حمید دیهیم کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

گسترش بیش از حد دولت باعث مشکلات اقتصادی است

حمید دیهیم کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره بازار ارز گفت: با توجه به بازاری که شاهد هستیم بیشتر تورم را بالا می برد.

گسترش بیش از حد دولت باعث مشکلات اقتصادی است

کارشناس اقتصادی براین باور است: متاسفانه وقتی تورم بالا می رود قیمت ها نیز از این امر مستثنا نیست و بالا می رود ولی اگر نرخ تورم پایین آمد قیمت ها نیز با همان سرعت پایین نمی آید. این فرمول فقط در ایران نیست بلکه در همه دنیا وجود دارد.

حمید دیهیم کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره بازار ارز گفت: با توجه به بازاری که شاهد هستیم بیشتر تورم را بالا می برد تا بخواهد کمک کننده به اقتصاد باشد و همین رویه باعث شده نرخ ارز بدون هیچ توجیهی افزایش یابد و حتی کاهش یابد و همین بالا پایین رفتن بدون هیچ توجیهی باعث شده همه بازارها و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات افزود: با توجه به وضعیت بازار موجود از جمله بازار ارز متاسفانه صادرکنندگان با مشکلات ناشی از عدم فروش برخی محصولات و یا وصول دیرهنگام مطالبات از خریداران خارجی مواجهند، اما برخی از آنها هم نیم‌نگاهی به افزایش نرخ ارز در بازار داخل دارند که ترجیح می‌دهند در آخرین مهلت قانونی ارز خود را بازگردانند.

دیهیم در خصوص اینکه بازار ارز به همه بازار متصل است تصریح کرد: با توجه به افزایش بازار ارز شاهد هستیم همه اجناس نیز افزایش می باید ولی اگر این بازار شاهد کاهش باشد هیچکدام از بازارها شاهد کاهش قیمت نیست به دلیل اینکه این کاهش قیمت ارز موقتی و غیر اصولی است اگر کارشناسی باشد قطعا کاهش قیمت های دیگر را خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه وقتی تورم بالا می رود قیمت ها نیز از این امر مستثنا نیست و بالا می رود ولی اگر نرخ تورم پایین امد قیمت ها نیز با همان سرعت پایین نمی آید. این فرمول فقط در ایران نیست بلکه در همه دنیا وجود دارد ولی در ایران به خاطر موضوعات نابلدی اقتصادی که در آن دیده می شود متفاوت است.

حمید دیهیم کارشناس اقتصادی

حمید دیهیم کارشناس اقتصادی

این اقتصاددان با اشاره به مشکلات تولید افزود: مشکلات تولید در کشور به غیر از اینکه اصولی به ان نگاه نمی کنیم رکورد نیز در این موضوع تاثیر گذاشته است بالا بودن تورم و قیمت ارز نیز تاثیر بسزایی در بازار تولید داریم همین مشکلات باعث شده بخش تولید بخوابد و بیکاری را افزایش بدهد. سفره مردم هر روز کوچک و کوچک‌تر و توزیع درآمدها بدتر و بدتر می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: این موضوع را نیز اشاره کنم فقط مشکل بازار ارز نیست بلکه دولت و شبه دولت و اینکه رئیس یا مدیرعامل ناکارآمد نابلد را در پست مهم می گذارند از عواملی است که به تولید و اقتصاد لطمه فراوان می زند. تا زمانی که دولت و شبه‌دولتی‌ها گسترش پیدا می‌کنند و شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد و به بخش خصوصی توجهی نمی‌شود، حال‌ و روز اقتصاد همین است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان