حمیدرضا جیهانی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد

دولت سیزدهم باید برای بازار رمزارز قانون وضع کند

گفتگوی صفحه اقتصاد با حمیدرضا جیهانی تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بازار رمز ارزها، دولت سیزدهم باید برای بازار رمزارز قانون وضع کند.

دولت سیزدهم باید برای بازار رمزارز قانون وضع کند

حمیدرضا جیهانی تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: بازار رمز ارزها در یک سال اخیر که داغ شد بانک مرکزی دامنگیر موضوعات دیگری بود و شاید اولویت آن بحث بازار رمز ارزها نبود. طی ماه های اخیر هم که می خواست وارد شود دستخوش رفتارهای سیاسی آقای رئیس کل قبلی شد و لذا موضوع مسکوت ماند.

حمیدرضا جیهانی تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، درباره بازار رمز ارزها گفت: تصور ما در این بازارها اینگونه است که دارایی خاصی ایجاد نمی شود و ارزش افزوده ای برای افراد مختلفی که در این بازار فعال هستند ایجاد نمی شود. بازار رمز ارزها در دو سال اخیر داغ تر شده آن هم به دلیل هجوم نقدینگی هایی بود که سرگردان ایجاد شده که آن هم به دلیل افزایش نقدینگی در داخل کشور است و افراد بعد از بازار سرمایه به خصوص دنبال جایی می گشتند که بتوانند پوشش تورمی به دارایی خود بدهند و وارد بازار رمز ارزها شدند.

وی ادامه داد: رمز ارزها به دلیل یکسری مولفه های خاصی که دارد بازار پرریسک به حساب می آید و افرادی که وارد می شوند قطعاً باید به این موضوعات توجه کنند. این بازار یک بازار غیرمتمرکز است و متولی و پاسخگویی به صورت نظارتی یا تنظیم کنندگی معاملاتی ندارد و در کشور ما چون متولی قانونی و متولی چارچوب داری برای آن درنظر گرفته نشده و به لحاظ معاملاتی هم معاملات خلاف قانون به حساب می آید و فقط تولید رمز ارز در کشور مجاز است و گرنه معاملات آن غیرقانونی محسوب می شود.

حمیدرضا جیهانی

حمیدرضا جیهانی

جیهانی تصریح کرد: اگر کسی در این بازار متضرر شود و یا در دامن کلاهبرداری بیفتد قاعدتاً هیچ مجاری نمی تواند پاسخگو باشد و احتمالا از آن سرمایه و دارایی باید چشم بپوشاند. نکته دیگر، بحث های امنیت از منظر IT و ICT است که قاعدتاً کسانی که وارد این بازار می شوند باید توجه کنند ریسک بحث فیشینگ و هک و موضوعات این چنینی دامن گیر نگهداری و حفظ این دارایی است.

او افزود: مهم ترین اتفاق در بازار رمز ارزها ، به دلیل مولفه هایی که داخل آن وجود دارد متاسفانه دارای نوسانات خیلی شدید و غیرقابل پیش بینی است. بحث های تحریمی بحث های تنظیمی خاصی را برمی دارند که بعضاً تحلیل پذیر نیست. لذا کسانی که وارد این بازار می شوند با این تعدیل باید بیان کنیم که این شبیه یک کار بُرد و باختی است که آیا نتیجه بدهد یا ندهد.

وی در پاسخ به این پرسش، دولت سیزدهم چه چالش هایی در این خصوص خواهد داشت؟ گفت: قاعدتاً بازار رمز ارزها در یک سال اخیر که داغ شد بانک مرکزی دامنگیر موضوعات دیگری بود و شاید اولویت آن بحث بازار رمز ارزها نبود. طی ماه های اخیر هم که می خواست وارد شود دستخوش رفتارهای سیاسی آقای رئیس کل قبلی شد و لذا موضوع مسکوت ماند. تصور من این است اگر دولت آینده بخواهد در حوزه های پولی بانکی و حوزه های تبادلات مالی کشور نظارت دقیق تر و سیاست گذاری درستی کند که بتواند حوزه اقتصاد کشور را مدیریت و سیاست گذاری از بالا انجام دهد قطعاً باید در این حوزه قانون وضع کند و قطعاً باید برای این حوزه نظارت تعریف کند. خصوصاً پلت فرم هایی که با نام ایرانی در ایران معامله و فعالیت می کنند حتما باید تحت نظارت مجموعه ای قرار گیرند.

حمیدرضا جیهانی اظهار کرد: بازار رمز ارزها با یکسری چالش هایی در ایران و همه جهان مواجه است حتی در کشورهای اروپایی و امریکایی و یا شرق آسیا هم نسبت به این که با این موضوع چطور برخورد کنند رویه ثابت و یکسانی ندارند. کشورهای مختلف بنا بر آن تعریفی که از حوزه رمز ارز کردند، برخی کشورها به عنوان پول پذیرفتند مثل ژاپن و شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی به عنوان کالا در نظر گرفتند و از هر معامله ای، مالیات دریافت می کنند.

وی در پایان اذعان کرد: اخیراً بیش از دو مرکز مهم در این حوزه در اروپا و چین و امریکا توسط دولت ها مسدود شدند و چون حوزه نظارت پذیری خیلی محدود است و کامل قابل تسلط و اشراف مالیاتی نیست کشورهای مختلف هم رفتارهای سلبی در این حوزه از خود نشان دادند. دولت سیزدهم ما باید نسبت به این حوزه مطالعه دقیق با استفاده از فرصت ها و چالش هایی که این صنعت یا این حوزه نوبنیاد در استارت آپ ها دیده را در نظر بگیرد تا از ظرفیت ها و فرصت ها استفاده کند و چالش های احتمالی که بعضا می تواند خطرناک تر از موسسات مالی غیرمجاز باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان