محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت دوازدهم بحث صادرات را تعطیل کرد

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، مهمترین ضعفی که ما در صادرات داریم چیست؟

دولت دوازدهم بحث صادرات را تعطیل کرد

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بر این باور است: جنسی که تولید می شود در دنیا باید فروش برود اما متاسفانه دولت بی اعتنایی به صادرکننده را در دستور کار خود قرار داده است. صادرکننده را ارزش نمی دهند و موانع زیادی را در سر صادرات ایجاد کردند.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، مهمترین ضعفی که ما در صادرات داریم چیست؟ گفت: در دولت دوازدهم و در دولت های گذشته بعضاً به صادرات توجه نشده ولی در دولت دوازدهم این امر یعنی بی توجهی به امر صادرات به آن حد بالای خود رسید و متاسفانه دولت بحث صادرات و صادرکننده را خیلی به حاشیه راند و اصلاً توجهی به این امر نداشتند.

او افزود: متاسفانه کشور ما سیاست غلطی دارد و آن سیاست این است که خام فروشی در دستور کار آن قرار گرفته و مملکت را با فروش نفت می خواهند بچرخاند و معلوم نیست تا چه زمانی این نفت وجود داشته باشد و بتوانند با پول آن بودجه بندی کنند و بودجه را بر اساس فروش نفت تنظیم کنند و نهایتاً هر چوب و لطمه ای که می خوریم از فروش نفت و درآمدی است که بدان محتاج هستیم.

وی ادامه داد: تحریم ها را بر علیه ما اعمال می کنند. می دانند ضعف ما کجاست و چه چیزی را نیاز داریم و جلوی آن را می بندند. تحریم اولین قدمی است که برای فروش نفت اعمال می شود. اما در نتیجه دست ما بسته می شود. در ارتباط با صادرات باید بیان کنم صادرات می تواند راه نجات مملکت باشد. صادرات غیرنفتی می تواند کشور را روز به روز رشد دهد. صادراتی که متصل به تولید است و الان چند سالی است که مقام معظم رهبری هم شعار سال را با دید تولید نگاه کرده است.

سبزعلیپور تصریح کرد: مکمل تولید صادرات است. جنسی که تولید می شود در دنیا باید فروش برود اما متاسفانه دولت بی اعتنایی به صادرکننده را در دستور کار خود قرار داده است. صادرکننده را ارزش نمی دهند و موانع زیادی را در سر صادرات ایجاد کردند. برای اینکه بتوانند صادراتی انجام شود، به هر صورت بلایی سر شما می آورند که شما عطا را به لقا می بخشید. یعنی از گمرک گرفته، وزارت صمت، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و غیره به قدری بروکراسی زائد دارد و به قدری این وضعیت را سخت و دشوار کردند که صادرکننده اصلاً نمی تواند به تولید رسیدگی کند.

محمدرضا سبزعلیپور

محمدرضا سبزعلیپور

وی در ادمه تصریح کرد: سوءمدیریت به وضوح در بحث صادرات مشهود است اما بی اعتنایی دولت بیشتر تاثیرگذار است. دولت درآمد صادرات غیرنفتی را به چشم یک نیاز نگاه نمی کند و متاسفانه اصلاً درآمد صادرات غیرنفتی را در دستور کار خود قرار نداده است. الان برای اینکه بتواند کسری بودجه را تامین کند پای خود را بر خرخره مردم می گذارد تا از طریق مالیات و طرق دیگر کسری بودجه را جبران کند. مسیرهای زائد را دولت حرکت می کند و نهایت مدیریتی که اعمال می کند آشفتگی است که الان در مملکت شاهد هستیم. تمام این وضعیت نشات گرفته از سوءمدیریت است که دولت در همه بخش های انجام داده که یک نمونه بی اعتنایی به صادرات غیرنفتی بود که دلیل اصلی آن هم دولت و دولتمردان هستند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پاسخ به این پرسش، دولت سیزدهم با چالش عمیقی در بحث صادرات دارد گفت: دولت سیزدهم درست است که سختی های زیادی در سر راه دارد ولی اگر دولت و رئیس جمهور دولت سیزدهم بخواهد تیم خوبی انتخاب کند علی الخصوص تیم اقتصادی خوبی در نظر بگیرد و سیاست های اقتصادی خوبی را اعمال کند و در راس امر ناظر و فرمانده شود مطمئناً در عرض 6 ماه می توان مملکت را گلستان کرد. نمی گویم مدینه فاضله شود ولی می توان خیلی از مسائل را حل کرد.

محمدرضا سبزعلیپور

محمدرضا سبزعلیپور

وی در ادامه پاسخ داد: اگر دولتمردان نخواهند اقتصاد بر همین پاشنه خواهد چرخید. یعنی دولت سیزدهم می تواند با وزیر خوبی که انتخاب می کند، با معاونین و مدیران کلی که سوار کار می شوند، دستورالعمل ها و بروکراسی های زائد را حذف کنند و صادرکنندگان را به عنوان سفرای اقتصادی تقویت کنند، سفارتخانه های ما و کسانی که وابستگان بازرگانی در کشورهای دیگر می شوند، افراد خاص انتخاب کنند. یعنی سفارتخانه های ما را سفارتخانه صادراتی کنند. سفارتخانه های ما در خارج به این امر نمی پردازند بلکه سفرای ما هر کسی در دولت بیکار می شود و بخاطر این که کاری به او بدهند و قربان صدقه وی بروند سفارت به او می دهند که اعتنایی به منافع ملی نمی کند.

گفتگو: زهرا ترابی

عکس ها: سیدحجت التجا

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان