گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سردرگمی ۱۰ میلیون وارث سهام عدالت

3 میلیون از دارندگان سهام عدالت متوفی شدند که بعد از یکسال از آزاد سازی سهام عدالت ، فرایند انتقال سهام عدالت این افراد هنوز ابهام دارد.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سردرگمی 10 میلیون وارث سهام عدالت

3 میلیون از دارندگان سهام عدالت متوفی شدند که بعد از یکسال از آزاد سازی سهام عدالت، فرایند انتقال سهام عدالت این افراد هنوز در هاله ای از ابهام است و باعث شده تا وارثان آنها برای دریافت سهام عدالت سرگردان شوند.

سال 1388، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی توسط رهبری ابلاغ شد بر همین اساس، با توزیع سهام 49 شرکت دولتی مشمول اصل 44 ، برای ایجاد عدالت اجتماعی بین مردم موافقت شد.

سهام عدالت که به نوعی یارانه به قشر های کم درامد بود و ثبت نام آن از طریق شرکت های تعاونی استانی صورت گرفت. ارزش هر برگ سهام عدالت 500 هزار تومان و بعدها برخی به یک میلیون تومان رسید.

اردیبهشت ماه سال 99 همزمان با اوج گیری بازار سرمایه، آزاد سازی سهام عدالت از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت و به مشمولان سهام عدالت فرصت دادند تا مدیریت سهام خود را انتخاب کنند. مدیریت سهام به دو روش مستقیم و غیر مستقیم بود که در روش مستقیم سهامدار خود عهده دار سهام خود است و مدیریت می کند اما در روش غیر مستقیم مدیریت سهام برعهده شرکت های سرمایه گذاری استانی است.

50 میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که از این تعداد حدود 3 میلیون نفر از آنها فوت کردند و این سهام به وارثان تعلق می گیرد.

در گذشته روال بدین صورت بود که وراث باید با داشتن مدارک، گواهی نامه واریز مالیات ،گواهی فوت، گواهی انحصار وراثت و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وراث به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه کنند تا پرونده قهری تشکیل دهند و در نهایت به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کنند.

باتوجه به اینکه بارها و بارها فرایند انتقال سهام عدالت متوفی از سوی مسئولان امر اعلام شد اما وارثان همچنان سر درگم هستند و نمی دانند بابی چه اقداماتی را انجام دهند.

اما اکنون با اوج گیری کرونا و عدم امکان حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و شرکت سپرده گذاری مرکزی، انجام عملیات انتقال به صورت دستی امکان پذیر نیست و هنوز فرایند انتقال سهام عدالت مشخص نیست و حتی افرادی که به دفاتر پیشخوان هم مراجعه کردند و پرونده تشکیل دادند بی نتیجه باقی ماند.

براساس اعلام رسمی از شرکت سپرده گذاری مرکزی،در حال حاضر وراث سهام عدالت حدود 10 میلیون نفر است که شرایط حضور فیزیکی برای انتقال سهام را ندارند زیرا زیر ساخت های لازم برای انتقال سهام عدالت به صورت آنلاین وجود ندارد.

به تازگی شرکت سپرده گذاری مرکزی از ایجاد سامانه ای برای انتقال الکترونیک سهام عدالت به وراث خبر داده است اما هنوز اقداماتی برای این موضوع صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه اقتصاد کشور به سمت الکترونیک شدن سوق یافته است اما شرکت سپرده گذاری مرکزی بعد از یکسال هنوز اقداماتی برای رفع مشکلات وراث سهام عدالت متوفی انجام نداده است و همچنان جمعیت 10 میلیون نفری وراث سهام عدالت در سردر گمی بسر می برند.

با توجه به آزادسازی سهام عدالت، فروش حق دارندگان این سهام است پس باید هر چه زودتر برای وراث، این زمینه فراهم شود.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان