گزارش اختصاصی از افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد

مددجویان در انتظار اقدامات فوری در تصویب افزایش مستمری

صفحه اقتصاد - مستمری مددجویان کمیته امداد برای یک خانواده یک نفره ۶۶۰ هزار تومان، دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهارنفره یک میلیون

مددجویان در انتظار اقدامات فوری در تصویب افزایش مستمری

صفحه اقتصاد - مستمری مددجویان کمیته امداد برای یک خانواده یک نفره ۶۶۰ هزار تومان، دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهارنفره یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر دو میلیون و ۶۴ هزار تومان است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که به تصویب کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی رسیده است، مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر حمایت‌های متناسب به میزان ۴۰ درصد افزایش مشخص شد.

به گزارش صفحه اقتصاد، جهش اجاره خانه‌ها به مبالغ بالا، تورم متوالی و سقوط قدرت خرید موجب شده تا بسیاری از مستمری بگیران کمیته امداد با مشکلات جدیدی روبه‌رو شوند به طوری که مستمری اعلامی حتی به عنوان یک کمک هزینه کافی نباشد و این امکان وجود دارد که موجب فشار معیشتی و تشدید فقر شود. اگر شورای نگهبان افزایش مستمری‌ها در بودجه ۱۴۰۲ را که مصوب مجلس شورای اسلامی است را تایید کند، مستمری‌ها ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

مددجویان در انتظار اقدامات فوری در تصویب افزایش مستمری 

کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال ۱۴۰۱ برای ۷۷ هزار و ۲۳۸ خانوار، مبلغ ۶۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک معیشت پرداخت کرده است. کمیته امداد به جامعه حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در قالب دو میلیون و ۴۰۰ خانوار خدمات ارائه می‌دهد و از این تعداد حدود نیمی امکان اشتغال و کار را ندارند و این نهاد باید برای ادامه زندگی آنها خدمات ارائه دهد.

یکی از اولویت‌های اصلی در خدمت رسانی از سوی این نهاد، تامین حداقل نیازهای معیشتی خانواده هاست که به گفته قائم مقام رئیس کمیته امداد؛ دولت در راستای افزایش مستمری‌ها و افزایش اعتبار برای ارائه تسهیلات به این دهک توجهی خاص دارد.

مددجویان در انتظار اقدامات فوری در تصویب افزایش مستمری 

بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای مستمری‌ مددجویان افزایش 20 درصدی را پیشنهاد داده بود، این در حالی است که رقم مستمری‌ها در تورم کنونی همچنان به عنوان یک کمک‌هزینه معیشتی نمی‌تواند قلمداد شود.

براساس این گزارش، در ادامه بررسی لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق با هماهنگی دولت و سایر دستگاه‌ها، در زمینه مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، افزایش ۴۰ درصد را به تصویب رساند. از این رو مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و سایر حمایت‌های متناسب با آنها به میزان 40 درصد افزایش پیدا کرد.

البته افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی در کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس به تصویب رسیده است که همچنان منتظر تایید شورای نگهبان است.

کمیته امداد خمینی (ره) تقریباً ۱۱ درصد آسیب‌دیدگان اجتماعی که شامل زنان سرپرست خانوار و کودکان یتیم هستند کمک می‌کند. بیشترین توزیع کمیته امداد در مناطق محروم صورت می‌گیرد.

مددجویان در انتظار اقدامات فوری در تصویب افزایش مستمری 

در حالی که اقشار و طبقات دیگر جامعه راه‌های مختلفی برای رساندن صدای خود به مسئولان دارند، جمعیت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به دلیل شرایط اجتماعی خود بی‌صدا ترین و نیازمندترین به توجه و رسیدگی هستند. با توجه به فشارهای تورمی و گرانی‌های موجود در سطح جامعه این مبلغ به عنوان حتی یک کمک‌هزینه نمی‌تواند جوابگوی حمایت معیشتی باشد و انتظار می‌رود تا مسئولان خصوصا شورای نگهبان هرچه سریعتر اقدامات فوری تایید مصوبه افزایش مستمری‌ها را به انجام برسانند.

از آنجایی که توجه به زندگی با شرایط کم درآمدی و طرد اجتماعی آسیب‌دیدگان اجتماعی، باعث استحکام و برکت جامعه و حکومت می‌شود، افزایش حقوق این گروه که از دهک‌های پایین جامعه در کنار مستمری‌بگیران بهزیستی می‌باشند، به قدر کفایت و مطابق خط فقر و اجرای سیره حکومت علوی و وصیت امیرالمومنین علی علیه السلام در رسیدگی به یتیمان و آسیب‌دیدگان اجتماعی به همراه پشتیبانی اجتماعی بیشتر و جدی‌تر نیز با حفظ کرامت مددجویان بسیار ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان