید کردند: افزایش 21 و 27 درصدی مستمری در سال جدید قابل قبول نیست و کانون‌ها باید درخواست ابطال آن را پیگیری کنند.

گفتنی است که قانون کار در برنامه هفتم توسعه نیازمند تغییر می باشد، زیرا اگر یک کارگر که در یک مجموعه ای مشغول به کار است با این قانون برنامه هفتم توسعه انگیزه ای برای کارگر نمی ماند و هر لحضه باید انتظار بیکار شدنش را داشته باشد و از سویی با این قانون کارفرماها به راحتی می توانند با هزینه کمتر نیروی کار جذب کنند و موجب بیکارشدن عده ای از کارگران شوند آن هم در زمانه ای که کارگران در شرایط زیر خط فقر به سر می برند، و باید برای ترس از بیکار شدن با دستمزد خیلی کم که کفاف چند روز زندگی عادی آنها را نخواهد داد، سرکنند. و در قانون کار برنامه هفتم توسعه به راحتی دست کارفرما برای زورگویی و حکمرانی بر کارگر باز باز است. به امید آنکه بزودی فرجی حاصل گردد و این قانون اصلاح…

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان