عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ 

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره  عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ پرداخته شده است.

عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ 

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ پرداخته شده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی مدیران دولت بارها ادعا کرده‌اند که طرح ساماندهی بار مالی دارد و با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، مقابل تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند؛ من همینجا به صراحت می‌گویم طرح ساماندهی هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ندارد؛ حتی یک ریال هم بار مالی ندارد.
در شرایطی که مدتهاست « طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت » در مرحله‌ی رفع ابهام گیر افتاده و ظاهراً نشست‌های مکرر کمیسیون اجتماعی مجلس با اعضای شورای نگهبان و مدیران دولت به نتیجه‌ی قطعی نرسیده است، صحبت‌های یک مقام مسئول در سازمان امور استخدامی، دوباره اذهان کارگران را مشوش ساخته است.

صحبت‌های معاون سازمان امور استخدامی: طرح ساماندهی بار مالی دارد

در عینِ انتظار چندماهه‌ی کارگران برای تصویب طرح ساماندهی و به سرانجام رسیدنِ «تبدیل وضعیت»، معاون سازمان اداری و استخدامی برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، از بار مالی طرح ساماندهیِ مصوب مجلس و ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت به این طرح خبرداد.

مهدی یزدان‌پناه در بخشی از مصاحبه خود گفت: «هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی این مصوب مجلس را با سیاست‌های کلی نظام اداری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایر اعلام کرده است». با این حال او توضیحی در مورد این «مغایرت‌ها» نمی‌دهد و نمی‌گوید چطور مجمع تشخیص در مورد طرحی که در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان رفته، اعمال نظر کرده است.

عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ 

این مقام مسئول در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بهانه‌ی تکراری «بار مالی داشتن طرح ساماندهی» اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بسیاری از موارد، اظهار نظر شورای نگهبان منوط به رفع ابهام در موضوعات و انشاء مصوبه است. به نظر می‌رسد هنوز موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی و داشتن بار مالی طرح در شورای نگهبان بررسی نشده است».

بعد از انتشار این مصاحبه، برخی رسانه‌ها به تخطئه‌ی طرح ساماندهی پرداختند و ادعا کردند که این طرح مخالفِ سیاستِ کوچک‌سازی دولت است و بدنه‌ی دولت را بزرگ می‌سازد. گویا امروز که سلسله مراتب پیمانکاران مثل یک اختاپوس نهادهای دولتی و عمومی را قبضه کرده، هزینه‌های دولت پایین است.

این جنجال و مخالفت‌ها تا کجا قرار است ادامه داشته باشد و نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی که بانی و واضع طرح و تبدیل وضعیت بوده‌اند، در مقابل این مخالف‌خوانی‌ها چه موضعی دارند؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: طرح ساماندهی یک ریال هم بار مالی ندارد

مهدی عیسی‌زاده (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در این رابطه می‌گوید: مشمولان طرح ساماندهی در سراسر کشور در تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها مشغول به کار هستند؛ می‌خواهم خطاب به این عزیزان بگویم که نمایندگان مجلس نسبت به ساماندهی قراردادهای شغلی، مسئولیتی جز تصویب طرح ندارند، اینکه در نهایت مشمول طرح شوند یا نه، برعهده‌ی دولت محترم است.

او تاکید می‌کند: مسئولیت اجرا برعهده رئیس جمهور و دولت است؛ در این میان، برخی مسئولان حرف‌هایی از سر دلسوزی می‌زنند اما برخی نکات را در نظر نمی‌گیرند و موجب نگرانی می‌شوند.

عیسی‌زاده در ارتباط با شمول طرح می‌گوید: وقتی از طرح ساماندهی در نهادهای مختلف صحبت می‌کنیم، منظورمان تمام نیروهایی‌ست که به صورت قراردادی و شرکتی در بدنه دولت و در نهادهای مختلف مشغول به کار هستند؛ برخی مدیران دولت بارها ادعا کرده‌اند که طرح ساماندهی بار مالی دارد و با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، مقابل تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند؛ من همینجا به صراحت می‌گویم طرح ساماندهی هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ندارد؛ حتی یک ریال هم بار مالی ندارد.

وی با بیان اینکه مدیران دولتی چرا در خفا حرف می‌زنند؛ ادامه می‌دهد: اینها بیایند در مجلس؛ بنشینیم و صحبت کنیم تا با دلیل و مدرک ثابت نماییم که طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت هیچ‌گونه بار مالی ندارد؛ ما می‌خواهیم با همین حقوق و دستمزدی که امروز از خزانه برداشت می‌شود، کارگران عزیز را ساماندهی کنیم تا به آرامش و امنیت برسند.

به گفته او، تنها هدف نمایندگان مجلس از در دستور کار قرار دادن طرح ساماندهی، برقراری آرامش و امنیت در جامعه بوده است و به دنبال این بوده‌اند و هستند که کارگران در آرامش و با رضایت خاطر، به تولید و سازندگی مشغول باشند.

عیسی‌زاده با بیان اینکه کارگران و نیروهای انسانی، فرزندان دولت هستند و مدیران دولت باید در قبال فرزندان خود، سعه صدر داشته باشند؛ می‌گوید: هر زمان با رئیس جمهور در مورد این مساله (تبدیل وضعیت و حذف پیمانکاران از نهادهای مختلف) صحبت کردیم با گشاده‌رویی استقبال کردند و تاکید داشتند حق با کارگران است و باید ساماندهی صورت بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در این شرایط ما کار را پیگیری خواهیم کرد و حتماً هفته آینده، اگر وقت ایجاب کند مساله را از محضر رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد؛ قطعاً رئیس جمهور کمبود وقت دارد اما امیدوارم وقتی بگذارند و موضوع را در حضور ایشان پیگیری کنیم؛ انتظار داریم مدیران دولت به خصوص عزیزان در سازمان امور استخدامی، هر کدام حرفی دارند، بیایند بنشینیم بحث کنیم، کار را منطقی پیش ببریم و هدیه خوبی به فرزندان ملت بدهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه می‌کند: ما بارها تاکید کرده‌ایم که قرار است نیروها با همین حقوق و مزایای فعلی ساماندهی شوند؛ حقوق اینها اصلاً اضافه نمی‌شود حتی کاهش حقوق هم در مواردی احتمالاً خواهیم داشت، فقط بحث ساماندهی و تبدیل وضعیت مطرح است که برای کارگران و خانواده‌هایشان بسیار مهم است؛ شکی نیست که این طرح به نفع مردم است و ما به عنوان وکلای مردم باید از تصویب این طرح که منفعت مردم را در برمی‌گیرد، حمایت کنیم.

عیسی‌زاده در پایان اضافه کرد: من به عنوان نماینده‌ی مردم خواهش دارم عزیزان مسئول که مصاحبه می‌کنند، یک مقدار شرایط جامعه و اوضاع روحی جامعه‌ی کارگری را مد نظر داشته باشند و با در نظر گرفتن این مسائل، اظهار نظر بکنند؛ وظیفه‌ی ما این است که در جهت بهبود شرایط زندگی کارگران قدم برداریم و آن‌ها را نسبت به آینده ناامید نکنیم.

در حالیکه رئیس جمهور در روز جهانی کارگر به صراحت گفت «بساط پیمانکاری‌ها که موجب نارضایتی کارگران است باید برچیده شود»، دو هفته بعدتر، یک مدیر دولتی از مغایرت طرح ساماندهی با سیاست‌های کلی نظام و بار مالی داشتن این طرح می‌گوید؛ شکی نیست که برای حذف پیمانکاران و برچیدن بساط استثمار، هیچ راهی جز تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی وجود ندارد؛ اما آیا مدیران اجازه می‌دهند کار پیش برود و بعد از دهه‌ها قانون‌زداییِ مدام، این طرح به نفع کارگران به تصویب برسد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: دولت بار مالی طرح ساماندهی کارکنان دولت را پذیرفت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بار مالی طرح ساماندهی کارکنان دولت را پذیرفت و این موضوع از سوی رییس جمهور تایید شده است، گفت: به زودی شرکت‌های حائل تامین نیروهای انسانی نهادهای دولتی حذف می‌شود.

عاقبت طرح ساماندهی استخدام کارکنان چه می شود؟ 

حسین گودرزی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد طرح ساماندهی کارکنان دولت اظهار داشت: جلسات مختلفی برای رفع ایرادات شورای نگهبان به این طرح در کمیسیون اجتماعی برگزار شد که ماده اول آن به تصویب رسید و با توجه به موضوعات اضطراری بررسی این طرح به تعویق افتاده و بار دیگر در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

وی بیان داشت: این طرح از سوی رییس جمهور تایید شده است و این نکته مثبتی است، آیت الله رییسی در این مورد تاکید داشت که شرکت های واسط باید برچیده شوند و قراردادها به صورت مستقیم با کارکنان دولت منعقد شود که با تمایل و همکاری دولت می توان به عملیاتی کردن این طرح امیدوار بود.

نماینده مردم لرستان با اشاره به اظهارات معاون امور استخدامی کشور در مخالفت با این طرح بیان داشت: لطیفی در جلسه بررسی این طرح در صحن علنی اعلام کرد که بار مالی برای دولت دارد، اما با تایید این طرح از سوی رییس جمهور، فضای مناسبی برای ادامه بررسی این طرح به وجود آمده است.

گودرزی بیان داشت: با توجه به اظهارات رییس جمهور اگر از موضوع اصل ۷۵ که در مورد بار مالی این طرح است عبور کنیم، مشکل خاصی برای عملیاتی کردن این طرح وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام خبر خوش به نیروهای شرکتی دستگاه های اجرایی دولت گفت: با تصویب این طرح شرکت های حائل به زودی حذف می‌شوند و قراردادها مستقیم با نیروهای شرکتی منعقد می‌شود.

کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در تیرماه و ماده واحده آن در اسفند ماه سال گذشته تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد دانست که قرار است این طرح برای رفع ایرادات شورا، دوباره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان