گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مشکلات وام ودیعه مسکن:

وام ودیعه مسکن هزار یک مشکل برای دریافت تسهیلات

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن این روزها خود درگیر مشکل تازه به نام وام ودیعه مسکن شده است مشکلی که باعث شده بسیاری از مستاجران

وام ودیعه مسکن هزار یک مشکل برای دریافت تسهیلات

درحالی که امروز آخرین مهلت برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن است هنوز بسیاری از بانک ها تسهیلات را به متقاضیان پرداخت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن این روزها خود درگیر مشکل تازه به نام وام ودیعه مسکن شده است مشکلی که باعث شده بسیاری از مستاجران که تصور می کردند می توانند با ورود این تسهیلات شاید بخشی از گرانی های این بازار را کاهش دهند اما به دلیل مشکلاتی که بانک ها در پرداخت این تسهیلات دارند باعث شده که بسیاری از مستاجران اعطای این تسهیلات را به لقای آن ببخشند در همین راستا با وجود آنکه تاکنون چندین بار تذکرات بسیار زیادی توسط بانک مرکزی و همچنین توسط وزارت راه و شهرسازی به بانک ها داده شده اما ما همچنان شاهد دست اندازی های این بانک ها برای متقاضیان هستیم به طوری یکی از بانک های خصوصی به متقاضی اعلام کرده بود در صورتی تسهیلات به فرد پرداخت می شود که دارای چندین ستاره و یا درجه باشد که با توجه به شرایط بانکی بعید است متقاضی بتواند این چنین درجه های را کسب کند.
در همین رابطه هم تاکنون چندین بار محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که بانک ها به هیچ عنوان حق ندارند در این بخش کوتاهی کنند چرا که هنوز از اعتبارات ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده هنوز بخش عمده ای از آنها باقی مانده و کمتر از نیمی از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.
او گفت: مشخص نیست تخصیص اعتبارات به چه شکلی بوده که باعث شده بخش عمده ای از این تسهیلات و اعتبارات به اتمام رسیده است.
در همین رابطه هم نمایندگان بانک مرکزی هم اعلام کرده اند به بانک ها تاکنون چندین بار گفته ایم تمامی قوانین در رابطه با تسهیلات مسکنی را رعایت کنند و در تلاش هستیم که بتوانیم با یک ضامن این تسهیلات را پرداخت کنیم اما به هر حال هر بانکی قوانین خاص خود را دارد.

در همین رابطه هم تاکنون چندین بار نمایندگان مجلس و همچینن روسای اتحادیه املاک اعلام کرده اند بسیاری از مستاجران به این تسهیلات نیاز دارند و نباید با قوانین سختگیرانه این بازار را به سمت نابسامانی بکشانند دولت و همچنین بانک مرکزی باید در این زمینه اقدامات را تا بهمن ماه که آخرین مهلت برای پرداخت تسهیلات است انجام دهند.
در پایان فصل بهار سال ۱۴۰۰ اعلام شد در راستای حمایت از مستاجران، ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که برای تهران ۷۰ میلیون تومان برای سایر کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان تعیین شده که نسبت به وام ودیعه پارسال حدود ۲ برابر افزایش یافت.

این تسهیلات از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطاء به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا، امسال تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مستاجران واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی اعطاء شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای به سیستم بانکی معرفی شوند .
براساس این گزارش امیدوار هستیم در دوره پرداخت این تسهیلات بانک مرکزی بتواند همکاری لازم را انجام دهند چراکه از یک میلیون ۷۰۰ هزار نفری که ثبت نام کرده اند تنها ۱۶۰ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.

گزارش:‌ محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان