عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

فروختن ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در سال ۱۴۰۱ کار اشتباهی است

عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباه قیمت دلار 23 هزار تومان در بودجه 1401 گفت: فروش اوراق قرضه در سال 1401 اشتباه است

فروختن 88 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در سال 1401 کار اشتباهی است

عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد ، درباه قیمت دلار 23 هزار تومان در بودجه 1401 گفت: کاری که دولت جدید می کند باعث می شود که کسری بودجه نداشته باشیم چون نرخ تسعیر اش نرخ واقعی است. همچنین به نرخ بازار نزدیک است و وقتی کسری نداشته باشد دیگر اوراق قرضه نمی فروشیم حتی به بورس هم ضربه نمی زند. از این جهت سیاست درستی را دولت پیش گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی نرخ بازار بالای 30 هزار تومان است نرخ 11 تومان برای تسعیر چه منطقی دارد و این یک کار اشتباهی به شمار می آید که پارسال هم در بودجه به آن اشاره شد. منتها دولت دوزادهم کار خود را انجام داد که هم دولت دوازدهم و دولت فعلی را گرفتار کرد. دولت اگر با نرخ تسعیر 11 تومان بخواهد کار کند 200 هزار میلیارد تومان عایدی پیدا می کند ولی با نرخ 23 هزار تومان 460 هزار میلیارد تومان عایدی ریالی پیدا می کند و عملا دیگر مشکل کسری بودجه ندارد. با توجه به چنین لایحه ای که منتشر شده نباید انتظار کسری بودجه را داشته باشیم.

او با اشاره به حذف ارز 4200 تومان از بودجه تصریح کرد: حذف ارز 4200 تومانی کار درستی است منتها اقلام دارویی را حذف نکرده اند که به نظر من اشتباه است. به این دلیل که به اسم اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و جراحی زیبایی را وارد می کنند که اصلا معقول نیست. دولت می توانست به دارو از طریق بیمه ها پوشش بدهد.

بهرامی براین باور است: به نظر من، حذف ارز 4200 تومانی مثل این می ماند که یک بمب را خنثی می کنند. ارز 4200 اقتصاد کشور را متلاشی کرد و فشار مضاعف بر بازار ارز می آورد تا زمانی که به نرخ ارز یارانه می دهید تقاضا برای آن بالا می رود. وقتی ارزی بدون مدیریت باشد و حساب و کتاب دقیقی نیز ندارد نمی توانند سیستم اتوماتیک دقیقی برای آن تعریف کرد.

عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد

عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد

این تحلیلگر با اشاره به اینکه دولت عنوان کرده در سال 1401، 88 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه خواهد فروخت گفت: به نظر من، در این زمینه باید دولت تجدید نظر می کرد. به دلیل اینکه این رقم را دولت می تواند صرفه جویی کند و صرفه جویی را خیلی جدی نگرفته اند. به نظر من، یک ریال اوراق فروختن توجیهی ندارد راهکاری برای مقابله ان نیز وجود ندارد. اینکه رفته اند سراغ اوراق فروختن احتمالا پایه های مالیاتی ما به اندازه کافی کار نشده است و اصلا نیازی به اوراق فروشی نبود. ولی در هر صورت این کار را دارند انجام می دهند که به نظر من می توانند انجام ندهند و جزو ضعف های بودجه است.

گفتگو: زهرا بهرامی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان